Budowa żelbetowego mostu łukowego z jazdą górą przez rzekę Dunajec w Tylmanowej

Konstrukcja nowo budowanego mostu

Wybudowany obiekt jest żelbetowym mostem łukowym z jazdą górą. Zaprojektowaną konstrukcję stanowi bezprzegubowy łuk o stałej wysokości 1,50 m i strzałce 7,10 m. Szerokość łuku pełnego na długości 6,50 m od utwierdzenia w stopie fundamentowej wynosi 6,40 m, następnie na długości 4,00 m łuk ulega rozwidleniu na dwa dźwigary łukowe o szerokości 1,40 m każdy, zachowując skrajną szerokość łuku 6,40 m. Rozstaw osiowy dźwigarów łukowych w przekroju poprzecznym wynosi 5,00 m. Rozpiętość teoretyczna obiektu wynosi 102,90 m, zaś całkowita długość mostu wynosi 104,40 m. Pomost zaprojektowany został jako żelbetowa płyta o grubości do 28,0 cm, dostosowana do spadku poprzecznego jezdni. Obustronne wsporniki podchodnikowe o zmiennej grubości do 44,5 cm mają wysięg 1,35 m. Na szerokości łuków pod płytą pomostu znajdują się belki podłużne o szerokości dostosowanej do szerokości dźwigarów łukowych i wysokości w osi dźwigara łukowego. W środku rozpiętości mostu pomost połączony jest monolitycznie z dźwigarami łukowymi. Dźwigary łukowe stężone są w przęśle za pomocą poprzecznic pośrednich o przekroju prostokątnym i wymiarach 2,00 m x 1,40 m oraz 1,00 m x 2,40 m. Obciążenie z pomostu przekazywane jest na łuki poprzez słupy w rozstawie 5,0 m połączone monolitycznie z płytą, jak i łukiem. Słupy o przekroju prostokątnym i wymiarach 60,0 x 100,0 cm mają zmienną wysokość w zależności od rozpatrywanego przekroju. Nad przyczółkami zaprojektowano poprzecznice podporowe o przekroju prostokątnym 1,00 x 1,06 m. Pomost oparty jest na przyczółkach za pomocą łożysk garnkowych. W planie przęsło ukształtowano pod kątem 90° do podpór, a w przekroju podłużnym symetrycznie na łuku pionowym o promieniu 600 m.

Podstawowe zastosowane materiały:

  • beton ustroju nośnego C40/50,
  • <...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Szczepan Michna
kierownik robót mostowych Primost Południe Sp. z o.o.

Most w Tylmanowej jest trzecim obiektem, który miałem przyjemność realizować przez rzekę Dunajec. Świadomość, jak bardzo nieprzewidywalna jest to rzeka, narzuca indywidualne podejście do realizacji zadania.

Mając na uwadze termin na wykonanie inwestycji, jak również wiedzę o potrzebie budowy nowego mostu przez społeczność lokalną, wybraliśmy technologię podparcia mostu w sposób ograniczający do minimum ingerencję w koryto Dunajca, redukując wpływ nurtu na prace budowlane. Dzięki wiedzy nabytej we wcześniejszych realizacjach wszystkie prace zostały wykonane w zakładanym terminie.

Zaprojektowana konstrukcja obiektu jest rzadko spotykana w nowych budowlach, co sprawia dodatkową satysfakcję z wizualnych efektów po zakończonej Inwestycji. Uważam, że wybudowany most będzie nie tylko wizytówką firmy Primost Południe Sp. z o.o., ale również stanie się znakiem rozpoznawczym turystycznej miejscowości Tylmanowa oraz trasy rowerowej Velo Dunajec.

Krzysztof Faron, FK projekt Biuro Usług Inżynierskich

Lokalizacja mostu w sąsiedztwie rezerwatu przyrody Kłodne nad Dunajcem, który znajduje się na prawym, bardzo stromym brzegu rzeki Dunajec, wymagała zaprojektowania konstrukcji, która nie będzie dominantą dla tak unikatowego widokowo miejsca. Dodatkowym wyzwaniem projektowym było bezpośrednie sąsiedztwo skrzyżowania z DW 969, włączenie trasy Velo Dunajec na brzegu lewym i skrzyżowanie z drogami gminnymi na brzegu prawym oraz warunek, że obiekt musi być obiektem jednoprzęsłowym.

Mając postawione bardzo precyzyjne warunki lokalizacyjne, ekonomiczne – koszty budowy oraz koszty utrzymania obiektu – wybór padł na konstrukcję łukową żelbetonową z jazdą górą utwierdzoną w obu wysokich brzegach rzeki, rozwiązanie to zapewniło harmonijne wpisanie się mostu w otoczenie poprzez smukłe łuki, które nadały konstrukcji lekkości. Wyzwaniem projektowym i wykonawczym była realizacja posadowienia obiektu w komorach składających się z trzech ścian wykonanych jako palisady z pali wierconych.

Zaprojektowana technologia oraz etapowanie realizacji budowy umożliwiły wykonawcy sprawne wykonanie zadania. Rozpiętość przęsła równa 104,40 m plasuje obiekt do jednego z najdłuższych łuków jednoprzęsłowych z jazdą górą w Polsce.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.