Kładka rowerowa przy Moście Karpackim w Rzeszowie

Przęsła kompozytowe

Warstwowa konstrukcja przęseł kompozytowych została zaproponowana przez wytwórcę, tj. holenderską firmę FiberCore Europe B.V., twórcę i głównego europejskiego producenta płyt kompozytowych w technologii InfraCore® Inside. Konstrukcja warstwowa przęsła składa się z laminatów okładzinowych górnego i dolnego oraz żeber pionowych, usztywniających rdzeń płyty, wykonany z pianki PUR o gęstości 38 kg/m3. Wszystkie przęsła kładki zostały przewiezione dwoma zestawami transportowymi z wytwórni w Rotterdamie do Rzeszowa. Wykorzystano stosunkowo niewielki ciężar przęseł (jedno ok. 10 t) i montowano je bezpośrednio z naczepy ciągnika (tzw. montaż z kół) na uprzednio zamontowanych do podpór mostu wspornikach stalowych. Dzięki temu montaż całej kładki trwał około 4 godz. z wykorzystaniem dwóch dwugodzinnych ograniczeń w ruchu pojazdów na Moście Karpackim. Przęsła na podporach zostały ustabilizowane za pomocą sworzni stalowych φ 36 mm, które zostały umieszczone w specjalnych gniazdach, utworzonych w laminatach dolnych przęseł. Część gniazd została wykonana „na wymiar”, blokując możliwość przesuwu konstrukcji, natomiast część została wykonana z odpowiednimi „luzami”, zapewniającymi możliwość swobodnej pracy przęseł pod obciążeniem oraz wskutek oddziaływania temperatury.

Technologia wykonania przęseł

Przęsła kładki zostały wytworzone metodą infuzji próżniowej VARTM (ang. vacuum-assisted resin transfer moulding). Każde z nich powstało w specjalnej formie, w której zostały ułożone tkaniny szklane w sekwencjach koniecznych do uzyskania projektowanych grubości laminatów. Pomiędzy tkaninami zostały umieszczone elementy piankowe rdzenia o wysokości 850 mm, których głównym zadaniem było uformowanie wzajemnie połączonych laminatów okładzinowych oraz pionowych laminatów żeber wewnętrznych rdzenia. Po ułożeniu w formie wszystkich materiałów została ona uszczelniona, a następnie rozpoczął się proces infuzji, polegający na przesyceniu zawartości formy płynną żywicą poliestrową z wykorzystaniem próżni. Po wypełnieniu formy żywicą jej dopływ został zamknięty i rozpoczął się proces utwardzania się (sieciowania) żywicy. Po całkowitym utwardzeniu przęsło było wyciągane z formy na stanowisko do wykończenia i zabezpieczenia powierzchni zewnętrznej laminatów. Na tym stanowisku wykonano również chemoutwardzalną nawierzchnię kładki.

Ciągły monitoring pracy kładki

Ze względu na pionierski charakter i rozmiary konstrukcji kompozytowej zaprojektowano ciągły monitoring pracy kładki. Do monitoringu przewidziano system czujników oparty na włóknach światłowodowych DFOS (ang. distributed fibre optic sensors). Czujniki światłowodowe umieszczono w płaszczyźnie laminatów okładzinowych, górnego i dolnego, oraz w środnikach żeber. Montaż czujników odbywał się przy ciągłej kontroli ciągłości światłowodów z użyciem testerów laserowych. Końcówki czujników tymczasowo zabezpieczono na czas transportu, a po montażu przęsła na placu budowy zostały umieszczone w skrzynce zamocowanej do konstrukcji. Dzięki zamontowaniu w konstrukcji nośnej przęseł czujników światłowodowych praca kładki jest stale monitorowana przez pracowników Katedry Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej. Zastosowana technologia światłowodowa czujników umożliwia prowadzenie tego monitoringu w sposób zdalny.

