Autostrada A2, odc. Warszawa (w. Lubelska) – Mińsk Mazowiecki
Przedmiotem zamówienia jest projekt i budowa autostrady A2 Warszawa – Kukuryki na odcinku węzeł „Lubelska” – początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego”. Opis dotyczy zadania A oraz zadania B tytułowej inwestycji zlokalizowanej na terenie województwa mazowieckiego w powiatach: otwockim i mińskim, na terenach gmin Wiązowna, Halinów oraz Dębe Wielkie.
Przedmiotowy odcinek stanowi fragment autostrady A2, która przebiega na trasie Świecko – Poznań – Warszawa – Siedlce – Kukuryki. Na terenie Warszawy trasa A2 jest kontynuowana jako droga ekspresowa S2, która jest elementem obwodnicy miasta – Południowa Obwodnica Warszawy (POW). Po wschodniej stronie Warszawy autostrada A2 jest kontynuowana od węzła Lubelska (węzeł w ciągu drogi ekspresowej S17 na przecięciu z autostradą A2). Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Warszawie, a wykonawcą – firma Polaqua Sp. z o.o. Nadzór inwestorski nad realizacją sprawują firmy: Drogowa Trasa Średnicowa S.A., Katowice (lider) wraz z MP-Mosty S.A., Kraków (partner). Całkowita wartość kontraktu wynosi 815 444 943,03 zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej opiewa na kwotę 329 575 563,57 zł.
Zadanie A
Zadanie A podzielono na dwa etapy projektowe: etap I od km 489+325,68 do km 491+267,40 realizowany na terenie województwa mazowieckiego, powiatu otwockiego, gminy Wiązowna oraz etap II od km 491+267,40 do km 494+905,40 leżący na terenie województwa mazowieckiego, powiatów otwockiego i mińskiego, gmin Wiązowna i Halinów. Odcinki obu etapów powstaną w parametrach drogi klasy technicznej A o prędkości projektowej 120 km/h, kategorii ruchu KR7 i nośności nawierzchni 115 kN/oś. W ramach etapu I powstaną również przejścia dla płazów i małych zwierząt, a także wiadukt WD1 (km 490+935), który ma na celu bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu samochodowego w ciągu...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jarosław Wąsowski
p.o. dyrektora oddziału GDDKiA w WarszawieRozpoczął się już ostatni sezon budowlany na autostradzie A2 pomiędzy Warszawą a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Prace dobiegają końca. W drugiej połowie wakacji planujemy oddać trasę do użytkowania. Pomimo tak zwanego okresu zimowego zapisanego w kontrakcie wykonawca nie zawiesił robót i przez cały czas je realizował. Obecne zaawansowanie robót zbliża się do 90%. Na 15-kilometrowym odcinku A2 zakończono roboty na jezdniach głównych w zakresie pełnej konstrukcji nawierzchni w technologii betonowej, natomiast na obiektach mostowych realizowane są już tylko prace wykończeniowe. Do wybudowania obu nitek autostrady do dziś zużyto ponad 200 tys. m3 betonu, a do obiektów – około 32 tys. m3. W zakresie obu kontraktów zużyto ponad 4,3 tys. ton stali zbrojeniowej. Wykonawca w ramach kontraktów, bo przypomnijmy, że odcinek od węzła Lubelska do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego to dwa kontrakty realizowane przez jednego wykonawcę, buduje jeszcze dwa Miejsca Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Autostrady.
Jarosław Rokita
kierownik realizacji projektów, LH EngineeringLHEngineering jest firmą świadczącą kompleksowe usługi w zakresie nawierzchni drogowych, począwszy od projektowania i doboru optymalnych rozwiązań, przez doradztwo technologiczne, po wykonanie gotowej nawierzchni. Korzystając z zaplecza produkcyjnego Lafarge, LH Engineering jest w stanie zaprojektować i zrealizować najbardziej wymagające rozwiązania nawierzchniowe skrojone pod zapotrzebowanie konkretnego klienta. Zespół LHE tworzą dynamiczni i otwarci na nowości specjaliści z zakresu inżynierii drogowej zdolni podjąć się wszelkich wyzwań.
Przykładem kompleksowego podejścia do realizacji zadań infrastrukturalnych przez LH Engineering jest budowa autostrady A2 na odcinku Warszawa (w. Lubelska) – początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego.
LH Engineering było obecne przy budowie autostrady A2 od wczesnych etapów inwestycji. Zespół projektowy LH Engineering uczestniczył w optymalizacji projektu na potrzeby udziału w przetargu. Po podpisaniu umowy przez generalnego wykonawcę Polaqua Sp. z o.o. zespół projektowy, jako członek konsorcjum, brał udział w opracowaniu dokumentacji projektowej. Uwzględniając kompetencje w zakresie technologii materiałów, LH Engineering było m.in. odpowiedzialne za kompleksowy projekt konstrukcji nawierzchni trasy głównej oraz pozostałych dróg objętych inwestycją. W kolejnym etapie LH Engineering w konsorcjum m.in. z Lafarge Cement S.A. odpowiadało za wykonanie górnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni trasy głównej autostrady. Wykonano ponad 300 tys. m2 podbudowy z mieszanki C8/10 oraz nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w technologii ślizgowej. Na potrzeby realizacji Lafarge Cement S.A. uruchomił mobilną wytwórnię betonu, która w trakcie realizacji wyprodukowała ok. 70 tys. m3 mieszanki C8/10 i ok. 90 tys. m3 betonu nawierzchniowego C35/45. Dzienna produkcja betonu sięgała prawie do 3000 m3 betonu. Doświadczenie zespołów LH Engineering i Lafarge Cement pozwoliło na zrealizowanie projektu przy zachowaniu najwyższych standardów jakościowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...