Tenczynek – Rudno
Przedmiotem inwestycji jest uzyskanie połączenia sieciowego drogi krajowej nr 79 z węzłem Autostrady A4 w miejscowości Rudno, poprzez drogę powiatową 2188K relacji Krzeszowice – Tenczynek – Rudno wraz z budową jej dodatkowego odcinka (do połączenia z drogą krajową nr 79).
Planowana od dawna modernizacja dotyczy drogi wiodącej od strony Krzeszowic do węzła autostradowego w Rudnie. Przebiega ona m.in. w okolicy Stawu Wrońskiego w Tenczynku. Kompleksowy remont rozpoczął się w 2. połowie marca br. Prace wykonuje firma Colas. Inwestorem tego zadania jest Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 4 mln 948 tys. zł. Władze powiatu pozyskały na to zadanie dotację ministerialną z Funduszu Dróg Samorządowych, która pokryje 80 proc. kosztów. Szacuje się, że jej wartość wynosi około 4 mln zł. Umowa na kompleksowy remont drogi powiatowej została podpisana pod koniec 2019 r.
Opis realizacji
Realizację rozpoczęto od opracowania koncepcji programowo-przestrzennej dla przebudowy drogi powiatowej 2188K wraz z budową jej nowego odcinka do DK79. Następnie określono kwestie materiałów niezbędnych do opracowania projektu budowlanego umożliwiającego wykonanie robót. Pozyskano także wymagane prawem decyzje administracyjne i uzgodnienia pozwalające na wykonanie robót budowlanych. Trakt remontowany jest na odcinku o długości 5,2 km. Zadanie obejmowało frezowanie istniejącej nawierzchni warstwy ścieralnej oraz wiążącej z miejscową wymianą podbudowy. W tym przypadku firma Colas wykonała podbudowę MCE (7200 m2 o gr. 20 cm) na odcinku leśnym. Ponadto odtworzyła sfrezowane warstwy jezdni, wykonała remont istniejącego pobocza, peronów przystankowych oraz wykonała zabezpieczenia rowów płytami ażurowymi. ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jan Czyżewski
Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego Wydział Utrzymania Dróg i Mostów
Plac budowy został przekazany wykonawcy 3 stycznia 2020 r. Inwestycja ta była planowana od dawna – droga była już mocno zniszczona i wymagała modernizacji również przez wzgląd na pojawienie się wzmożonego ruchu pojazdów z autostrady do Krzeszowic po rozbudowaniu węzła autostradowego. Remont obejmuje 5,2-kilometrowy odcinek od kościoła w Tenczynku aż do zjazdu na A4 w Rudnie. Fragment ten jest nieprzejezdny. Na czas jej remontu wyznaczono objazd drugim traktem powiatowym, prowadzącym również od Rudna do Tenczynka – przez ulicę Chrzanowską w Tenczynku. Wyłącznie mieszkańcy mogą dojeżdżać do swoich posesji. Obecnie zaawansowanie rzeczowe dla całego zadania przekroczyło 80%. Droga zyska zarówno nową podbudowę, jak i nawierzchnię, pobocza oraz przejazd dla rowerzystów. Głównymi materiałami wykorzystanymi do realizacji są kruszywo, w podbudowie zasadniczej – beton asfaltowy AC 22P, w warstwa wiążącej – beton asfaltowy AC16W, a w warstwie ścieralnej – beton asfaltowy AC 11S. Zastosowano również urządzenia BRD, takie jak: radarowy wskaźnik prędkości, znak aktywny D-6 oraz barieroporęcze. Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem. Na żadnym etapie prac nie odnotowano znaczących problemów, a współpraca Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego z wykonawcą przebiegała wzorowo. Brak opóźnień potwierdza, że odcinek zostanie w pełni oddany do użytku w sierpniu tego roku.Aymeric Perrot
Zastępca Dyrektora Regionu Południe COLAS Polska Sp. z o.o.
Realizacja tego projektu to wyzwanie dla Colas pod kilkoma względami – przede wszystkim w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz środowiska, które od zawsze są priorytetem dla naszej firmy. W marcu stanęliśmy w obliczu pandemii koronawirusa, co wymusiło spore zmiany w organizacji naszej pracy. Aby zachować ciągłość operacyjną, natychmiast dostosowaliśmy nasze zasoby i metody pracy w tych nowych dla wszystkich warunkach, zapewniając bezpieczeństwo naszym pracownikom. Okolice zamku Tenczynek to dodatkowo miejsce o sporym natężeniu ruchu turystycznego. To wymaga szczególnej uwagi także w zakresie zabezpieczania terenu budowy, zarówno podczas pracy, jak i w dni wolne czy w godzinach nocnych, by nie zakłócać uroku tego miejsca. W trosce o te piękne tereny i ich bogaty ekosystem zatwierdziliśmy harmonogram i do 15.06.2020 r. wstrzymaliśmy prace na wskazanym przez inwestora (Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego) 500-metrowym odcinku – był to bowiem okres migracji żab na tym terenie. Jest to zadanie, które wymaga ścisłej współpracy zarówno z inwestorem, jak i pozostałymi podmiotami zaangażowanymi w realizację tej inwestycji, takimi jak np.: Nadleśnictwo Krzeszowice, PNGiG czy WiR. Udało się nam wypracować przejrzystą komunikację, co jest bardzo przydatne. Technicznie ten projekt jest bardzo obszerny: wykonaliśmy frezowanie 21 500 m2 istniejącej drogi, stabilizację gruntu 7200 m2 MCE (mieszanki mineralno-cementowo emulsyjne) i obecnie układamy masę na odcinku o dł. 5,2 km. Podzieliliśmy projekt na trzy części, z dwiema głównymi technologiami: w pierwszej i drugiej części frezowaliśmy odpowiednio 14 800 i 6700 m2 istniejącego asfaltu i wyprodukowaliśmy w naszej wytwórni w Skawinie masę do ułożenia trzech warstw: podbudowy, wiążącej i ścieralnej. W ostatniej części wykorzystaliśmy technologię pracy MCE. Zadbaliśmy o odpowiednią jakość i estetykę przy zachowaniu wysokiej wydajności, by jak najszybciej otworzyć drogę dla lokalnej społeczności. Dziś w imieniu zespołu z przyjemnością stwierdzam, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji projektu zgodnie z planem i ukończenia budowy w sierpniu 2020 r. Do końca czerwca wykonanych zostało 85% wszystkich prac. Przez cały okres realizacji zadania staramy się, jako wykonawca, być otwarci na dialog z lokalnymi mieszkańcami i tam, gdzie to możliwe, odpowiadać na ich potrzeby. Sama realizacja tego kontraktu to dla naszego zespołu kolejne bogate doświadczenie społeczne i technologiczne, co z pewnością wykorzystamy na innych, wykonywanych przez Colas zadaniach w regionie południowym i w całej Polsce.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Paweł Woźniak: Niezwykle cenię sobie transparentność
Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia wyzwania, cele i priorytety związane z zarządzaniem polską infrastrukturą drogową. Zwraca uwagę na skalę zadań realizowanych przez GDDKiA, podkreślając znaczenie stabilnego finansowania inwestycji oraz efektywnej współpracy z ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...