Tenczynek – Rudno

Przedmiotem inwestycji jest uzyskanie połączenia sieciowego drogi krajowej nr 79 z węzłem Autostrady A4 w miejscowości Rudno, poprzez drogę powiatową 2188K relacji Krzeszowice – Tenczynek – Rudno wraz z budową jej dodatkowego odcinka (do połączenia z drogą krajową nr 79).

Planowana od dawna modernizacja dotyczy drogi wiodącej od strony Krzeszowic do węzła autostradowego w Rudnie. Przebiega ona m.in. w okolicy Stawu Wrońskiego w Tenczynku. Kompleksowy remont rozpoczął się w 2. połowie marca br. Prace wykonuje firma Colas. Inwestorem tego zadania jest Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 4 mln 948 tys. zł. Władze powiatu pozyskały na to zadanie dotację ministerialną z Funduszu Dróg Samorządowych, która pokryje 80 proc. kosztów. Szacuje się, że jej wartość wynosi około 4 mln zł. Umowa na kompleksowy remont drogi powiatowej została podpisana pod koniec 2019 r.

Opis realizacji

Realizację rozpoczęto od opracowania koncepcji programowo-przestrzennej dla przebudowy drogi powiatowej 2188K wraz z budową jej nowego odcinka do DK79. Następnie określono kwestie materiałów niezbędnych do opracowania projektu budowlanego umożliwiającego wykonanie robót. Pozyskano także wymagane prawem decyzje administracyjne i uzgodnienia pozwalające na wykonanie robót budowlanych. Trakt remontowany jest na odcinku o długości 5,2 km. Zadanie obejmowało frezowanie istniejącej nawierzchni warstwy ścieralnej oraz wiążącej z miejscową wymianą podbudowy. W tym przypadku firma Colas wykonała podbudowę MCE (7200 m2 o gr. 20 cm) na odcinku leśnym. Ponadto odtworzyła sfrezowane warstwy jezdni, wykonała remont istniejącego pobocza, peronów przystankowych oraz wykonała zabezpieczenia rowów płytami ażurowymi. ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Komentarz firmy

Jan Czyżewski
Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego Wydział Utrzymania Dróg i Mostów
Plac budowy został przekazany wykonawcy 3 stycznia 2020 r. Inwestycja ta była planowana od dawna – droga była już mocno zniszczona i wymagała modernizacji również przez wzgląd na pojawienie się wzmożonego ruchu pojazdów z autostrady do Krzeszowic po rozbudowaniu węzła autostradowego. Remont obejmuje 5,2-kilometrowy odcinek od kościoła w Tenczynku aż do zjazdu na A4 w Rudnie. Fragment ten jest nieprzejezdny. Na czas jej remontu wyznaczono objazd drugim traktem powiatowym, prowadzącym również od Rudna do Tenczynka – przez ulicę Chrzanowską w Tenczynku. Wyłącznie mieszkańcy mogą dojeżdżać do swoich posesji. Obecnie zaawansowanie rzeczowe dla całego zadania przekroczyło 80%. Droga zyska zarówno nową podbudowę, jak i nawierzchnię, pobocza oraz przejazd dla rowerzystów. Głównymi materiałami wykorzystanymi do realizacji są kruszywo, w podbudowie zasadniczej – beton asfaltowy AC 22P, w warstwa wiążącej – beton asfaltowy AC16W, a w warstwie ścieralnej – beton asfaltowy AC 11S. Zastosowano również urządzenia BRD, takie jak: radarowy wskaźnik prędkości, znak aktywny D-6 oraz barieroporęcze. Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem. Na żadnym etapie prac nie odnotowano znaczących problemów, a współpraca Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego z wykonawcą przebiegała wzorowo. Brak opóźnień potwierdza, że odcinek zostanie w pełni oddany do użytku w sierpniu tego roku.

Aymeric Perrot
Zastępca Dyrektora Regionu Południe COLAS Polska Sp. z o.o.
Realizacja tego projektu to wyzwanie dla Colas pod kilkoma względami – przede wszystkim w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz środowiska, które od zawsze są priorytetem dla naszej firmy. W marcu stanęliśmy w obliczu pandemii koronawirusa, co wymusiło spore zmiany w organizacji naszej pracy. Aby zachować ciągłość operacyjną, natychmiast dostosowaliśmy nasze zasoby i metody pracy w tych nowych dla wszystkich warunkach, zapewniając bezpieczeństwo naszym pracownikom. Okolice zamku Tenczynek to dodatkowo miejsce o sporym natężeniu ruchu turystycznego. To wymaga szczególnej uwagi także w zakresie zabezpieczania terenu budowy, zarówno podczas pracy, jak i w dni wolne czy w godzinach nocnych, by nie zakłócać uroku tego miejsca. W trosce o te piękne tereny i ich bogaty ekosystem zatwierdziliśmy harmonogram i do 15.06.2020 r. wstrzymaliśmy prace na wskazanym przez inwestora (Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego) 500-metrowym odcinku – był to bowiem okres migracji żab na tym terenie. Jest to zadanie, które wymaga ścisłej współpracy zarówno z inwestorem, jak i pozostałymi podmiotami zaangażowanymi w realizację tej inwestycji, takimi jak np.: Nadleśnictwo Krzeszowice, PNGiG czy WiR. Udało się nam wypracować przejrzystą komunikację, co jest bardzo przydatne. Technicznie ten projekt jest bardzo obszerny: wykonaliśmy frezowanie 21 500 m2 istniejącej drogi, stabilizację gruntu 7200 m2 MCE (mieszanki mineralno-cementowo emulsyjne) i obecnie układamy masę na odcinku o dł. 5,2 km. Podzieliliśmy projekt na trzy części, z dwiema głównymi technologiami: w pierwszej i drugiej części frezowaliśmy odpowiednio 14 800 i 6700 m2 istniejącego asfaltu i wyprodukowaliśmy w naszej wytwórni w Skawinie masę do ułożenia trzech warstw: podbudowy, wiążącej i ścieralnej. W ostatniej części wykorzystaliśmy technologię pracy MCE. Zadbaliśmy o odpowiednią jakość i estetykę przy zachowaniu wysokiej wydajności, by jak najszybciej otworzyć drogę dla lokalnej społeczności. Dziś w imieniu zespołu z przyjemnością stwierdzam, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji projektu zgodnie z planem i ukończenia budowy w sierpniu 2020 r. Do końca czerwca wykonanych zostało 85% wszystkich prac. Przez cały okres realizacji zadania staramy się, jako wykonawca, być otwarci na dialog z lokalnymi mieszkańcami i tam, gdzie to możliwe, odpowiadać na ich potrzeby. Sama realizacja tego kontraktu to dla naszego zespołu kolejne bogate doświadczenie społeczne i technologiczne, co z pewnością wykorzystamy na innych, wykonywanych przez Colas zadaniach w regionie południowym i w całej Polsce.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.