Most drogowy przez San w miejscowości Sielnica – cz. II

Materiał przedstawia II część rozważań na temat realizacji mostu drogowego przez San w miejscowości Sielnica. Przęsło nurtowe obiektu ma rozpiętość 85 m i jest jednym z dłuższych tego typu przęseł w Polsce. Przy budowie mostu zastosowano po raz pierwszy na świecie innowacyjną zasypkę za przyczółkami w formie pakietów ze zużytych opon samochodowych.

W części I materiału przedstawione zostały historia powstania mostu, opis obiektu oraz kształtowanie elementów ustroju nośnego.

Budowa mostu

Budowa mostu trwała od grudnia 2018 r. do października 2019 r. Prace mostowe standardowo rozpoczęto od wykonania fundamentów oraz podpór stałych i tymczasowych mostu. Jedyną dopuszczalną i zarazem efektywną ekonomicznie technologią budowy mostu był montaż segmentów dźwigarów blachownicowych przy pomocy dźwigu (rys. 3) na podpory stałe i tymczasowe oraz ich scalenie poprzez spawanie.

Każdy z dwóch dźwigarów blachownicowych mostu został podzielony na pięć segmentów montażowych (rys. 4): 2 segmenty A – fragmenty przęseł skrajnych, 2 segmenty B – strefa nad filarem, oraz jeden segment C – środkowa część dźwigara dla przęsła nurtowego. Gabaryty segmentów montażowych dostosowane były do możliwości transportowych. A także możliwości dźwigu do ustawienia środkowego segmentu C dźwigara (masa segmentu C wynosiła ok. 31 ton, a jego długość to 37,4 m) na ramieniu około 40 m.

Wykonawca mostu miał do rozwiązania spore trudności związane z przygotowaniem stabilnych platform roboczych. A także wykonaniem podpór tymczasowych mostu zlokalizowanych przy brzegach Sanu. Do scalenia dźwigarów mostu niezbędne było wykonanie czterech podpór tymczasowych mostu. Dwie podpory tymczasowe zlokalizowano dla przęseł s...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.