Wpływ podwyższonego zawilgocenia w konstrukcji nawierzchni

Rys. 1. Wysokość zwierciadła wody gruntowej na podstawie pomiarów z pięciu piezometrów wraz z wartością średnią dla każdego okresu pomiarowego

Kolejnym krokiem podczas obserwacji terenowych było wyznaczenie 6 punktów terenowych do pomiaru wysokości zwierciadła wód gruntowych (piezometry). Otwory, poprzez które realizowano pomiary wysokości zwierciadła wody gruntowej, miały głębokość od 125 do 185 cm. Piezometry znajdowały się w pasie zieleni w odległości około 3 metrów od krawędzi obserwowanego pasa ruchu w kierunku województwa śląskiego. Monitoring zmian wysokości zwierciadła wód gruntowych w pasie drogowym rozpoczął się w listopadzie 2016 r., a zakończył w maju 2018 r. W całym okresie obserwacji w jednym piezometrze nie zaobserwowano wód podziemnych, stąd na wykresie (rys. 1) przedstawiono wyniki z pozostałych pięciu piezometrów wraz ze średnią wartością dla każdego okresu pomiarowego.

Wysoki poziom zwierciadła wód gruntowych

Z przedstawionych na rys. 1 wyników wynika, że w całym okresie obserwacji stwierdzono wysoki poziom zwierciadła wód gruntowych. Ten znajdował się od 15 do 79 cm poniżej powierzchni nawierzchni jezdni. Średnio poziom zwierciadła wody gruntowej był najwyższy w okresach wiosennych (30.04.2017 r. – 32,8 cm i 21.03.2018 r. – 24,7 cm). Natomiast najniższy w okresach zimowych (15.01.2017 r. – 63,2 cm i 18.11.2017 r. – 58,6 cm). Warto podkreślić, że wiosną i latem zwierciadło wód gruntowych ustabilizowało się średnio na głębokości od 2...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.