Obwodnica Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77
Obiekty inżynierskie w ciągu obwodnicy zaprojektowano na obciążenie klasy A. Przebieg obwodnicy wymusił konieczność zaprojektowania przejść umożliwiających swobodną migrację zwierząt.
Na trasie przewidziano budowę przejść dolnych dla małych zwierząt i płazów oraz przejść dolnych dla płazów. Przejazdy gospodarcze wykonane będą w sposób umożliwiający swobodną migrację zwierząt.
Do odprowadzenia wód opadowo-roztopowych ze szczelnej powierzchni drogi obwodowej i obiektów inżynierskich zaprojektowano system odwodnieniowy. W ciągu kanalizacji deszczowej, w szczególności na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 425 Dębica – Stalowa Wola – Rzeszów, zaprojektowano urządzenia oczyszczające, tj. separatory i osadniki.W celu ochrony terenów objętych ochroną przed hałasem uwzględniono budowę ekranów akustycznych.
Korzyści
Droga krajowa DK 77 jest jednym z ważniejszych korytarzy transportowych Podkarpacia i całego kraju, prowadzi ruch pojazdów m.in. do przejść granicznych w Korczowej i Medyce. Obecnie DK77 przebiega przez tereny o ścisłej zabudowie mieszkaniowej Stalowej Woli i Niska. Wysokie natężenie ruchu w tych miastach powoduje duże utrudnienia dla mieszkańców. Obwodnica usprawni komunikację drogową w regionie, zwiększy przepustowość dróg i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miast.
Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA
Oddział w Rzeszowie
fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie
przeczytaj również:
Obwodnica Zatoru – pilotażowy projekt BIM
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Bogdan Tarnawski
dyrektor Oddziału GDDKiA w RzeszowieDroga krajowa nr 77 jest jednym z ważniejszych korytarzy transportowych, gdyż prowadzi ruch pojazdów m.in. do przejść granicznych w Korczowej i Medyce. Obecnie DK77 przebiega przez tereny o ścisłej zabudowie Stalowej Woli i Niska. Wysokie natężenie ruchu w tych miastach powoduje duże utrudnienia dla mieszkańców. Do tego dochodzi również ograniczony ruch pojazdów pow. 3,5 tony przez centrum miasta Niska, co utrudnia rozwój lokalnym przedsiębiorcom. Budowana obwodnica usprawni więc komunikację drogową w regionie, zwiększy przepustowość dróg i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miast, co wpłynie na poprawę komfortu życia ich mieszkańców oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu. Mówiąc o budowie obwodnicy, warto podkreślić dobrą współpracę z władzami lokalnymi zarówno na etapie projektowym, jak i realizacyjnym. Nasz Oddział GDDKiA, wychodząc naprzeciw zgłoszonym przez władze samorządowe postulatom dot. wykonania dodatkowego połączenia obwodnicy, zmienił przyjęte w koncepcji programowej rozwiązania. Efektem tego jest fakt, że ostatecznie, w ramach budowy, powstaje odcinek drogi jednojezdniowej dwupasowej od Stalowej Woli – skrzyżowanie Trasy Podskarpowej z ul. Chopina do połączenia z realizowaną drogą ekspresową S19 na terenie gminy Nisko wraz z węzłem komunikującym obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz 4 skrzyżowaniami jednopoziomowymi (ronda) komunikującymi obwodnicę ze Stalową Wolą, ze strefą przemysłową, z Niskiem oraz z DK19. Dobrą wiadomością jest także fakt, że kolejna obwodnica w naszym regionie powstaje przy udziale środków unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. W październiku 2020 r. podpisaliśmy umowę o dofinansowaniu realizacji obwodnicy Stalowej Woli i Niska ze środków unijnych, które wyniesie ponad 194 mln zł.
Jarosław Kwaśniak
Product Manager, Bruk-BetBudowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77 to duży i naprawdę wymagający kontrakt pod względem ilości i różnorodności materiałów potrzebnych do jego zrealizowania. Firma Bruk-Bet, jako dostawca specjalizujący się w produkcji wyrobów betonowych dla budownictwa drogowego, m.in. galanterii betonowej, musiała sprostać temu wymagającemu zadaniu z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i terminów realizacji poszczególnych etapów inwestycji. Aktualnie na placu budowy intensywnie prowadzone są prace na trasie głównej obwodnicy i wykonywane są nawierzchnie chodników obiektów mostowych – ogólnie prace wykończeniowe. Podczas budowy wykorzystano 15 tys. m2 kostki brukowej o specjalnych parametrach nasiąkliwości do 5%, do pasów rozdzielających i chodników. Aby zagwarantować sprawne odprowadzenie nadmiaru wód opadowych do kanalizacji, zastosowano koryta ściekowe trójkątne i płaskie, zapewniając właściwą retencję wód i bezpieczeństwo kierowców. W ramach kontraktu, w ciągu realizowanej magistrali drogowej budowane są także mosty, wiadukty oraz przepusty. Do umocnienia skarp przyczółków tych obiektów inżynieryjnych wykorzystano płyty skarpowe ażurowe typu Zenit, uzyskując tym stabilizację gruntu i ekologiczny charakter utwardzenia, gdzie otwory w płytach umożliwiają przerastanie zielenią i łatwe wsiąkanie wody w grunt. Firma Bruk-Bet dostarczała na tę inwestycję nie tylko elementy prefabrykowane betonowe, ale także duże ilości kruszyw dolomitowych pozyskiwanych z własnej kopalni w Łagowie do wytworzenia bitumicznych warstw konstrukcyjnych nawierzchni.
