Partnerstwo publiczno-prywatne na drogach samorządowych

Przewagi PPP

W PPP szczególnego znaczenia nabiera zapewnienie należytej realizacji zadania publicznego. Zatem analizując koszty całkowite modelu tradycyjnego i porównując taki model z PPP, należy:

  1. uwzględnić koszty zarządzania oraz utrzymania dróg w okresie analogicznym do obowiązywania umowy PPP przy tym samym standardzie,
  2. koszty finansowania, które podmiot publiczny musiałby pozyskać dla sfinansowania inwestycji oraz utrzymania drogi w tym samym okresie (ewentualnie koszty innych zaniechanych inwestycji),
  3. koszty samych nakładów inwestycyjnych,

Zatem dopiero całość tak rozumianych kosztów i konsekwencji realizacji zadania publicznego w modelu tradycyjnym może być porównywana do modelu PPP. Inne ujęcie byłoby nieprawidłowe metodologicznie i prowadziło do fałszywych wniosków.

Powyższe składowe elementy analizy efektywności realizacji drogowego zadania publicznego, abstrahują od szeregu innych przewag modelu PPP w stosunku do modelu tradycyjnego.

Metoda tradycyjna Metoda PPP
Koncentracja na przebudowie drogi Koncentracja na budowie, eksploatacji i utrzymaniu oraz zarządzaniu – cały „cykl życia” projektu
Finansowanie nakładów kapitałowych przez jst – środki własne (z budżetu lub kredyt bankowy, ew. wsparcie z funduszy unijnych w ramach RPO) Finansowanie nakładów kapitałowych
przez partnera prywatnego
Obciążenie finansowe dla jst w trakcie trwania budowy (kilka lat) w wysokości nakładów kapitałowych, a następnie koszty związane z utrz...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.