Parametry technologiczne betonu wałowanego

MAU_3_23_Adrian_Ciolczyk_BETON_WALOWANy_PARAMETRY_RYS_2_DRys. 2d. Zalecane uziarnienie betonów wałowanych przez) 0/19 mm ACPA [10]

Jak widać z powyższego zestawienia, spektrum zastosowań dla technologii betonu wałowanego jest bardzo szerokie. W przypadku podbudów drogowych nie ma ograniczeń do stosowania tej technologii w dowolnej nawierzchni sztywnej lub półsztywnej. Jeśli chodzi o możliwość wykonania warstwy ścieralnej, obecnie są to zastosowania w nawierzchniach charakteryzujących się ruchem o stosunkowo małej prędkości (drogi lokalne, techniczne) lub wręcz o ruchu wolnobieżnym (parkingi, drogi przemysłowe, ścieżki rowerowe, dukty leśne itd.). Taki obszar zastosowania wynika z uwarunkowań technicznych związanych z uzyskiwaną (obecnie) w praktyce równością (podłużną i poprzeczną) warstwy ścieralnej z betonu wałowanego, która jest niższa niż nawierzchnie z betonu układanego na mokro lub z betonu asfaltowego.

Przykłady wykonanych nawierzchni z ostatnich lat, które można znaleźć w literaturze, to [3-6]: drogi lokalne, drogi miejskie, nawierzchnia drogowa na terenie Portu Gdańsk, drogi wewnętrzne na terenie strefy inwestycyjnej czy ścieżki rowerowe. Nasuwa się pytanie, skoro jest tak dużo możliwości, dlaczego nie następuje masowe zastosowanie tej technologii. Ograniczeniem jest brak ogólnie dostępnych norm i wytycznych dotyczących betonu wałowanego.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.