„Bardzo nowatorskie rozwiązanie konstrukcyjno-materiałowe (zastosowanie FRC). Dobrze zaprojektowany i zrealizowany pomysł dobudowy kładki do istniejącego mostu, co pozwoliło na oszczędne jej wykonanie. Użycie kompozytu FRC redukuje ponadto koszty utrzymania obiektu. Form architektoniczna kładki jest spokojna, nawiązująca do istniejącego mostu i jego otoczenia” – prof. Wojciech Radomski, juror Konkursu Mostowego im. Maksymiliana Wolffa

Przygotowała redakcja
przy współpracy z Promost Consulting w Rzeszowie

Komentarz firmy

prof. Tomasz Siwowski, Prezes firmy Promost Consulting, Rzeszów
Jako szef firmy ogromnie cieszę się, że projekt kładki przy Moście Karpackim zdobył uznanie w Konkursie im. Maksymiliana Wolffa. Jest to już chyba piąta nagroda, jaką projektanci firmy Promost Consulting otrzymali w tym konkursie. Trzeba jednoznacznie podkreślić, że współnagrodzona w przypadku tej realizacji jest Katedra Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, której pracownicy byli inicjatorami, projektantami, a nawet współwykonawcami nowoczesnego systemu monitoringu światłowodowego, umieszczonego w tym innowacyjnym obiekcie. Ten system, pioniersko wdrożony na kładce przy Moście Karpackim w Rzeszowie, umożliwia stałą kontrolę stanu technicznego konstrukcji kompozytowej kładki. Kompozyt FRP, pomimo aktywnej działalności projektowej w tym zakresie zarówno firmy Promost Consulting, jak i KDiM PRz, nie jest jeszcze powszechnie znanym i stosowanym materiałem konstrukcyjnym w budownictwie mostowym. Dlatego zastosowanie niezawodnego systemu monitoringu było w tym przypadku szczególnie uzasadnione. Zdecydowaliśmy się na innowacyjny system czujników światłowodowych DFOS (ang. distributed fibre optic sensor) z uwagi na możliwość ich całkowitej integracji z laminatami już na etapie wytwarzania konstrukcji kompozytowej.
Czujniki są umieszczone wewnątrz materiału kładki (laminatów) i tym samym okres ich przydatności pomiarowej jest równy trwałości samej kładki. A jednocześnie odczyty z monitoringu umożliwiają nam śledzenie procesu degradacji kompozytu w czasie oraz ocenę końcowej trwałości tego typu obiektów. Sama warstwowa konstrukcja kładki jest również warta podkreślenia, jest to bowiem najdłuższy obiekt mostowy wykonany z kompozytu FRP w Polsce. W czasie jego projektowania projektanci mogli zapoznać się również z najnowszą normą europejską w zakresie konstrukcji kompozytowych, która niedługo stanie się nowym Eurokodem. Sądzę, że wraz z jego pojawieniem się mosty z kompozytów FRP będą projektowane znacznie chętniej i częściej. Tym bardziej, że na krajowym rynku już pojawili się wytwórcy konstrukcji kompozytowych, zarówno w technologii infuzyjnej, jak również pultruzyjnej. Przyszłość budownictwa należy do kompozytów, a Promost Consulting już ją współtworzy. I bardzo się cieszę, że jest to doceniane przez środowisko, czego wyrazem jest otrzymana nagroda.

