Jubileuszowe XV Wrocławskie Dni Mostowe
28-29 listopada 2019 r. odbyła się jubileuszowa XV edycja Wrocławskich Dni Mostowych. Cykl seminariów został zapoczątkowany w 2005 r. przez przewodniczącego Komitetu Programowego i Organizacyjnego prof. Jana Biliszczuka i od początku istnienia aż do dziś jest swoistym podsumowaniem roku i ważnym miejscem spotkań branży mostowej.
Organizatorami wydarzenia byli: Katedra Mostów i Kolei Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej, Dolnośląska Izba Inżynierów Budownictwa, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej oraz Polish Group of the International Association for Bridges and Structural Engineering.
Celem wydarzenia było przybliżanie polskim inżynierom najnowszych osiągnięć polskiego i światowego mostownictwa oraz dokumentowanie zmian zachodzących w infrastrukturze mostowej kraju. Każda edycja nawiązuje do najbardziej aktualnych wydarzeń i trendów w branży. Tematami kolejnych edycji były m.in.: mosty hybrydowe (2018), mosty wieloprzęsłowe (2016) czy trwałość obiektów mostowych (2012).
Hasło ostatniej edycji brzmiało „Mosty a środowisko”. Podczas wydarzenia omówiono m.in.: architekturę obiektów mostowych, wpisanie obiektów w przestrzeń, kolorystykę i iluminację, wykorzystanie różnych materiałów z uwzględnieniem aspektów technologicznych, ekonomicznych i utrzymaniowych, dbałość o obiekty historyczne, problemy przebudowy i rehabilitacji obiektów mostowych z zachowaniem ich walorów architektonicznych i historycznych.
W przeddzień rozpoczęcia WDM odbyły się warsztaty. Ich tematyka w tej edycji dotyczyła zabezpieczenia antykorozyjnego i kontroli stanu kabli sprężających oraz cięgien w konstrukcjach mostowych. Następnego dnia nastąpiło uroczyste otwarcie, którego tradycyjnie dokonał prof. Jan Biliszczuk. W 2019 roku razem z jubileuszem Wrocławskich Dni Mostowych obchodził on 70 urodziny. Zostały uczczone przez uczestników wieloma prezentami i kwiatami.
W dalszej części wydarzenia odbyło się wręczenie nagród w konkursie organizowanym przez magazyn „Mosty”. Wśród zwycięzców znalazły się: wiadukt S4 nad autostradą Emirates Road Suhila i Shamal, obiekt nr 21 w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój. A także wstęgowa kładka dla pieszych przez Jezioro Bystrzyckie w Zagórzu Śląskim czy odrestaurowany most drogowy nad Piławą w Dzierżoniowie.
Podczas wydarzenia na specjalnej sesji z referatem wystąpił generalny dyrektor GDDKiA Tomasz Żuchowski. Omówił on zamierzenia inwestycyjne GDDKiA – formę i skalę realizacji zadań na drogach krajowych w kontekście dotychczasowych doświadczeń.
Typy mostów omawiane przez prelegentów
Prelegenci omawiali różne typy mostów – łukowe (Henryk Zobel), extradosed (Wojciech Trochymiak), podwieszone (Krzysztof Żółtowski). Przedstawiono również realizacje mostowe od strony praktycznej poprzez omówienie przykładów. Wśród przedstawionych obiektów znalazły się takie mosty jak: most łukowy w ciągu Nowej Bulońskiej w Gdańsku, obiekt nr 21 w ciągu drogi ekspresowej Lubień – Rabka-Zdrój, a także wiadukt łukowy Biskupia Górka w Gdańsku i most kolejowy w Dąbrowie Górniczej. Przedstawiona została również przez Pawła Hawryszkowa katastrofa mostu łukowego w okręgu administracyjnym Yilan na Tajwanie, a także kładka dla pieszych w Lundabron łącząca miasto z terenami zielonymi.
W tematyce związku obiektów ze środowiskiem uczestnicy mogli wysłuchać referatów o roli środowiska w zarządzaniu infrastrukturą mostową. Czy tych o wpływie aspektów przyrodniczych na kształt obiektów mostowych.
Seminarium od lat stanowi platformę wymiany poglądów dotyczących zmian zachodzących we współczesnym mostownictwie. A także jest miejscem spotkań osób związanych z budową mostów – administracji drogowej różnych szczebli, projektantów mostowych, firm wykonawczych, biur nadzorujących proces budowy, a także świata nauki – pracowników akademickich specjalizujących się w tematyce mostowej oraz studentów.
fot. M. Kaczor
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Katarzyna Węgrzyn-Madeja, Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” opowiada o wyzwaniach procesu projektowego, innowacjach i trosce o optymalizację kosztów. Omawia różnorodne aspekty procesu projektowego i wykonawczego, wskazując na trudności oraz innowacje stosowane w branży. Porusza także kwestie ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Z uwagi na zły stan techniczny i nieprzystosowanie do współczesnych wymagań spółka PKP Polskie Linie Kolejowe postanowiła w ramach kompleksowej przebudowy Linii Średnicowej przebudować most przez Wisłę. W wyniku prac wstępnych postanowiono wykorzystać filary nurtowe oraz wydłużyć most, likwidując tym samym wiadukty nad Wisłostradą i Wybrzeżem Szczecińskim. Zaprojektowano trzy warianty konstrukcji. Dwa z nich wizualnie naśladują most powojenny. Pierwszy to kratownica o zmiennej wysokości, drug...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...