Obwodnica Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa Obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej DK77 wraz z Infrastrukturą Techniczną i Urządzeniami Budowlanymi. Opisywany odcinek stanowi fragment drogi krajowej DK77. Początek projektowanej obwodnicy zlokalizowany jest w ciągu drogi krajowej w miejscu skrzyżowania ulic Podskarpowej i Chopina w miejscowości Stalowa Wola. Koniec stanowi włączenie obwodnicy do istniejącej drogi krajowej DK77. Znajdującej się w miejscowości Przędzel przed węzłem „Rudnik”, stanowiącym połączenie projektowanej obwodnicy z drogą ekspresową S19.
Obwodnica Stalowej Woli i Niska realizowana jest w systemie projektuj i buduj. Głównym zamawiającym inwestycję jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie, wykonawcą – konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, a inżynierem kontraktu firma ZDI Sp. z o.o.
Całkowity koszt projektu opiewa na 297,2 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi 194,1 mln zł. Zakończenie prac zaplanowano na maj 2021 r.
Opis zamówienia
Inwestycja obejmuje budowę odcinka dwupasowej drogi jednojezdniowej o długości ok. 15,3 km, szerokości 3,5 m, klasie technicznej GP, kategorii ruchu KR5 i szerokości pobocza gruntowego 1,5 m. Zakres realizacji uwzględnia także wykonanie skrzyżowań jednopoziomowych oraz dwupoziomowych. Dróg obsługujących przyległe tereny, urządzenia ochrony środowiska oraz przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją. Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z obwodnicą zapewniono poprzez obiekty inżynierskie: przejazdy gospodarcze, wiadukty drogowe, wiadukt kolejowy, estakadę. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą obiektów mo...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Bogdan Tarnawski
dyrektor Oddziału GDDKiA w RzeszowieDroga krajowa nr 77 jest jednym z ważniejszych korytarzy transportowych, gdyż prowadzi ruch pojazdów m.in. do przejść granicznych w Korczowej i Medyce. Obecnie DK77 przebiega przez tereny o ścisłej zabudowie Stalowej Woli i Niska. Wysokie natężenie ruchu w tych miastach powoduje duże utrudnienia dla mieszkańców. Do tego dochodzi również ograniczony ruch pojazdów pow. 3,5 tony przez centrum miasta Niska, co utrudnia rozwój lokalnym przedsiębiorcom. Budowana obwodnica usprawni więc komunikację drogową w regionie, zwiększy przepustowość dróg i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miast, co wpłynie na poprawę komfortu życia ich mieszkańców oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu. Mówiąc o budowie obwodnicy, warto podkreślić dobrą współpracę z władzami lokalnymi zarówno na etapie projektowym, jak i realizacyjnym. Nasz Oddział GDDKiA, wychodząc naprzeciw zgłoszonym przez władze samorządowe postulatom dot. wykonania dodatkowego połączenia obwodnicy, zmienił przyjęte w koncepcji programowej rozwiązania. Efektem tego jest fakt, że ostatecznie, w ramach budowy, powstaje odcinek drogi jednojezdniowej dwupasowej od Stalowej Woli – skrzyżowanie Trasy Podskarpowej z ul. Chopina do połączenia z realizowaną drogą ekspresową S19 na terenie gminy Nisko wraz z węzłem komunikującym obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz 4 skrzyżowaniami jednopoziomowymi (ronda) komunikującymi obwodnicę ze Stalową Wolą, ze strefą przemysłową, z Niskiem oraz z DK19. Dobrą wiadomością jest także fakt, że kolejna obwodnica w naszym regionie powstaje przy udziale środków unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. W październiku 2020 r. podpisaliśmy umowę o dofinansowaniu realizacji obwodnicy Stalowej Woli i Niska ze środków unijnych, które wyniesie ponad 194 mln zł.
