Obiekty mostowe w technologii nasuwania podłużnego

Kolejnym obiektem w technologii nasuwania podłużnego jest obiekt WS-47, zlokalizowany na terenach rolniczych na południowy zachód od miejscowości Kamienna Góra. Wykonywany wiadukt jest stałym obiektem inżynierskim w ciągu drogi ekspresowej S3, w km 59+956 nad rzeką Bóbr, szlakiem migracji zwierząt, drogą dojazdową D26, drogą gminną oraz linią kolejową nr 299.

Ustrój nośny zaprojektowano jako rozdzielony (dwie niezależne konstrukcje pod dwie jezdnie) dziesięcioprzęsłowy. Zastosowano ustrój nośny o konstrukcji monolitycznej betonowej sprężonej o przekroju skrzynkowym. Przekrój skrzynkowy przyjęto jako jednokomorowy o skośnych środnikach. Wysokość konstrukcyjna przekroju skrzynkowego wynosi: 2,933 m (J.L) i 2,847 m (J.P) od rzędnej niwelety do najniższego pkt. ustroju. Górna powierzchnia płyty pomostu ma spadek dostosowany do spadku jezdni oraz przeciwspadek umożliwiający prawidłowe odwodnienie pomostu. Obecnie trwają prace na ustroju nośnym na segmencie nr 8; 6 segmentów z 19 na nitce prawej i 7 segmentów na nitce lewej zostało już wysunięte.

Obiekt nasuwany WS-49

Obiekt nasuwany WS-49 to stały obiekt inżynierski w ciągu drogi ekspresowej S3, w km ~ 62+639, nad szlakiem migracji zwierząt i drogą dojazdową D35. Ustrój nośny zaprojektowano jako rozdzielony (dwie niezależne konstrukcje pod dwie jezdnie) dziewięcioprzęsłowy. Zastosowano ustrój nośny o konstrukcji monolitycznej betonowej sprężonej o przekroju skrzynkowym. Przekrój skrzynk...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Komentarz firmy

Michał Lizoń
Kierownik robót mostowych

Obecnie prace przy wykonywaniu ustrojów nośnych są prowadzone w cyklu tygodniowym na wszystkich pięciu obiektach budowanych w technologii nasuwania podłużnego. Oznacza to wykonywanie łącznie 10 segmentów, każdy o długości ok. 30 m tygodniowo. Technologia ta polega na wytwarzaniu segmentów konstrukcji w stacjonarnej wytwórni położonej za przyczółkiem i sukcesywnym wysuwaniu ich nad przeszkodę. Pozwala to na powtarzalne wytwarzanie elementów konstrukcji, ale wymaga zachowania wysokiego rygoru technologicznego. Betonowanie każdego segmentu odbywa się w dwóch etapach. W pierwszym etapie są wykonywane: płyta dolna i środnik skrzynki. Zbrojenie tego etapu jest wcześniej prefabrykowane na stanowisku zbrojarskim, a następnie wciągane na deskowanie na stanowisku wytwórczym. W drugim etapie betonowana jest płyta pomostu. Kiedy beton osiągnie odpowiednią wytrzymałość na ściskanie, sprężane są kable wewnętrzne, deskowanie zewnętrzne jest opuszczane na siłownikach, a następnie segment jest wysuwany z wytwórni. Ustrój jest podnoszony na podporze trakcyjnej przez hydrauliczne urządzenie przesuwająco-kroczące. Na każdej kolejnej podporze znajdują się łożyska ślizgowe. Pomiędzy blachę łożyska a ustrój nośny podkładane są płyty teflonowe, tzw. padki, które umożliwiają przesuwanie się konstrukcji betonowej. Położenie konstrukcji na filarach jest kontrolowane poprzez znajdujące się na nich prowadzenia boczne. Nasuwanie odbywa się z szybkością ok. 6 m/h. Zastosowanie technologii nasuwania podłużnego niesie za sobą wiele korzyści: roboty związane ze zbrojeniem, szalowaniem oraz betonowaniem segmentów odbywają się w jednym miejscu; ograniczenie liczby deskowań do wykonania długiego ustroju nośnego; skrócenie czasu realizacji.

Justyna Dubaj
Kierownik robót mostowych

Na budowie S3 Kamienna Góra–Lubawka jest wykonywanych jednocześnie pięć obiektów w technologii nasuwania podłużnego. Stanowi to ogromne wyzwanie, począwszy od etapu przygotowania produkcji. Do wykonywania jednocześnie 10 jezdni ustrojów nośnych musieliśmy, m.in. wynająć i adaptować 10 awanbeków dostosowanych do zaprojektowanych długości przęseł, zapewnić 10 niezależnych urządzeń hydraulicznych do nasuwania wraz z osprzętem. Dla każdego z obiektów został opracowany projekt technologiczny z wykorzystaniem dostępnego asortymentu sprzętowego. Prace przy wykonywaniu posadowienia obiektów nasuwanych rozpoczęły się w listopadzie 2020 roku. Następnie zaczęło się wykonywanie fundamentów i podpór. Zostało przygotowanych 10 stanowisk wytwórczych wraz z rusztem z profili stalowych opuszczanych hydraulicznie i kompletnym deskowaniem do wykonania segmentów ustroju nośnego. Za każdą wytwórnią powstało stanowisko do prefabrykacji zbrojenia. Transport pionowy i poziomy zapewnia 10 żurawi wieżowych. Równoległa realizacja tych obiektów to duże wyzwanie logistyczne. W 10 segmentów ustrojów nośnych wbudowane jest tygodniowo 1300 m3 betonu, 300 t stali zbrojeniowej oraz 50 t stali sprężającej. Prace na tych wiaduktach są wykonywane przez 300 osób. Dostawy mieszanki betonowej realizowane są przez dwa węzły betoniarskie, a dostawy stali zbrojeniowej realizowane są przez siedem wytwórni. Sam proces nasuwania podłużnego na pierwszym z obiektów rozpoczął się w maju 2021 roku, jego zakończenie na tym wiadukcie jest przewidziane na październik 2021 roku. Zakończenie etapu nasuwania ustroju nośnego na ostatnim z obiektów jest planowane na styczeń 2022 roku. Następnie rozpoczną się prace związane z wymianą łożysk, sprężeniem zewnętrznym ustrojów skrzynkowych oraz prace wykończeniowe.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.