Tenczynek – Rudno
Przedmiotem inwestycji jest uzyskanie połączenia sieciowego drogi krajowej nr 79 z węzłem Autostrady A4 w miejscowości Rudno, poprzez drogę powiatową 2188K relacji Krzeszowice – Tenczynek – Rudno wraz z budową jej dodatkowego odcinka (do połączenia z drogą krajową nr 79).
Planowana od dawna modernizacja dotyczy drogi wiodącej od strony Krzeszowic do węzła autostradowego w Rudnie. Przebiega ona m.in. w okolicy Stawu Wrońskiego w Tenczynku. Kompleksowy remont rozpoczął się w 2. połowie marca br. Prace wykonuje firma Colas. Inwestorem tego zadania jest Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 4 mln 948 tys. zł. Władze powiatu pozyskały na to zadanie dotację ministerialną z Funduszu Dróg Samorządowych, która pokryje 80 proc. kosztów. Szacuje się, że jej wartość wynosi około 4 mln zł. Umowa na kompleksowy remont drogi powiatowej została podpisana pod koniec 2019 r.
Opis realizacji
Realizację rozpoczęto od opracowania koncepcji programowo-przestrzennej dla przebudowy drogi powiatowej 2188K wraz z budową jej nowego odcinka do DK79. Następnie określono kwestie materiałów niezbędnych do opracowania projektu budowlanego umożliwiającego wykonanie robót. Pozyskano także wymagane prawem decyzje administracyjne i uzgodnienia pozwalające na wykonanie robót budowlanych. Trakt remontowany jest na odcinku o długości 5,2 km. Zadanie obejmowało frezowanie istniejącej nawierzchni warstwy ścieralnej oraz wiążącej z miejscową wymianą podbudowy. W tym przypadku firma Colas wykonała podbudowę MCE (7200 m2 o gr. 20 cm) na odcinku leśnym. Ponadto odtworzyła sfrezowane warstwy jezdni, wykonała remont istniejącego pobocza, peronów przystankowych oraz wykonała zabezpieczenia rowów płytami ażurowymi. ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jan Czyżewski
Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego Wydział Utrzymania Dróg i Mostów
Plac budowy został przekazany wykonawcy 3 stycznia 2020 r. Inwestycja ta była planowana od dawna – droga była już mocno zniszczona i wymagała modernizacji również przez wzgląd na pojawienie się wzmożonego ruchu pojazdów z autostrady do Krzeszowic po rozbudowaniu węzła autostradowego. Remont obejmuje 5,2-kilometrowy odcinek od kościoła w Tenczynku aż do zjazdu na A4 w Rudnie. Fragment ten jest nieprzejezdny. Na czas jej remontu wyznaczono objazd drugim traktem powiatowym, prowadzącym również od Rudna do Tenczynka – przez ulicę Chrzanowską w Tenczynku. Wyłącznie mieszkańcy mogą dojeżdżać do swoich posesji. Obecnie zaawansowanie rzeczowe dla całego zadania przekroczyło 80%. Droga zyska zarówno nową podbudowę, jak i nawierzchnię, pobocza oraz przejazd dla rowerzystów. Głównymi materiałami wykorzystanymi do realizacji są kruszywo, w podbudowie zasadniczej – beton asfaltowy AC 22P, w warstwa wiążącej – beton asfaltowy AC16W, a w warstwie ścieralnej – beton asfaltowy AC 11S. Zastosowano również urządzenia BRD, takie jak: radarowy wskaźnik prędkości, znak aktywny D-6 oraz barieroporęcze. Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem. Na żadnym etapie prac nie odnotowano znaczących problemów, a współpraca Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego z wykonawcą przebiegała wzorowo. Brak opóźnień potwierdza, że odcinek zostanie w pełni oddany do użytku w sierpniu tego roku.Aymeric Perrot
Zastępca Dyrektora Regionu Południe COLAS Polska Sp. z o.o.
Realizacja tego projektu to wyzwanie dla Colas pod kilkoma względami – przede wszystkim w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz środowiska, które od zawsze są priorytetem dla naszej firmy. W marcu stanęliśmy w obliczu pandemii koronawirusa, co wymusiło spore zmiany w organizacji naszej pracy. Aby zachować ciągłość operacyjną, natychmiast dostosowaliśmy nasze zasoby i metody pracy w tych nowych dla wszystkich warunkach, zapewniając bezpieczeństwo naszym pracownikom. Okolice zamku Tenczynek to dodatkowo miejsce o sporym natężeniu ruchu turystycznego. To wymaga szczególnej uwagi także w zakresie zabezpieczania terenu budowy, zarówno podczas pracy, jak i w dni wolne czy w godzinach nocnych, by nie zakłócać uroku tego miejsca. W trosce o te piękne tereny i ich bogaty ekosystem zatwierdziliśmy harmonogram i do 15.06.2020 r. wstrzymaliśmy prace na wskazanym przez inwestora (Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego) 500-metrowym odcinku – był to bowiem okres migracji żab na tym terenie. Jest to zadanie, które wymaga ścisłej współpracy zarówno z inwestorem, jak i pozostałymi podmiotami zaangażowanymi w realizację tej inwestycji, takimi jak np.: Nadleśnictwo Krzeszowice, PNGiG czy WiR. Udało się nam wypracować przejrzystą komunikację, co jest bardzo przydatne. Technicznie ten projekt jest bardzo obszerny: wykonaliśmy frezowanie 21 500 m2 istniejącej drogi, stabilizację gruntu 7200 m2 MCE (mieszanki mineralno-cementowo emulsyjne) i obecnie układamy masę na odcinku o dł. 5,2 km. Podzieliliśmy projekt na trzy części, z dwiema głównymi technologiami: w pierwszej i drugiej części frezowaliśmy odpowiednio 14 800 i 6700 m2 istniejącego asfaltu i wyprodukowaliśmy w naszej wytwórni w Skawinie masę do ułożenia trzech warstw: podbudowy, wiążącej i ścieralnej. W ostatniej części wykorzystaliśmy technologię pracy MCE. Zadbaliśmy o odpowiednią jakość i estetykę przy zachowaniu wysokiej wydajności, by jak najszybciej otworzyć drogę dla lokalnej społeczności. Dziś w imieniu zespołu z przyjemnością stwierdzam, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji projektu zgodnie z planem i ukończenia budowy w sierpniu 2020 r. Do końca czerwca wykonanych zostało 85% wszystkich prac. Przez cały okres realizacji zadania staramy się, jako wykonawca, być otwarci na dialog z lokalnymi mieszkańcami i tam, gdzie to możliwe, odpowiadać na ich potrzeby. Sama realizacja tego kontraktu to dla naszego zespołu kolejne bogate doświadczenie społeczne i technologiczne, co z pewnością wykorzystamy na innych, wykonywanych przez Colas zadaniach w regionie południowym i w całej Polsce.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Z uwagi na zły stan techniczny i nieprzystosowanie do współczesnych wymagań spółka PKP Polskie Linie Kolejowe postanowiła w ramach kompleksowej przebudowy Linii Średnicowej przebudować most przez Wisłę. W wyniku prac wstępnych postanowiono wykorzystać filary nurtowe oraz wydłużyć most, likwidując tym samym wiadukty nad Wisłostradą i Wybrzeżem Szczecińskim. Zaprojektowano trzy warianty konstrukcji. Dwa z nich wizualnie naśladują most powojenny. Pierwszy to kratownica o zmiennej wysokości, drug...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...