Neutralizacja zwiercin wypływających z otworu wiertniczego
Te ostatnie cząstki stanowią tzw. pył respirabilny, który może zalegać bardzo długo w organizmie, powodując w płucach nieodwracalne zmiany chorobowe. To, jakie to będą zmiany, zależy oczywiście od charakteru i ilości pyłu, który został zaabsorbowany przez organizm. Z punktu widzenia szkodliwości pyłów właśnie frakcja respirabilna jest frakcją najbardziej szkodliwą [10].
Wśród pyłów można wyróżnić pyły: drażniące, uczulające, rakotwórcze, zwłókniające. Inny podział wskazuje na typ pyłu, jaki może być przyczyną choroby, a więc pylicy azbestowej, krzemowej, berylowej, węglowej itd.
Podczas oceny stopnia zagrożenia pyłami o działaniu pylicotwórczym obok czasu narażenia zasadnicze znaczenie mają:
- poziom stężenia pyłu,
- jego stopień rozdrobnienia,
- zawartość wolnej krzemionki w pyle.
Wszystko powyższe tłumaczy, dlaczego w ostatnich dziesięcioleciach kładzie się tak duży nacisk na ochronę czystości powietrza we wszystkich aspektach górniczej działalności człowieka, pamiętając, że większość eksploatowanych skał zawiera od 20% do nawet 80% czystej krzemionki.
Współczesne metody zapobiegania przedostawaniu się zwiercin poza obręb wierconego otworu
Z chwilą wprowadzenia do górnictwa skalnego maszynowego sposobu drążenia otworów strzałowych stało się jasne, że należy rozwiązać problem odbioru i utylizacji zwiercin w ilościach dotąd niespotykanych. Wynikało to z faktu, że wraz z wprowadzeniem tego sposobu wiercenia otworów strzałowych zwiększono przede wszystkim mechaniczną prędkość wiercenia, co w powiązaniu ze skróceniem czasów wykonywania operacji pomocniczych zaowocowało niezwykłym wzrostem wydajności wiercenia w wykonywaniu operacji technicznej, jaką jest drążenie otworu strzałowego. Mając na względzie bezpieczeństwo pracy i zdrowie operatorów wiertnic, podobnie jak i w innych działach techniki górniczej, operator został umieszczony w odrębnej kabinie dźwięko- i pyłoszczelnej. Stało się to możliwe po pełnym zautomatyzowaniu wszystkich operacji pomocniczych związanych z przedłużaniem i skracaniem przewodu wiertniczego. Postępowanie to miało na celu uniknięcie m.in. wszelkiej styczności operatora z pyłem skalnym powstającym podczas wiercenia. Taki sposób usuwania zwiercin dominował przez dłuższy czas. Na rys. 1 przedstawiono w uproszczeniu konstrukcję jednego z pierwszych odpylaczy dużej wiertnicy skalnej wcześniejszego typu [2]. Większe okruchy skalne po wlocie do dużej dolnej komory w dnie odpylacza wytracały swoją prędkość i opadały w dół. Natomiast pozostałe okruchy skalne dzięki podciśnieniu wytwarzanemu przez wentylator odśrodkowy (centryfugę) zmierzały ku górze, próbując przedostać się do strefy o najniższym ciśnieniu tuż za filtrami tkaninowymi, o ile na to pozwalały szczeliny tych 16 filtrów. Nie było w tym układzie jednoznacznej segregacji na wióry grube, średnie oraz pył skalny. Analizując funkcjonowanie urządzenia odpylającego, można zauważyć, że segregacja zwiercin odbywała się w tym obszarze dość przypadkowo. Granicą rozdzielającą wszelkie wióry skalne był wymiar oczek tkaniny separującej. Nie było to najkorzystniejsze miejsce rozdziału frakcji, bowiem szybko dochodziło do zapełnienia filtra olbrzymią ilością ponadwymiarowych cząstek skalnych o wymiarach nieco przekraczających wymiary oczek tkaniny separującej, co zmuszało operatora do częstego zatrzymywania pracy filtra, co wiązało się z koniecznością jego częstego przedmuchu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Ze względu na znaczenie obiektu w ogólnopolskiej sieci PKP PLK S.A., zdaniem autorów ekspertyzy [2], należałoby rozważyć budowę nowej, nowoczesnej konstrukcji. Nie bez znaczenia jest również znaczenie reprezentacyjne, biorąc pod uwagę sąsiedztwo Stadionu Narodowego i nabierające w ostatnich latach znaczenia lewobrzeżne dzielnice Warszawy. Za tą koncepcją przemawia zaawansowany wiek konstrukcji, zastrzeżenia co do udarności stali konstrukcyjnej czy też poważne zniszczenia spowodowane korozją. ...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...