Łożyska mostowe i urządzenia dylatacyjne – utrzymanie i naprawa

Problematyka utrzymania urządzeń dylatacyjnych

Zdaniem przedstawicieli jednostek zarządzających obiektami mostowymi w Polsce urządzenia dylatacyjne stanowią główny problem utrzymaniowy obiektów mostowych [5]. Po części winę za ten stan rzeczy należy przypisać nieprawidłowemu doborowi typu urządzenia lub przykrycia dylatacyjnego w odniesieniu do rzeczywistego wymaganego zakresu przesuwu, klasy drogi i obciążenia ruchem [3].

Warto jednak zaznaczyć, że urządzenia dylatacyjne należą do najbardziej obciążonych dynamicznie elementów obiektów mostowych. Zatem nawet ich właściwy dobór nie gwarantuje bezawaryjnej pracy w ciągu kilkudziesięciu lat eksploatacji. Ponadto urządzenia dylatacyjne narażone są na szereg niekorzystnych zjawisk, do których, oprócz podstawowego obciążenia ruchem kołowym do 115 kN/oś, można zakwalifikować także:

  • zjawiska atmosferyczne,
  • obecność chlorków (wynik odśnieżania dróg kołowych),
  • obecność chlorków (wynik odśnieżania dróg kołowych),
  • uderzenia elementów pojazdów (np. lemiesze pojazdów odśnieżających, wypadki drogowe).

Oprócz funkcji zapewniania łagodnego przejazdu kół pojazdu urządzenia dylatacyjne mają za zadanie zapewnić szczelne zabezpieczenie przerwy dylatacyjnej przed przenikaniem wody i zaciekami. O ile w przypadku urządzeń modułowych czy palczastych spełnienie tego warunku jest stosunkowo łatwe, o tyle konstrukcja urządzeń blokowych, przykryć bitumicznych czy mechaniczno-bitumicznych nie pozwala na w pełni szczelne zabezpieczenie szczeliny dylatacyjnej. Ponadto wobec niższej trwałości w stosunku do urządzeń posiadających stalowe elementy stykające się kołami, ich utrzymanie stanowi problemy w związku z szybko pogarszającym się stanem technicznym (fot. 5, 6). Mimo że ni...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.