Wpływ stanu technicznego urządzeń dylatacyjnych na trwałość drogowych obiektów mostowych

Przekrycie lub urządzenie dylatacyjne, które jest wbudowane w obiekt mostowy, powinno zapewniać m.in. [4, 7]:

  • swobodę odkształceń ustroju nośnego,
  • swobodę poziomych przemieszczeń krawędzi szczelin dylatacyjnych w obrębie jezdni i chodników,
  • zbliżone warunki ruchu kół pojazdów w obrębie nawierzchni mostowej i urządzenia dylatacyjnego,
  • osłonę szczelin dylatacyjnych w obrębie chodników,
  • równość płaszczyzny nawierzchni mostowej,
  • trwałość pod obciążeniem ruchem pojazdów,
  • wodoszczelność połączenia urządzenia dylatacyjnego z konstrukcją obiektu mostowego,
  • odporność na oddziaływania klimatyczne i środowiskowe,
  • minimalizację obsługi przy utrzymaniu.

Należy jednak dodać, że aby urządzenie bądź przekrycie dylatacyjne spełniało wymienione wyżej warunki. Musi być odpowiednio dobrane zarówno pod względem parametrów przesuwu, jak również materiałowym w dostosowaniu do np. kategorii ruchu na danym obiekcie.

Rodzaje urządzeń dylatacyjnych stosowanych w mostownictwie

Jak już wspomniano we wprowadzeniu, urządzenie dylatacyjne powinno być tak zaprojektowane, aby mogło być bezawaryjnie eksploatowane w obiekcie mostowym w wymaganym przynajmniej 20-letnim okresie użytkowania wg [11]. W czasie eksploatacji jest ono poddawane wielokrotnie zmiennym obciążeniom wywołanym przejazdem pojazdów samochodowych. Przy czym przejazd każdej osi stanowi pełny cykl obciążenia. Jak z tego widać, liczba cykli obciążenia jest znacząca i o trwałości urządzenia dylatacyjnego mogą decydować zjawiska związane ze zmęczeniem materiału [9]. Tym samym mostowe urządzenia dylatacyjne powinny być przystosowane do zwiększonych obciążeń eksploatacyjnych. Pozwoli na wyeliminowanie przypadków uszkodze...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.