Napędowe przetwornice częstotliwości silników indukcyjnych jako stacje szybkiego ładowania akumulatorów mobilnych maszyn roboczych

Zapewnienie powszechnego występowania stanowisk postojowych dla zakładowych pojazdów transportowych, które są wyposażone w punkty ładowania baterii zarówno mniejszych, jak i dużych mocy, oraz zapewniających energię z lokalnych źródeł odnawialnych może znacząco przyspieszyć zastępowanie pojazdów tradycyjnych pojazdami elektrycznymi.

Zdaniem autora należy obecnie skupić się na budowie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w miejscach przeładunku i postoju pojazdów zakładowych, która będzie oparta o przekształtniki napędowe. Miejsca ładowania baterii autonomicznych (posiadających własny zasobnik energii elektrycznej) maszyn roboczych należy lokalizować w pobliżu rejonu ich wykorzystywania, aby maksymalnie skrócić czas przerw w pracy tych urządzeń.

Na rys. 1a przedstawiono w pełni elektryczny 40-tonowy pojazd transportowy Z40 [1] dla górnictwa podziemnego do transportu rudy. Cechuje się zerową emisją zanieczyszczeń powietrza i wydziela o 80% mniej ciepła niż pojazd tradycyjny (wykorzystuje wysokosprawne silniki elektryczne), dlatego przyczynia się do zmniejszania kosztów wentylacji. Takie rozwiązania wprowadzają nowe możliwości wydobywania kruszyw. Przyszłość maszyn roboczych zapowiadają inteligentne, bezobsługowe ciągniki z autonomicznym napędem elektrycznym, które już pojawią się w ofertach handlowych największych światowych wytwórców. Rys. 1b przedstawia bezobsługowy ciągnik z elektrycznym napędem o mocy 500 kW (obciążenie do 15 ton) [2], który między kolejnymi ładowaniami pracuje 4-5 godzin.

W rejonach uprzemysłowionych, gdzie rozbudowana przemysłowa sieć zasilania zapewnia elektrycznym napędom przemysłowym duże moce dla codziennej produkcji doposażenie parkingu zakładowego, np. górniczego zakładu odkrywkowego, wykorzystującego często przekształtniki o mocach przekraczaj...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.