Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia

Projektowanie stacji kolejowej jest sztuką kompromisów. Tu wraz z architektoniczną funkcją i formą równie ważne są prowadzenie ruchu kolejowego, układy torowe i sieci trakcyjnej, które wyznaczają specjalny i indywidualny rytm stacji. A układ torowy na stacji powiązany jest z całą Warszawą i okolicą. Rozjazdy, połączenia, przejścia torowe – o wszystko wpływa na układ na stacji. Rytm torów i peronów wyznacza możliwości lokalizowania wyjść na perony, połączeń z przejściem, lokalizację konstrukcji pod zadaszenia peronów i kładkę. Aby przebudowa obiektu kolejowego miała, sens należy bezwzględnie doprowadzić do usprawnienia i/lub zwiększenia przepustowości. Narzuca to ograniczenia podczas projektowania, ale także daje wytyczne i możliwości.

Kolej w mieście jest z jednej strony barierą trudną do pokonania, ale z drugiej strony daje otwartą przestrzeń, ogromne możliwości, które należy w rozważny sposób zagospodarować. Obiekty dworcowe nie powinny izolować się od użytkowników, lecz powinny ich zapraszać do korzystania, umożliwiać bezpieczne korzystanie, a wreszcie integrować i aktywizować, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że to obiekty przestrzeni publicznej wraz z otwartymi placami, które mogą być dostępne dla każdego. Formy obiektów powinny być uzupełnieniem tkanki miejskiej, dopełnieniem urbanistycznym, być przedłużeniem bardzo liniowego układu infrastruktury kolejowej. Architektura obiektów powinna pomagać prowadzić dialog kolei i z miastem. Dialog pasażera z przestrzenią. Architektura powinna być tłem i akcentem dla dynamiki, pośpiechu, rozwoju, przy jednoczesnym umożliwieniu wyciszenia, ukojenia, chwilowej refleksji.

Autorom projektu od początku towarzyszyło przekonanie, że największą wartością obiektów kolejowych na stacji Warszawa Zachodnia jest ruch, dynamika, rozwój i przenikanie się różnych środków komunikacji, m.in. pociągów, tramw...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.