Marek Surowiec
Członek Zarządu
Dyrektor ds. Strategii Cement Ożarów S.A.Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że drogi to krwioobieg gospodarki i jako firma Cement Ożarów S.A. jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w ich budowie. Każdy kolejny odcinek oddany do użytkowania to szansa na rozwój regionu poprzez wzrost atrakcyjności inwestycyjnej, budowanie nowych miejsc pracy i poprawę jakości życia dla mieszkańców. Budowa obwodnicy Stalowej Woli to dobry przykład na to, jak ważne w tych trudnych czasach są projekty infrastrukturalne, których realizacja jest kluczowa dla utrzymania dobrych wyników całej gospodarki krajowej. Projekt ten, mimo iż nie jest wykonany w technologii betonowej, to jednak ponad 12 tys. ton najwyższej jakości cementu dostarczonych przez Cement Ożarów i niemal 8 tys. m3 betonu cementowego zabudowanego przez naszych partnerów. Warto jednak zwrócić uwagę na ogromny potencjał dróg o nawierzchniach wykonanych z betonu cementowego, który w tego typu inwestycjach od lat doskonale sprawdza się również na polskich drogach, a w każdym roku oddawane są kolejne odcinki w tej technologii. Zarówno dla inwestora, jak i dla docelowego użytkownika kluczowe powinny być aspekty całego kosztu życia drogi, jak i jej niezawodności w całym okresie użytkowania, które w przypadku dróg betonowych są znacząco bardziej atrakcyjne. Ponadto drogi z betonu cementowego charakteryzują się szeregiem czynników wpływających na ich wyższą ekologiczność. Badania MIT wskazują, że zastosowanie nawierzchni betonowej pozwala ograniczyć spalanie paliwa w samochodach ciężarowych o ok. 2%. W ostatnich publikacjach EUPAVE wskazuje, że taka redukcja to potencjał ograniczenia emisji CO2 aż o 2,5 mln ton rocznie, uwzględniając jedynie sieć autostradową i drogowy transport towarów w Europie.
Jakub Bryk
dyrektor ds. geosyntetyków
Maccaferri Polska Sp. z o.o.W ramach budowy obwodnicy Stalowej Woli i Niska przewidziano wykonanie 12 obiektów inżynieryjnych ze ścianami oporowymi z gruntu zbrojonego. Największy obiekt ma ściany oporowe o wys. 8 m i powierzchni 4500 m2. Wykonawca zadania, Mostostal Warszawa, musiał zmierzyć się z ograniczoną dostępnością kruszyw w regionie. Zasypki w ścianach oporowych wykonuje się na ogół z dobrze uziarnionej pospółki. Jeżeli w okolicy brak jest naturalnego kruszywa, warto rozważyć zastosowanie zasypek alternatywnych. W Stalowej Woli, bazując na doświadczeniach z wcześniejszych realizacji Maccaferri Polska, udało się zastosować mieszankę popiołowo-żużlową z pobliskiej elektrowni. Zaprojektowano ściany oporowe w technologii Macres – ze zbrojeniem z pasów oraz oblicowaniem z paneli betonowych. Zbrojenie geosyntetyczne zostało dobrane odpowiednio do zasypki o zasadowym odczynie pH, typowym dla popiołów. W celu potwierdzenia przyjętych założeń obliczeniowych wykonano badania oporów kotwienia zbrojenia w zasypce popiołowej (tzw. pull-out). Wyniki badań pozwoliły przekonać największych tradycjonalistów i w 2020 r. budowę ukończono z powodzeniem. Dzięki bliskiej współpracy inżynierów firm Mostostal i Maccaferri udało się zaoszczędzić surowiec naturalny i ograniczyć uciążliwość budowy związaną z transportem ponad 10 tys. ton zasypki. Podobne realizacje udało się przeprowadzić również w innych miejscach w kraju. Koncepcja budowania z materiałów lokalnie dostępnych spotyka się z coraz większym uznaniem.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Wykonanie uszorstnienia w przypadku MMA polega na mechanicznym naniesieniu w odpowiednim czasie na gorącą warstwę ścieralną posypki i wgnieceniu jej walcami w czasie zagęszczania. W miejscach trudno dostępnych nakładanie posypki może odbywać się ręcznie. Niezwiązaną posypkę po ostygnięciu warstwy należy usunąć szczotką mechaniczną. Przy wyborze uziarnienia należy kierować się wymaganiami ochrony przed hałasem. Jeżeli wymaga się zmniejszania hałasu od kół pojazdów, np. na terenach zurbanizowan...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Analiza modalna Pełna analiza modalna obejmuje wyznaczenie współczynników tłumienia, rozprzęganie układu równań ruchu opisującego dynamikę modelu i identyfikację własności dynamicznych obiektu. Dzieli się na analizę modalną teoretyczną, eksperymentalną i eksploatacyjną. Zagadnienie drgań własnych można utożsamiać z teoretyczną analizą modalną, która stanowi część znacznie szerszej analizy dynamicznej określanej w literaturze jako analiza modalna [3, 4, 11]. Rozwiązanie zagadnienia własnego po...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...