Konrad Fijołek, Prezydent Rzeszowa
Z naszych szacunków wynika, że liczba rowerzystów w Rzeszowie wzrasta co roku o 15%. Bardzo mnie to cieszy, bo nowoczesne miasta na całym świecie promują ruch pieszy i rowerowy, ograniczając jednocześnie ruch samochodowy. I w takim kierunku chcę zmierzać także w Rzeszowie. Moim marzeniem jest przekonanie mieszkańców do pozostawienia samochodów w domu. Przyszłość to transport zbiorowy i właśnie rowery czy hulajnogi. Aby rzeszowianie korzystali z nich chętnie, staramy się regularnie rozwijać infrastrukturę drogową. Przy każdej nowo budowanej ulicy w Rzeszowie powstają drogi rowerowe, a tam, gdzie jest to możliwe, dobudowujemy je także przy okazji remontów istniejących dróg. Budujemy także zadaszone wiaty oraz parkingi rowerowe, przebudowujemy zjazdy ze ścieżek na ulice, likwidując stopnie i krawężniki. Sukcesywnie będziemy także zastępować kostkę asfaltem, co poprawi komfort jazdy. Jedną z ostatnich inwestycji w infrastrukturę dla rowerzystów są kładki, które wybudowaliśmy przy trzech mostach. Na każdym z nich nie było miejsca na wyznaczenie ścieżek. Nowe kładki to konstrukcje nowoczesne, kompozytowe, bardzo lekkie. Takie rozwiązanie zaprojektowała nasza lokalna firma Promost Consulting, z którą wspólnie realizujemy wiele ciekawych projektów. Budowa kładek pozwoliła nam połączyć ze sobą sieć dróg rowerowych na wschodnim i zachodnim brzegu Wisłoka, a wysoka liczba rowerzystów przejeżdżających nimi codziennie to najlepszy dowód na to, że była to bardzo potrzebna inwestycja. Szczególnie dumni jesteśmy z kładki przy Moście Karpackim, która ze względu na swoją długość jest wyjątkowa w skali Europy. Kolejnym krokiem, który pozwoli jeszcze lepiej wykorzystać potencjał tych przepraw, będzie budowa nowych odcinków dróg rowerowych po obu stronach Wisłoka. Przygotowujemy już te inwestycje. Drogi będą pełnić funkcję rekreacyjną, ale także pozwolą szybciej i wygodniej dotrzeć mieszkańcom miasta do centrum. W tym celu przygotowaliśmy miejscowe plany zagospodarowania i projekty inwestycyjne dla terenów nadrzecznych.
Nie wykluczamy, że przez rzekę poprowadzimy kolejne kładki, być może także kompozytowe. W tym zakresie z pewnością będziemy korzystać z wiedzy i pomysłów lokalnego środowiska naukowego oraz rowerowego. Jestem przekonany, że włączając mieszkańców w proces przygotowania tych inwestycji, zaplanujemy rozwiązania najlepiej odpowiadające potrzebom mieszkańców Rzeszowa.

Paulina Rozenblat, Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.
Realizację tematu przepraw rowerowych w Rzeszowie wspominamy bardzo dobrze, zarówno ze względu na skalę przedsięwzięcia oraz z powodu przykładnej współpracy z wykonawcą – Intop Tarnobrzeg sp. z o.o. i Biurem Projektowym Promost Cosulting. Wykonanie i dostarczenie prefabrykowanych przęseł kompozytowych zaprojektowanych w technologii InfraCore® Inside indywidualnie dla tej lokalizacji wymagało dopracowania szczegółów i zgrania całego zespołu, co z powodzeniem osiągnęliśmy.
Bardzo cieszymy się z uhonorowania kładki przy Moście Karpackim w Konkursie im. Maksymiliana Wolffa, tym bardziej, że nie był to jedyny nagrodzony obiekt, w którym zostały wykorzystane dostarczone przez spółkę Rozenblat elementy z kompozytów FRP (nagrodzono również poznański oddział GDDKiA za kładkę pieszą przez rz. Ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów).
Jesteśmy dumni, że nasze wysiłki we wdrażaniu kompozytów FRP do infrastruktury są dostrzegane i doceniane. Utwierdza to nas w przekonaniu, że kompozyty FRP stają się równoprawnym materiałem w stosunku do stali i betonu, a w wielu zastosowaniach zdecydowanie lepszym, oraz że jest to właściwy kierunek rozwoju budownictwa infrastrukturalnego. Dlatego też we współpracy z firmą Promus Sp. z o.o. rozszerzamy naszą działalność w zakresie projektowania również o wykonawstwo. Wykonujemy projekty budowlane, techniczne i zamienne budowy, przebudowy oraz remontów obiektów mostowych. Optymalizujemy koszty budowy przez zastosowanie rozwiązań konstrukcyjnych z zastosowaniem konstrukcji z kompozytu FRP.
Oprócz stałych konstrukcji kompozytowych i hybrydowych posiadamy w ofercie tymczasowe kładki i mosty drogowe o rozpiętościach przęseł do 20 mb. Mostowe obiekty kompozytowe są wytrzymałe, łatwe w montażu, trwałe, lekkie a przy tym funkcjonalne oraz estetyczne, co znajduje uznanie zarówno wśród inwestorów, wykonawców, jak i użytkowników.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.