Neutralizacja zwiercin wypływających z otworu wiertniczego
Te ostatnie cząstki stanowią tzw. pył respirabilny, który może zalegać bardzo długo w organizmie, powodując w płucach nieodwracalne zmiany chorobowe. To, jakie to będą zmiany, zależy oczywiście od charakteru i ilości pyłu, który został zaabsorbowany przez organizm. Z punktu widzenia szkodliwości pyłów właśnie frakcja respirabilna jest frakcją najbardziej szkodliwą [10].
Wśród pyłów można wyróżnić pyły: drażniące, uczulające, rakotwórcze, zwłókniające. Inny podział wskazuje na typ pyłu, jaki może być przyczyną choroby, a więc pylicy azbestowej, krzemowej, berylowej, węglowej itd.
Podczas oceny stopnia zagrożenia pyłami o działaniu pylicotwórczym obok czasu narażenia zasadnicze znaczenie mają:
- poziom stężenia pyłu,
- jego stopień rozdrobnienia,
- zawartość wolnej krzemionki w pyle.
Wszystko powyższe tłumaczy, dlaczego w ostatnich dziesięcioleciach kładzie się tak duży nacisk na ochronę czystości powietrza we wszystkich aspektach górniczej działalności człowieka, pamiętając, że większość eksploatowanych skał zawiera od 20% do nawet 80% czystej krzemionki.
Współczesne metody zapobiegania przedostawaniu się zwiercin poza obręb wierconego otworu
Z chwilą wprowadzenia do górnictwa skalnego maszynowego sposobu drążenia otworów strzałowych stało się jasne, że należy rozwiązać problem odbioru i utylizacji zwiercin w ilościach dotąd niespotykanych. Wynikało to z faktu, że wraz z wprowadzeniem tego sposobu wiercenia otworów strzałowych zwiększono przede wszystkim mechaniczną prędkość wiercenia, co w powiązaniu ze skróceniem czasów wykonywania operacji pomocniczych zaowocowało niezwykłym wzrostem wydajności wiercenia w wykonywaniu operacji technicznej, jaką jest drążenie otworu strzałowego. Mając na względzie bezpieczeństwo pracy i zdrowie operatorów wiertnic, podobnie jak i w innych działach techniki górniczej, operator został umieszczony w odrębnej kabinie dźwięko- i pyłoszczelnej. Stało się to możliwe po pełnym zautomatyzowaniu wszystkich operacji pomocniczych związanych z przedłużaniem i skracaniem przewodu wiertniczego. Postępowanie to miało na celu uniknięcie m.in. wszelkiej styczności operatora z pyłem skalnym powstającym podczas wiercenia. Taki sposób usuwania zwiercin dominował przez dłuższy czas. Na rys. 1 przedstawiono w uproszczeniu konstrukcję jednego z pierwszych odpylaczy dużej wiertnicy skalnej wcześniejszego typu [2]. Większe okruchy skalne po wlocie do dużej dolnej komory w dnie odpylacza wytracały swoją prędkość i opadały w dół. Natomiast pozostałe okruchy skalne dzięki podciśnieniu wytwarzanemu przez wentylator odśrodkowy (centryfugę) zmierzały ku górze, próbując przedostać się do strefy o najniższym ciśnieniu tuż za filtrami tkaninowymi, o ile na to pozwalały szczeliny tych 16 filtrów. Nie było w tym układzie jednoznacznej segregacji na wióry grube, średnie oraz pył skalny. Analizując funkcjonowanie urządzenia odpylającego, można zauważyć, że segregacja zwiercin odbywała się w tym obszarze dość przypadkowo. Granicą rozdzielającą wszelkie wióry skalne był wymiar oczek tkaniny separującej. Nie było to najkorzystniejsze miejsce rozdziału frakcji, bowiem szybko dochodziło do zapełnienia filtra olbrzymią ilością ponadwymiarowych cząstek skalnych o wymiarach nieco przekraczających wymiary oczek tkaniny separującej, co zmuszało operatora do częstego zatrzymywania pracy filtra, co wiązało się z koniecznością jego częstego przedmuchu.

Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Do wybranych kryteriów oceny przydatności kruszyw przeznaczonych na warstwy podatne/niezwiązane, które zostały przeanalizowane w badaniach laboratoryjnych, autorzy zaliczyli: Dodatkowo w ramach przeprowadzonych badań oceniono wilgotność optymalną kruszyw oraz maksymalną gęstość objętościową szkieletu w celu wskazania różnic odnoszących się do właściwego zagęszczania mieszanek. Wybrane, poszczególne badania zilustrowano na fot. 3. Prace badawcze W celu oceny uziarnienia mieszanek przeprowadzon...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...