Kładka rowerowa przy Moście Karpackim w Rzeszowie
Kładka rowerowa przy Moście Karpackim w Rzeszowie jest najdłuższym obiektem mostowym wykonanym z kompozytów polimerowych w Polsce. Inwestycja została doceniona przez jury XIV edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa, zdobywając główną nagrodę w kategorii „Realizacja projektu kładki dla pieszych”.
Most Karpacki jest najbardziej obciążonym ruchem mostem Rzeszowa. Położony jest w ciągu ul. Powstańców Warszawy, będącej fragmentem drogi krajowej nr 94. Chodnik dla pieszych pozostawiono na istniejącym moście, a dla ścieżki rowerowej wybudowano dodatkową kładkę, której konstrukcja jest zintegrowana z przeprawą. Rozwiązanie to umożliwiło rozdzielenie i bezpieczne przeprowadzenie ruchu pieszych oraz rowerzystów przez rzekę Wisłok. Zaprojektowana kładka została dobudowana do Mostu Karpackiego od strony dolnej wody. Inwestorem realizacji był Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie, jej wykonawcą była firma Intop Tarnobrzeg Sp. z o.o., a za projekt odpowiadało biuro projektowe Promost Consulting. Dostawcą konstrukcji kompozytowej była spółka Rozenblat.
Podstawowe parametry techniczne:
- schemat statyczny: belka swobodnie podparta; pięcioprzęsłowa;
- długość całkowita: 104,94 m;
- rozpiętości teoretyczne: 3,54 + 23,67 + 23,67 + 23,54 + 3,73-4,17 m;
- szerokość całkowita: 3,01 m;
- szerokości użytkowe: 2,50 + 2 x 0,21 m (dwukierunkowa droga rowerowa + balustrady z gzymsami);
- klasa obciążenia: PN-EN 1991-2 (rozdział 5: Kładki dla pieszych)
Projekt i technologia montażu kładki
Długość kładki determinowana jest długością Mostu Karpackiego i wynosi ok. 105 m. Konstrukcje przęseł oparto poprzez łożyska na stalowych wspornikach kotwionych w konstrukcji podpór mostu (fot. 1). Elementami nośnymi konstrukcji są laminaty i żebra wykonane z tkanin z włókien szklanych oraz żywicy poliestrowej. Rdzeń z pianki (o gęstości 38 kg/m3) nie jest elementem nośnym i stanowi jedynie wypełnienie płyty. Do projektowania konstrukcji kompozytowej kładki wykorzystano model numeryczny zbudowany w środowisku SOFiSTiK.
Komentarz firmy
prof. Tomasz Siwowski, Prezes firmy Promost Consulting, Rzeszów
Jako szef firmy ogromnie cieszę się, że projekt kładki przy Moście Karpackim zdobył uznanie w Konkursie im. Maksymiliana Wolffa. Jest to już chyba piąta nagroda, jaką projektanci firmy Promost Consulting otrzymali w tym konkursie. Trzeba jednoznacznie podkreślić, że współnagrodzona w przypadku tej realizacji jest Katedra Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, której pracownicy byli inicjatorami, projektantami, a nawet współwykonawcami nowoczesnego systemu monitoringu światłowodowego, umieszczonego w tym innowacyjnym obiekcie. Ten system, pioniersko wdrożony na kładce przy Moście Karpackim w Rzeszowie, umożliwia stałą kontrolę stanu technicznego konstrukcji kompozytowej kładki. Kompozyt FRP, pomimo aktywnej działalności projektowej w tym zakresie zarówno firmy Promost Consulting, jak i KDiM PRz, nie jest jeszcze powszechnie znanym i stosowanym materiałem konstrukcyjnym w budownictwie mostowym. Dlatego zastosowanie niezawodnego systemu monitoringu było w tym przypadku szczególnie uzasadnione. Zdecydowaliśmy się na innowacyjny system czujników światłowodowych DFOS (ang. distributed fibre optic sensor) z uwagi na możliwość ich całkowitej integracji z laminatami już na etapie wytwarzania konstrukcji kompozytowej.
