Most kolejowy w Dąbrowie Górniczej z zastosowaniem zespolenia composite dowels. Opracowanie nowego systemu zespolonych mostów kolejowych – cz. I

Idea i poszukiwanie efektywnych rozwiązań konstrukcyjnych

W lipcu 2018 r. firma Fasys Mosty stanęła przed zadaniem zaprojektowania dwuprzęsłowego obiektu ciągłego o rozpiętości przęseł 21,30 m i 23,45 m dla Nowak Mosty, gdzie wspomniane rozwiązanie konstrukcyjne mogłoby znaleźć zastosowanie. Najważniejszymi kryteriami wyboru odpowiedniego typu konstrukcji były zmniejszenie do minimum wysokości konstrukcyjnej oraz przewaga nad konstrukcją blachownicy z pomostem ortotropowym z ekonomicznego punktu widzenia.

most-kolejowy-w-dabrowie-gorniczejRys. 1. Idea zbrojenia zewnętrznego zaproponowana przez SSF Ingenieure do zastosowania w przypadku dźwigarów koryta balastowego i na kierunku poprzecznym jako zbrojenie płyty pomostowej obiektu kolejowego. Ogólna idea (po lewej) i przekrój poprzeczny (po prawej) wiaduktu położonego niedaleko Spergau (wizualizacje i rysunek wykonane przez SSF Ingenieure)

Na podstawie doświadczeń zdobytych przez Guntera Seidla (wiadukt w Spergau) zaproponowano zastosowanie rozwiązania opierającego się na idei konstrukcji wykonanej przez SSF z kilkoma modyfikacjami. Najważniejszą z nich była rezygnacja ze stosowania zbrojenia zewnętrznego na kierunku poprzecznym w strefach przęsłowych. Przeprowadzone wstępne obliczenia wskazywały na poprawność przyjętych założeń i ekonomiczne uzasadnienie dla zastosowania tego typu konstrukcji [4]. Jak to zwykle bywa w przypadku kształtowania się nowego rozwiązania, odręczne obliczenia przeplatały się z bardziej zaawansowanymi analiz...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.