Nowoczesne rozwiązanie napędu elektrycznego górniczego przenośnika taśmowego

W ostatnich latach w dziedzinie górniczych napędów przenośników taśmowych wprowadzone zostały napędy o regulowanej prędkości obrotowej [2, 3, 5, 6]. Pozwoliło to na rozwiązanie problemu poboru dużych wartości prądów rozruchowych. Poza tym regulacja prędkości obrotowej umożliwia dostosowanie pracy napędu do aktualnej nadawy urobku. Z doświadczeń przeprowadzonych na jednej z kopalń wynika, że zastosowanie regulacji prędkości obrotowej w jednym z napędów przenośnika odstawy głównej pozwoliło na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej podczas jednej zmiany aż o 30%.

Rozwiązaniem alternatywnym, które oprócz regulacji prędkości obrotowej pozwala na wyeliminowanie z układu napędowego elementów pośredniczących oraz ograniczenie przestrzeni instalacyjnej, jest zastosowanie wolnoobrotowego silnika synchronicznego z magnesami trwałymi (ang. Permanent Magnet Synchronous Motor – PMSM) umieszczonego wewnątrz głównego bębna napędowego. Takie rozwiązanie konstrukcyjne zostało opracowane i przebadane w ramach projektu POIG 01.03.01-24-075/12 przez Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL oraz firmę NAFRA POLSKA.

Konstrukcja wolnoobrotowego silnika PMSM

Bezprzekładniowy napęd górniczego przenośnika taśmowego bazuje na wolnoobrotowym silniku PMSM o znamionowej prędkości obrotowej 45 obr./min. Częścią nieruchomą silnika jest uzwojony stojan umieszczony na wale maszyny, natomiast częścią wirującą – zewnętrzny wirnik z magnesami trwałymi, nad którym zabudowany jest gumowany bęben napędowy przenośnika. Zaprojektowany układ napędowy jest zasilany poprzez przemiennik częstotliwości z sieci o napięciu 1000 V. Moc znamionowa silnika PMSM wynosi 250 kW. Silnik umieszczony jest wewnątrz głównego bębna napędowego (rys. 1), co pozwala na ograniczenie przestrzeni instalacyjnej do główne...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.