Czujniki są umieszczone wewnątrz materiału kładki (laminatów) i tym samym okres ich przydatności pomiarowej jest równy trwałości samej kładki. A jednocześnie odczyty z monitoringu umożliwiają nam śledzenie procesu degradacji kompozytu w czasie oraz ocenę końcowej trwałości tego typu obiektów. Sama warstwowa konstrukcja kładki jest również warta podkreślenia, jest to bowiem najdłuższy obiekt mostowy wykonany z kompozytu FRP w Polsce. W czasie jego projektowania projektanci mogli zapoznać się również z najnowszą normą europejską w zakresie konstrukcji kompozytowych, która niedługo stanie się nowym Eurokodem. Sądzę, że wraz z jego pojawieniem się mosty z kompozytów FRP będą projektowane znacznie chętniej i częściej. Tym bardziej, że na krajowym rynku już pojawili się wytwórcy konstrukcji kompozytowych, zarówno w technologii infuzyjnej, jak również pultruzyjnej. Przyszłość budownictwa należy do kompozytów, a Promost Consulting już ją współtworzy. I bardzo się cieszę, że jest to doceniane przez środowisko, czego wyrazem jest otrzymana nagroda.Konrad Fijołek, Prezydent Rzeszowa
Z naszych szacunków wynika, że liczba rowerzystów w Rzeszowie wzrasta co roku o 15%. Bardzo mnie to cieszy, bo nowoczesne miasta na całym świecie promują ruch pieszy i rowerowy, ograniczając jednocześnie ruch samochodowy. I w takim kierunku chcę zmierzać także w Rzeszowie. Moim marzeniem jest przekonanie mieszkańców do pozostawienia samochodów w domu. Przyszłość to transport zbiorowy i właśnie rowery czy hulajnogi. Aby rzeszowianie korzystali z nich chętnie, staramy się regularnie rozwijać infrastrukturę drogową. Przy każdej nowo budowanej ulicy w Rzeszowie powstają drogi rowerowe, a tam, gdzie jest to możliwe, dobudowujemy je także przy okazji remontów istniejących dróg. Budujemy także zadaszone wiaty oraz parkingi rowerowe, przebudowujemy zjazdy ze ścieżek na ulice, likwidując stopnie i krawężniki. Sukcesywnie będziemy także zastępować kostkę asfaltem, co poprawi komfort jazdy. Jedną z ostatnich inwestycji w infrastrukturę dla rowerzystów są kładki, które wybudowaliśmy przy trzech mostach. Na każdym z nich nie było miejsca na wyznaczenie ścieżek. Nowe kładki to konstrukcje nowoczesne, kompozytowe, bardzo lekkie. Takie rozwiązanie zaprojektowała nasza lokalna firma Promost Consulting, z którą wspólnie realizujemy wiele ciekawych projektów. Budowa kładek pozwoliła nam połączyć ze sobą sieć dróg rowerowych na wschodnim i zachodnim brzegu Wisłoka, a wysoka liczba rowerzystów przejeżdżających nimi codziennie to najlepszy dowód na to, że była to bardzo potrzebna inwestycja. Szczególnie dumni jesteśmy z kładki przy Moście Karpackim, która ze względu na swoją długość jest wyjątkowa w skali Europy. Kolejnym krokiem, który pozwoli jeszcze lepiej wykorzystać potencjał tych przepraw, będzie budowa nowych odcinków dróg rowerowych po obu stronach Wisłoka. Przygotowujemy już te inwestycje. Drogi będą pełnić funkcję rekreacyjną, ale także pozwolą szybciej i wygodniej dotrzeć mieszkańcom miasta do centrum. W tym celu przygotowaliśmy miejscowe plany zagospodarowania i projekty inwestycyjne dla terenów nadrzecznych.
Nie wykluczamy, że przez rzekę poprowadzimy kolejne kładki, być może także kompozytowe. W tym zakresie z pewnością będziemy korzystać z wiedzy i pomysłów lokalnego środowiska naukowego oraz rowerowego. Jestem przekonany, że włączając mieszkańców w proces przygotowania tych inwestycji, zaplanujemy rozwiązania najlepiej odpowiadające potrzebom mieszkańców Rzeszowa.Paulina Rozenblat, Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.
Realizację tematu przepraw rowerowych w Rzeszowie wspominamy bardzo dobrze, zarówno ze względu na skalę przedsięwzięcia oraz z powodu przykładnej współpracy z wykonawcą – Intop Tarnobrzeg sp. z o.o. i Biurem Projektowym Promost Cosulting. Wykonanie i dostarczenie prefabrykowanych przęseł kompozytowych zaprojektowanych w technologii InfraCore® Inside indywidualnie dla tej lokalizacji wymagało dopracowania szczegółów i zgrania całego zespołu, co z powodzeniem osiągnęliśmy.
Bardzo cieszymy się z uhonorowania kładki przy Moście Karpackim w Konkursie im. Maksymiliana Wolffa, tym bardziej, że nie był to jedyny nagrodzony obiekt, w którym zostały wykorzystane dostarczone przez spółkę Rozenblat elementy z kompozytów FRP (nagrodzono również poznański oddział GDDKiA za kładkę pieszą przez rz. Ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów).
Jesteśmy dumni, że nasze wysiłki we wdrażaniu kompozytów FRP do infrastruktury są dostrzegane i doceniane. Utwierdza to nas w przekonaniu, że kompozyty FRP stają się równoprawnym materiałem w stosunku do stali i betonu, a w wielu zastosowaniach zdecydowanie lepszym, oraz że jest to właściwy kierunek rozwoju budownictwa infrastrukturalnego. Dlatego też we współpracy z firmą Promus Sp. z o.o. rozszerzamy naszą działalność w zakresie projektowania również o wykonawstwo. Wykonujemy projekty budowlane, techniczne i zamienne budowy, przebudowy oraz remontów obiektów mostowych. Optymalizujemy koszty budowy przez zastosowanie rozwiązań konstrukcyjnych z zastosowaniem konstrukcji z kompozytu FRP.
Oprócz stałych konstrukcji kompozytowych i hybrydowych posiadamy w ofercie tymczasowe kładki i mosty drogowe o rozpiętościach przęseł do 20 mb. Mostowe obiekty kompozytowe są wytrzymałe, łatwe w montażu, trwałe, lekkie a przy tym funkcjonalne oraz estetyczne, co znajduje uznanie zarówno wśród inwestorów, wykonawców, jak i użytkowników.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...