Ruch ziarna w przesiewaczach mechanicznych a optymalizacja procesu przesiewania

W nowoczesnych przesiewaczach transport materiału po powierzchni sita uzyskuje się najczęściej za pomocą wibratorów wywołujących drgania harmoniczne skierowane pod kątem α (patrz rys. 1) do powierzchni sita [3]. Sito może być także nachylone do poziomu pod kątem β. Kierunek działania siły bezwładności będzie nachylony do powierzchni sita pod kątem α + β.

Drogę, prędkość i przyspieszenie opisują poniższe równania:

  • s = A × sin ωt,
  • v = A × ω × cos ωt,
  • a = -A × ω2 × sin ωt.

W wyniku zmiennych przyspieszeń siła bezwładności będzie narastać od 0 do wartości maksymalnej.

Z równań wylicza się tzw. wskaźnik podrzutu:

Jest to stosunek składowej normalnej maksymalnego przyspieszenia sita do składowej normalnej przyspieszenia ziemskiego. Wskaźnik podrzutu, co pokazano na rys. 2, zależy od dynamiki przesiewacza, a nie zależy od masy lub wielkości ziarna [1, 2].

Przez kilkanaście lat stosowano przesiewacze o wskaźnikach podrzutu w granicach od 1,3 do 2,8. Ogólne wytyczne dotyczące stosowania wskaźników podrzutu są następujące [1-3]:

  • 2,0-3,3 – stosować do klasyfikacji łatwo przesiewalnych materiałów niewykazujących tendencji do zakleszczania otworów,
  • 4,5-6,5 – sto...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.