Leasing maszyn do produkcji kruszywa – zasady i możliwości

Parametry leasingu

Leasing operacyjny składa się z opłaty wstępnej (wkładu własnego), rat leasingu oraz wykupu płatnego na końcu umowy. Każda opłata leasingowa jest kosztem w miesiącu płatności i odliczamy od niej VAT.
Opłata wstępna wynosi od 0% do 45% wartości maszyny. Czas trwania umowy wynosi od 2 do nawet 7 lat. Wykup to zazwyczaj 1%, choć jego wysokość zależy od czasu trwania umowy oraz stawki amortyzacji przedmiotu leasingu. Jest to część kapitału płatna na końcu umowy (za tyle maszyna jest odkupowana na koniec leasingu). Jeśli firma szuka kosztów, wybierze najczęściej krótki leasing z wysokim wkładem własnym. Jeśli główną przesłanką do skorzystania z leasingu jest niska rata, to wybieramy mniejszy wkład własny i długi czas spłaty.

Aby uzyskać leasing, należy przedstawić wyniki finansowe firmy, informacje o kupowanych maszynach oraz wypełnić wniosek leasingowy. Rozpatrzenie wniosku trwa od kilku dni do 2 tygodni, w zależności od wartości leasingu i procedury oceny. W przypadku maszyn w produkcji istnieje możliwość zapłaty w kilku transzach. Leasingować można zarówno maszyny krajowe, jak i zagraniczne.

Stawka amortyzacji maszyny a warunki leasingu

W przepisach leasing operacyjny jest zdefiniowany jako umowa trwająca min. 40% standardowego czasu amortyzacji przedmiotu leasingu. Różne maszyny mają różne stawki amortyzacji, na przykład ładowarki – 20%, kruszarki – 14%, a stawka amortyzacji ma wpływ m.in. na czas trwania umowy i wartość wykupu. Szczegółowo zależności te obrazuje tab. 1.

Stawka amortyzacji warunkuje najkrótszy okres, na jaki można...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.