Neutralizacja zwiercin wypływających z otworu wiertniczego
Przyjmując wymiary dla przeciętnego otworu wiertniczego jako równe:
- średnica wierconego otworu – 0,115 m,
- długość wierconego otworu – 10 m,
- przeciętną gęstość skały (np. dolomitu) – 2700 kg/m3,
można łatwo oszacować całkowitą masę calizny skalnej zamienioną na zwierciny o wymiarach mniejszych od 2-3 mm. Masa ta jest w przybliżeniu równa ok. 280 kg/otwór i jeśli tę masę pomnożymy tylko przez 10 odwierconych otworów w serii, otrzymamy liczbę ok. 2800 kg litej skały zamienionej na pył skalny drogą penetracji ostrzy (słupków) koronki w caliznę skalną podczas wiercenia otworów strzałowych tylko dla jednego pojedynczego zabioru [7].
Ze zrozumiałych względów jest to wielkość nieco zawyżona (duża część zwiercin, przemieszczając się do wylotu otworu, wypełnia po drodze kawerny i szczeliny w popękanej skale). Niemniej jednak jest to wielkość bardzo znaczna, której nie sposób pominąć.
Dlatego też od wielu lat poszukiwano remedium na tę niewygodną, tak ze względów zdrowotnych, jak i technicznych, sytuację. Kamieniem milowym w rozwoju górnictwa skalnego, jeśli chodzi o wiercenie otworów strzałowych, okazało się wprowadzenie dwustopniowego, a nawet trójstopniowego sposobu usuwania zwiercin. Początkowo wydawało się, że idealnym rozwiązaniem będzie zastosowanie jednego dużego odpylacza tkaninowego, który będzie separował prawie wszystkie cząstki skalne powstające podczas wiercenia otworu strzałowego. Jednak rzeczywistość zweryfikowała ten sposób oczyszczania powietrza ze zwiercin skalnych kosztem wprowadzenia oczyszczania dwuetapowego. Pierwszy etap polega na wykorzystaniu jednego lub dwóch cyklonów – separatorów zasilanych z jednej strony bezpośrednio pierwotnym strumieniem wypływającego z otworu powietrza ze zwiercinami, a z drugiej strony podciśnieniem wentylatora promieniowego (centryfugi) w celu odseparowania zwiercin grubych i średnich. Istotą tego rozwiązania jest umieszczenie cyklonów: pierwszego zaraz za wylotem zwiercin z otworu (a ściślej – za kołpakiem odbierającym zwierciny z otworu), a drugiego tuż przed wlotem do separatora tkaninowego. Centralnie umieszczony kanał wylotowy drugiego z cyklonów jest połączony poprzez tkaninę separującą z obszarem podciśnienia wytwarzanego przez wentylator odśrodkowy (centryfugę). Współczesne wentylatory odśrodkowe są w stanie wytworzyć podciśnienie rzędu 0,39 bar, co pozwala w ostatnim etapie oczyszczania mieszaniny powietrzno-pyłowej zastosować w separatorze tkaninowym bardzo małe oczka prześwitu rzędu kilkunastu μm, a nawet mniej. Ten sposób separacji zwiercin okazał się jak dotąd najskuteczniejszym rozwiązaniem, eliminującym do 99,9% pyłu skalnego podczas wiercenia. W wielkim uproszczeniu można oszacować [7], że aby pozyskać ok. 800 m3 skały, np. dolomitu, drogą jej kruszenia za pośrednictwem MW, trzeba najpierw drogą wiercenia zamienić jej prawie 1 m3 w pył o postaci zwiercin, które w swej istocie są niezwykle niebezpiecznym czynnikiem mogącym wpłynąć na zdrowie górnika.
Piśmiennictwo
- HALKO: Blast Hole Drills. Halifax Tool Co. Ltd. Marchall Halifax PLC 86.
- ILMEG: The Dust Collectors Handbook. Ilmeg Clean Accurate Drilling. Jan. 1990.
- Marianowski J.: Usuwanie zwiercin w skalnym górnictwie odkrywkowym cz. I. Ogólne zasady. „Kruszywa”, 4/2016, s. 48-51.
- Marianowski J.: Usuwanie zwiercin w skalnym górnictwie odkrywkowym cz. II. Dopływ powietrza do narzędzia wiercącego. „Kruszywa”, 2/2017, s. 64-69.
- Marianowski J.: Usuwanie zwiercin w skalnym górnictwie odkrywkowym cz. III. Przepływ powietrza przez kanały narzędzia wiercącego. „Kruszywa”, 4/2017, s. 52-59.
- Marianowski J.: Usuwanie zwiercin w skalnym górnictwie odkrywkowym cz. IV. Wypływ powietrza ze zwiercinami na powierzchnię. „Kruszywa”, 4/2019, s. 40-47.
- Marianowski J., Perek B.: Ocena funkcjonowania wiertnicy ROC F6 pracującej w warunkach kopalni Dubie. KOMTECH 2012. 13.Konferencja Naukowo-Techniczna: Innowacyjne Techniki i Technologie Dla Górnictwa. Bezpieczeństwo – Efektywność – Niezawodność. Gliwice 2012, s. 421-435.
- www.Atlas Copco D65 Epiroq/SmartRockD65Epiroq.pdf.
- www.Handheld tools facts book. Atlas Copco.pdf.
- www.Radwag.pl: Oznaczanie pyłu całkowitego i respirabilnego metodą filtracyjno-wagową na stanowiskach pracy [instrukcja].
- Cecala A.B., O’Brien A.B., Schall J., Colinet J.F., Fox W.R., Franta R.J., Joy J., Reed W R., Reeser P.W., Rounds J., Schulz M.J.: Report of Investigation 9689. Dust Control Handbook for Industrial Mineral Mining and Processing. January 2012.
- www.:SandvikMining Pantera DP1100i/PanteraDP1100Surface tophammer drilling/dp1100i-s5-specification-sheat-english.pdf.
Przeczytaj również: Kilka uwag o symulacjach komputerowych i ich zastosowaniach w górnictwie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...