Tenczynek – Rudno
Przedmiotem inwestycji jest uzyskanie połączenia sieciowego drogi krajowej nr 79 z węzłem Autostrady A4 w miejscowości Rudno, poprzez drogę powiatową 2188K relacji Krzeszowice – Tenczynek – Rudno wraz z budową jej dodatkowego odcinka (do połączenia z drogą krajową nr 79).
Planowana od dawna modernizacja dotyczy drogi wiodącej od strony Krzeszowic do węzła autostradowego w Rudnie. Przebiega ona m.in. w okolicy Stawu Wrońskiego w Tenczynku. Kompleksowy remont rozpoczął się w 2. połowie marca br. Prace wykonuje firma Colas. Inwestorem tego zadania jest Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 4 mln 948 tys. zł. Władze powiatu pozyskały na to zadanie dotację ministerialną z Funduszu Dróg Samorządowych, która pokryje 80 proc. kosztów. Szacuje się, że jej wartość wynosi około 4 mln zł. Umowa na kompleksowy remont drogi powiatowej została podpisana pod koniec 2019 r.
Opis realizacji
Realizację rozpoczęto od opracowania koncepcji programowo-przestrzennej dla przebudowy drogi powiatowej 2188K wraz z budową jej nowego odcinka do DK79. Następnie określono kwestie materiałów niezbędnych do opracowania projektu budowlanego umożliwiającego wykonanie robót. Pozyskano także wymagane prawem decyzje administracyjne i uzgodnienia pozwalające na wykonanie robót budowlanych. Trakt remontowany jest na odcinku o długości 5,2 km. Zadanie obejmowało frezowanie istniejącej nawierzchni warstwy ścieralnej oraz wiążącej z miejscową wymianą podbudowy. W tym przypadku firma Colas wykonała podbudowę MCE (7200 m2 o gr. 20 cm) na odcinku leśnym. Ponadto odtworzyła sfrezowane warstwy jezdni, wykonała remont istniejącego pobocza, peronów przystankowych oraz wykonała zabezpieczenia rowów płytami ażurowymi. ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jan Czyżewski
Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego Wydział Utrzymania Dróg i Mostów
Plac budowy został przekazany wykonawcy 3 stycznia 2020 r. Inwestycja ta była planowana od dawna – droga była już mocno zniszczona i wymagała modernizacji również przez wzgląd na pojawienie się wzmożonego ruchu pojazdów z autostrady do Krzeszowic po rozbudowaniu węzła autostradowego. Remont obejmuje 5,2-kilometrowy odcinek od kościoła w Tenczynku aż do zjazdu na A4 w Rudnie. Fragment ten jest nieprzejezdny. Na czas jej remontu wyznaczono objazd drugim traktem powiatowym, prowadzącym również od Rudna do Tenczynka – przez ulicę Chrzanowską w Tenczynku. Wyłącznie mieszkańcy mogą dojeżdżać do swoich posesji. Obecnie zaawansowanie rzeczowe dla całego zadania przekroczyło 80%. Droga zyska zarówno nową podbudowę, jak i nawierzchnię, pobocza oraz przejazd dla rowerzystów. Głównymi materiałami wykorzystanymi do realizacji są kruszywo, w podbudowie zasadniczej – beton asfaltowy AC 22P, w warstwa wiążącej – beton asfaltowy AC16W, a w warstwie ścieralnej – beton asfaltowy AC 11S. Zastosowano również urządzenia BRD, takie jak: radarowy wskaźnik prędkości, znak aktywny D-6 oraz barieroporęcze. Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem. Na żadnym etapie prac nie odnotowano znaczących problemów, a współpraca Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego z wykonawcą przebiegała wzorowo. Brak opóźnień potwierdza, że odcinek zostanie w pełni oddany do użytku w sierpniu tego roku.Aymeric Perrot
Zastępca Dyrektora Regionu Południe COLAS Polska Sp. z o.o.
Realizacja tego projektu to wyzwanie dla Colas pod kilkoma względami – przede wszystkim w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz środowiska, które od zawsze są priorytetem dla naszej firmy. W marcu stanęliśmy w obliczu pandemii koronawirusa, co wymusiło spore zmiany w organizacji naszej pracy. Aby zachować ciągłość operacyjną, natychmiast dostosowaliśmy nasze zasoby i metody pracy w tych nowych dla wszystkich warunkach, zapewniając bezpieczeństwo naszym pracownikom. Okolice zamku Tenczynek to dodatkowo miejsce o sporym natężeniu ruchu turystycznego. To wymaga szczególnej uwagi także w zakresie zabezpieczania terenu budowy, zarówno podczas pracy, jak i w dni wolne czy w godzinach nocnych, by nie zakłócać uroku tego miejsca. W trosce o te piękne tereny i ich bogaty ekosystem zatwierdziliśmy harmonogram i do 15.06.2020 r. wstrzymaliśmy prace na wskazanym przez inwestora (Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego) 500-metrowym odcinku – był to bowiem okres migracji żab na tym terenie. Jest to zadanie, które wymaga ścisłej współpracy zarówno z inwestorem, jak i pozostałymi podmiotami zaangażowanymi w realizację tej inwestycji, takimi jak np.: Nadleśnictwo Krzeszowice, PNGiG czy WiR. Udało się nam wypracować przejrzystą komunikację, co jest bardzo przydatne. Technicznie ten projekt jest bardzo obszerny: wykonaliśmy frezowanie 21 500 m2 istniejącej drogi, stabilizację gruntu 7200 m2 MCE (mieszanki mineralno-cementowo emulsyjne) i obecnie układamy masę na odcinku o dł. 5,2 km. Podzieliliśmy projekt na trzy części, z dwiema głównymi technologiami: w pierwszej i drugiej części frezowaliśmy odpowiednio 14 800 i 6700 m2 istniejącego asfaltu i wyprodukowaliśmy w naszej wytwórni w Skawinie masę do ułożenia trzech warstw: podbudowy, wiążącej i ścieralnej. W ostatniej części wykorzystaliśmy technologię pracy MCE. Zadbaliśmy o odpowiednią jakość i estetykę przy zachowaniu wysokiej wydajności, by jak najszybciej otworzyć drogę dla lokalnej społeczności. Dziś w imieniu zespołu z przyjemnością stwierdzam, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji projektu zgodnie z planem i ukończenia budowy w sierpniu 2020 r. Do końca czerwca wykonanych zostało 85% wszystkich prac. Przez cały okres realizacji zadania staramy się, jako wykonawca, być otwarci na dialog z lokalnymi mieszkańcami i tam, gdzie to możliwe, odpowiadać na ich potrzeby. Sama realizacja tego kontraktu to dla naszego zespołu kolejne bogate doświadczenie społeczne i technologiczne, co z pewnością wykorzystamy na innych, wykonywanych przez Colas zadaniach w regionie południowym i w całej Polsce.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...