Mechanizacja i technologia zagęszczania gruntów spoiwami hydraulicznymi

Zaczyn cementowy pełni funkcję „kleju” (spoiwa), którego jakość zależy od stosunku wody do cementu. Wartość tego wskaźnika powinna być możliwie niska. W celu uzyskania szczelnego stosu ziarnowego szkieletu kamiennego w betonie należy korzystać z opracowanych krzywych uziarnienia kruszyw [1].

Betony drogowe muszą być odporne na ścinanie, uderzenia i ścieranie, na cykle zamrażania i odmrażania oraz na środki odladzające, a także powinny posiadać odpowiednią szorstkość. Spośród czynników wpływających na jakość nawierzchni betonowej najważniejszą rolę odgrywają materiały użyte do produkcji betonu, takie jak kruszywo, cement, dodatki chemiczne, a także technika mieszania i zagęszczania mieszanki betonowej.

Obecnie w drogownictwie wykorzystuje się betony o wysokiej wytrzymałości, których wytrzymałość na ściskanie po 28 dniach twardnienia wynosi powyżej 60 MPa. Powodują to wprowadzone do betonu plastyfikatory i płyty krzemowe, zwiększające również jego trwałość korozyjną [1].

Wapno to spoiwo hydrauliczne, które otrzymuje się z kopalnego kamienia wapiennego. Zostaje ono wypalone w wapiennikach na tak zwane wapno palone. Wapiennikami nazywamy zakłady produkujące wapno palone dla rozmaitych celów przemysłowych, w tym także i dla budownictwa drogowego.

Proces twardnienia wapna w spoiwie hydraulicznym ma przebiegać następująco:

a) odparowanie nadmiaru wody,

b) powstawanie w wapnie kryształków tak zwanego wodzianu wapniowego.

Wodzian wapniowy łączy się chemicznie z zawartym w powietrzu dwutlenkiem węgla i zamienia z powrotem na wapień tj. ska...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.