Most o najdłuższym przęśle na świecie – most Çanakkale 1915 w Turcji

Podsumowanie

Projekt był niewątpliwie wyzwaniem współczesnego mostownictwa, zarówno pod względem konstrukcyjnym, jak i lokalizacyjnym, bowiem w tym miejscu występują silne wiatry oraz aktywność sejsmiczna. Dodatkowo projektanci musieli wziąć pod uwagę intensywny ruch przepływających statków. Jest to jedyne połączenie między Morzem Czarnym a Morzem Marmara, które prowadzi do Stambułu. Rocznie przez cieśninę Dardanele przepływa 40 000 statków i ta liczba będzie się zwiększać w przeciągu 100 lat okresu eksploatacji mostu.

Warto wspomnieć, że wokół mostu ukrytych zostało kilka symbolicznych elementów. Nazwa budowli, a także wysokość pylonów (318 m) i data otwarcia (18.03.2022 r.) nawiązują do daty zwycięskiej dla Imperium Osmańskiego bitwy z 18 marca 1915 r. podczas I wojny światowej, kiedy alianci próbowali przejąć cieśniny tureckie. Natomiast rozpiętość przęsła, licząca 2023 m, jest odniesieniem do setnej rocznicy proklamacji Republiki Tureckiej. W konstrukcję mostu wpleciono również kolory narodowe Turcji, bowiem pylony mostu są barwy czerwonej i białej (fot. 5).

Bez wątpienia przeprawa ta bije rekordy w różnorakich kategoriach, lecz jest również ważnym elementem wpisującym się w krajobraz cieśniny Dardanele, a także symbolem przeszłości Turcji owianej wojnami i nadzieją na spokojną oraz dostatnią przyszłość. Resit Yildiz, członek komitetu wykonawczego DLSY, powiedział „walczyliśmy z Australijczykami i Brytyjczykami, ale 100 lat później pracujemy ramię w ramię z wieloma Australijczykami i Brytyjczykami”. Dzięki pomocy Australijczyków projekt ukończono szybciej – za sprawą Marr Contracting Pty Ltd. (nazywanych również „the Men from Marr’s”), którzy dostarczyli dwa żurawie umożliwiające podnoszenie ładunków o masie 300 t. W ten sposób ostatnie segmenty tworzące pylony mostu...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.