Najdłuższy w Polsce obiekt mostowy z kompozytów FRP

Projekt i konstrukcja kładki

Podstawowy projekt kładki zakładał konstrukcję przęseł zbudowaną z dwóch kompozytowych dźwigarów cienkościennych w kształcie litery U, zespolonych za pomocą połączeń klejowych z kompozytową płytą pomostu o konstrukcji warstwowej. Taka konstrukcja została wdrożona w jednym z pierwszych polskich kompozytowych mostów drogowych [8]. Jednakże z inicjatywy wykonawcy kładki powstał projekt zamienny, bazujący na holenderskiej technologii płyt kompozytowych InfraCore® Inside [9]. W wyniku modyfikacji konstrukcji przęsła dodatkowo zmniejszono ciężar własny konstrukcji kładki, co wymagało przeprojektowania wsporników stalowych (rys. 1).

Rys. 1. Przekrój poprzeczny kładki i istniejącego mostu

Warstwowa konstrukcja przęseł kompozytowych została zaproponowana przez wytwórcę, tj. holenderską firmę FiberCore Europe B.V., twórcę i głównego europejskiego producenta płyt kompozytowych w technologii InfraCore® Inside (rys. 2a). Konstrukcja warstwowa przęsła składa się z laminatów okładzinowych górnego i dolnego oraz żeber pionowych, usztywniających rdzeń płyty, wykonany z pianki PUR o gęstości 38 kg/m3 (rys. 2b). Laminaty i żebra są wykonane z tkanin z włókien szklanych typu E oraz żywicy poliestrowej. Rdzeń z pianki pełni jedynie rolę wypełnienia płyty i nie jest uwzględniany w obliczeniach.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Komentarz firmy

Paulina Rozenblat Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.
Kładki rowerowe przy moście Karpackim i Narutowicza w Rzeszowie stanowiły kolejne ciekawe wyzwanie. Od wybudowania przez nas pierwszego mostu kompozytowego w Lelkowie w 2005 roku zrealizowaliśmy w Polsce ponad 40 obiektów. Na świecie w technologii InfraCore Inside jest ich ponad 1000. Tym razem projekt pozwolił nam po raz pierwszy zastosować przęsła kompozytowe jako wspornikowe poszerzenie istniejącej konstrukcji mostu (Karpacki) oraz wykorzystanie konstrukcji stalowej ciepłociągu (Narutowicza). Technologia InfraCore Inside, która została wykorzystana do produkcji prefabrykatów, gwarantuje ich trwałość i wytrzymałość. Obiekty w Rzeszowie pokazują dwie różne możliwości zastosowania prefabrykatów, tj. płaską płytę pomostową oraz łukowe przęsła. Cieszymy się, że materiał kompozytowy, obok stali i betonu, coraz częściej zaczyna być brany pod uwagę przez grono projektantów i wykonawców. Jesteśmy przekonani, że zadowoleni inwestorzy i użytkownicy również bardzo szybko zaakceptują kompozyt FRP jako coraz częściej tańszą alternatywę dla tradycyjnych rozwiązań mostowych.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.