Młoty spalinowe stosowane do robót geotechnicznych

Siła uderzenia w pal, wynikająca jedynie z siły grawitacji, nie jest wielka i dlatego zagłębianie każdego pala trwa stosunkowo długo. Poza tym, aby uzyskać dobry efekt wbijania, musi być zachowana proporcja między masą młota (baby) a masą wbijanego pala, co zilustrowano w tab. 1.

MAU_6_23_Michal_Stawowiak_MLOTY_SPALINOWE_DO_ROBOT_GEOTECHNICZNYCH_RYC_1_FRys. 1f. Młoty mechaniczne [1]: młot wibracyjno-uderzeniowy

W celu zwiększenia siły uderzenia oraz częstości uderzeń, a więc przyspieszenia efektu wbijania, zamiast młotów wolnospadowych stosuje się młoty tłokowe lub wibroudarowe.

Młoty tłokowe charakteryzują się budową objaśnioną na przykładzie młota tłokowego spalinowego pokazanego na fot. 2. Na górnej części pala umieszcza się stopę połączoną z tłokiem i prowadnicami. Po prowadnicach może przesuwać się właściwy młot, z uformowanym wewnątrz cylindrem. Gdy w cylindrze będzie następowało wybuchowe spalanie paliwa (tak samo jak w typowym silniku spalinowym), cylinder z obudowującym go młotem będzie podrzucany do góry. Spadając, młot powoduje wbijanie pala. Należy tu zwrócić uwagę na cechy charakterystyczne tego urządzenia: w typowym silniku ciśnienie spalanej mieszanki odpycha tłok, a tutaj – odrzuca ku górze cylinder przy nieruchomym tłoku. Zastosowanie młota tłokowego spalinowego powoduje tylko znaczne zwiększenie częstości uderzeń, czyli znacznie przyspiesza operację wbijania pala, w stosunku do czasu potrzebnego dla pracy młota wolnospadowego [2].

<...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.