Urządzenia zabezpieczające obiekty inżynierskie

Bariery na obiektach mostowych

Bariery ochronne stosuje się w miejscach, w których przejechanie poza krawędź drogi lub przekroczenie pasa dzielącego stwarza zagrożenie bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów pojazdu i innych użytkowników drogi. Urządzenia te powinny zostać umieszczone na skraju obiektu albo między jezdnią a chodnikiem – jako bariery skrajne, w pasie dzielącym na obiektach w ciągu dróg dwujezdniowych jednoprzestrzennych bądź rozdzielonych wąską szczeliną – jako bariery dzielące, lub w pasie separującym na obiektach w ciągu dróg o przekroju 2+1 – jako dwustronne bariery dzielące [1].

Prawidłowo zaprojektowana i wykonana bariera ochronna powinna [2]:

  • uniemożliwiać przejechanie pojazdu poza krawędź drogi lub przez pas dzielący drogi na jezdnię przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu;
  • zapewnić takie warunki kolizji, przy których opóźnienia działające na kierowców i pasażerów pojazdu nie przekroczą pewnych wartości bezpiecznych; granica opóźnień niebezpiecznych jest zależna od używania pasów bezpieczeństwa przez kierowcę i pasażerów pojazdu oraz od kierunku działania sił występujących podczas kolizji;
  • wyprowadzić pojazd na tor ruchu równoległy lub bliski równoległemu do bariery – przy możliwie najmniejszym zagrożeniu dla innych pojazdów jadących obok lub z tyłu oraz nadjeżdżających z przeciwnego kierunku;
  • nie powodować odbicia lub sprężystego odrzucenia pojazdu;
  • powodować podczas kolizji możliwie niewielkie zniszczenie pojazdu, w miarę możliwości ograniczające się tylko do elementów nadwozia, nieutrudniające w sposób istotny, a tym bardziej nieuniemożliwiające panowanie nad kierunkiem i torem jego ruchu;
  • w sposób możliwie wyraźny i czytelny określić zewnętrzną krawędź jezdni i drogi.

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie

Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.