Autostrada A2, odc. Warszawa (w. Lubelska) – Mińsk Mazowiecki
Przedmiotem zamówienia jest projekt i budowa autostrady A2 Warszawa – Kukuryki na odcinku węzeł „Lubelska” – początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego”. Opis dotyczy zadania A oraz zadania B tytułowej inwestycji zlokalizowanej na terenie województwa mazowieckiego w powiatach: otwockim i mińskim, na terenach gmin Wiązowna, Halinów oraz Dębe Wielkie.
Przedmiotowy odcinek stanowi fragment autostrady A2, która przebiega na trasie Świecko – Poznań – Warszawa – Siedlce – Kukuryki. Na terenie Warszawy trasa A2 jest kontynuowana jako droga ekspresowa S2, która jest elementem obwodnicy miasta – Południowa Obwodnica Warszawy (POW). Po wschodniej stronie Warszawy autostrada A2 jest kontynuowana od węzła Lubelska (węzeł w ciągu drogi ekspresowej S17 na przecięciu z autostradą A2). Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Warszawie, a wykonawcą – firma Polaqua Sp. z o.o. Nadzór inwestorski nad realizacją sprawują firmy: Drogowa Trasa Średnicowa S.A., Katowice (lider) wraz z MP-Mosty S.A., Kraków (partner). Całkowita wartość kontraktu wynosi 815 444 943,03 zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej opiewa na kwotę 329 575 563,57 zł.
Zadanie A
Zadanie A podzielono na dwa etapy projektowe: etap I od km 489+325,68 do km 491+267,40 realizowany na terenie województwa mazowieckiego, powiatu otwockiego, gminy Wiązowna oraz etap II od km 491+267,40 do km 494+905,40 leżący na terenie województwa mazowieckiego, powiatów otwockiego i mińskiego, gmin Wiązowna i Halinów. Odcinki obu etapów powstaną w parametrach drogi klasy technicznej A o prędkości projektowej 120 km/h, kategorii ruchu KR7 i nośności nawierzchni 115 kN/oś. W ramach etapu I powstaną również przejścia dla płazów i małych zwierząt, a także wiadukt WD1 (km 490+935), który ma na celu bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu samochodowego w ciągu...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jarosław Wąsowski
p.o. dyrektora oddziału GDDKiA w WarszawieRozpoczął się już ostatni sezon budowlany na autostradzie A2 pomiędzy Warszawą a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Prace dobiegają końca. W drugiej połowie wakacji planujemy oddać trasę do użytkowania. Pomimo tak zwanego okresu zimowego zapisanego w kontrakcie wykonawca nie zawiesił robót i przez cały czas je realizował. Obecne zaawansowanie robót zbliża się do 90%. Na 15-kilometrowym odcinku A2 zakończono roboty na jezdniach głównych w zakresie pełnej konstrukcji nawierzchni w technologii betonowej, natomiast na obiektach mostowych realizowane są już tylko prace wykończeniowe. Do wybudowania obu nitek autostrady do dziś zużyto ponad 200 tys. m3 betonu, a do obiektów – około 32 tys. m3. W zakresie obu kontraktów zużyto ponad 4,3 tys. ton stali zbrojeniowej. Wykonawca w ramach kontraktów, bo przypomnijmy, że odcinek od węzła Lubelska do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego to dwa kontrakty realizowane przez jednego wykonawcę, buduje jeszcze dwa Miejsca Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Autostrady.
Jarosław Rokita
kierownik realizacji projektów, LH EngineeringLHEngineering jest firmą świadczącą kompleksowe usługi w zakresie nawierzchni drogowych, począwszy od projektowania i doboru optymalnych rozwiązań, przez doradztwo technologiczne, po wykonanie gotowej nawierzchni. Korzystając z zaplecza produkcyjnego Lafarge, LH Engineering jest w stanie zaprojektować i zrealizować najbardziej wymagające rozwiązania nawierzchniowe skrojone pod zapotrzebowanie konkretnego klienta. Zespół LHE tworzą dynamiczni i otwarci na nowości specjaliści z zakresu inżynierii drogowej zdolni podjąć się wszelkich wyzwań.
Przykładem kompleksowego podejścia do realizacji zadań infrastrukturalnych przez LH Engineering jest budowa autostrady A2 na odcinku Warszawa (w. Lubelska) – początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego.
LH Engineering było obecne przy budowie autostrady A2 od wczesnych etapów inwestycji. Zespół projektowy LH Engineering uczestniczył w optymalizacji projektu na potrzeby udziału w przetargu. Po podpisaniu umowy przez generalnego wykonawcę Polaqua Sp. z o.o. zespół projektowy, jako członek konsorcjum, brał udział w opracowaniu dokumentacji projektowej. Uwzględniając kompetencje w zakresie technologii materiałów, LH Engineering było m.in. odpowiedzialne za kompleksowy projekt konstrukcji nawierzchni trasy głównej oraz pozostałych dróg objętych inwestycją. W kolejnym etapie LH Engineering w konsorcjum m.in. z Lafarge Cement S.A. odpowiadało za wykonanie górnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni trasy głównej autostrady. Wykonano ponad 300 tys. m2 podbudowy z mieszanki C8/10 oraz nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w technologii ślizgowej. Na potrzeby realizacji Lafarge Cement S.A. uruchomił mobilną wytwórnię betonu, która w trakcie realizacji wyprodukowała ok. 70 tys. m3 mieszanki C8/10 i ok. 90 tys. m3 betonu nawierzchniowego C35/45. Dzienna produkcja betonu sięgała prawie do 3000 m3 betonu. Doświadczenie zespołów LH Engineering i Lafarge Cement pozwoliło na zrealizowanie projektu przy zachowaniu najwyższych standardów jakościowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady analiz dynamicznych i ich efektów dotyczące kilku obiektów mostowych z praktyki zawodowej autora. Projektowanie obiektów mostowych opiera się w głównej mierze na obliczeniach statycznych, w których efekty dynamiczne związane z ruchem pojazdów lub pieszych są uwzględniane w sposób przybliżony za pomocą tzw. współczynników dynamicznych. W niektórych jednak przypadkach – w szczególności dotyczy to mostów kolejowych na liniach dużych prędkości lub lekkich kładek...
PGE Ekoserwis stawia na nowoczesne rozwiązania
PGE Ekoserwis uruchamia nowy łatwo przestawny węzeł betoniarski, który może wytworzyć nawet 200 ton produktu na godzinę. Instalacja ta na bazie ubocznych produktów spalania i wydobycia będzie przygotowywać materiały, które posłużą między innymi w inżynierii drogowej, w rekultywacjach, makroniwelacjach czy też podczas likwidacji wyłączonych z eksploatacji szybów. Jej zaletami są mobilność oraz wysoka precyzja dozowania składników. Nowoczesne oprogramowanie sprawia, że produkty końcowe, czyli m...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...