Jarosław Kwaśniak
Product Manager, Bruk-BetBudowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77 to duży i naprawdę wymagający kontrakt pod względem ilości i różnorodności materiałów potrzebnych do jego zrealizowania. Firma Bruk-Bet, jako dostawca specjalizujący się w produkcji wyrobów betonowych dla budownictwa drogowego, m.in. galanterii betonowej, musiała sprostać temu wymagającemu zadaniu z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i terminów realizacji poszczególnych etapów inwestycji. Aktualnie na placu budowy intensywnie prowadzone są prace na trasie głównej obwodnicy i wykonywane są nawierzchnie chodników obiektów mostowych – ogólnie prace wykończeniowe. Podczas budowy wykorzystano 15 tys. m2 kostki brukowej o specjalnych parametrach nasiąkliwości do 5%, do pasów rozdzielających i chodników. Aby zagwarantować sprawne odprowadzenie nadmiaru wód opadowych do kanalizacji, zastosowano koryta ściekowe trójkątne i płaskie, zapewniając właściwą retencję wód i bezpieczeństwo kierowców. W ramach kontraktu, w ciągu realizowanej magistrali drogowej budowane są także mosty, wiadukty oraz przepusty. Do umocnienia skarp przyczółków tych obiektów inżynieryjnych wykorzystano płyty skarpowe ażurowe typu Zenit, uzyskując tym stabilizację gruntu i ekologiczny charakter utwardzenia, gdzie otwory w płytach umożliwiają przerastanie zielenią i łatwe wsiąkanie wody w grunt. Firma Bruk-Bet dostarczała na tę inwestycję nie tylko elementy prefabrykowane betonowe, ale także duże ilości kruszyw dolomitowych pozyskiwanych z własnej kopalni w Łagowie do wytworzenia bitumicznych warstw konstrukcyjnych nawierzchni.
Marek Surowiec
Członek Zarządu
Dyrektor ds. Strategii Cement Ożarów S.A.Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że drogi to krwioobieg gospodarki i jako firma Cement Ożarów S.A. jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w ich budowie. Każdy kolejny odcinek oddany do użytkowania to szansa na rozwój regionu poprzez wzrost atrakcyjności inwestycyjnej, budowanie nowych miejsc pracy i poprawę jakości życia dla mieszkańców. Budowa obwodnicy Stalowej Woli to dobry przykład na to, jak ważne w tych trudnych czasach są projekty infrastrukturalne, których realizacja jest kluczowa dla utrzymania dobrych wyników całej gospodarki krajowej. Projekt ten, mimo iż nie jest wykonany w technologii betonowej, to jednak ponad 12 tys. ton najwyższej jakości cementu dostarczonych przez Cement Ożarów i niemal 8 tys. m3 betonu cementowego zabudowanego przez naszych partnerów. Warto jednak zwrócić uwagę na ogromny potencjał dróg o nawierzchniach wykonanych z betonu cementowego, który w tego typu inwestycjach od lat doskonale sprawdza się również na polskich drogach, a w każdym roku oddawane są kolejne odcinki w tej technologii. Zarówno dla inwestora, jak i dla docelowego użytkownika kluczowe powinny być aspekty całego kosztu życia drogi, jak i jej niezawodności w całym okresie użytkowania, które w przypadku dróg betonowych są znacząco bardziej atrakcyjne. Ponadto drogi z betonu cementowego charakteryzują się szeregiem czynników wpływających na ich wyższą ekologiczność. Badania MIT wskazują, że zastosowanie nawierzchni betonowej pozwala ograniczyć spalanie paliwa w samochodach ciężarowych o ok. 2%. W ostatnich publikacjach EUPAVE wskazuje, że taka redukcja to potencjał ograniczenia emisji CO2 aż o 2,5 mln ton rocznie, uwzględniając jedynie sieć autostradową i drogowy transport towarów w Europie.
Jakub Bryk
dyrektor ds. geosyntetyków
Maccaferri Polska Sp. z o.o.W ramach budowy obwodnicy Stalowej Woli i Niska przewidziano wykonanie 12 obiektów inżynieryjnych ze ścianami oporowymi z gruntu zbrojonego. Największy obiekt ma ściany oporowe o wys. 8 m i powierzchni 4500 m2. Wykonawca zadania, Mostostal Warszawa, musiał zmierzyć się z ograniczoną dostępnością kruszyw w regionie. Zasypki w ścianach oporowych wykonuje się na ogół z dobrze uziarnionej pospółki. Jeżeli w okolicy brak jest naturalnego kruszywa, warto rozważyć zastosowanie zasypek alternatywnych. W Stalowej Woli, bazując na doświadczeniach z wcześniejszych realizacji Maccaferri Polska, udało się zastosować mieszankę popiołowo-żużlową z pobliskiej elektrowni. Zaprojektowano ściany oporowe w technologii Macres – ze zbrojeniem z pasów oraz oblicowaniem z paneli betonowych. Zbrojenie geosyntetyczne zostało dobrane odpowiednio do zasypki o zasadowym odczynie pH, typowym dla popiołów. W celu potwierdzenia przyjętych założeń obliczeniowych wykonano badania oporów kotwienia zbrojenia w zasypce popiołowej (tzw. pull-out). Wyniki badań pozwoliły przekonać największych tradycjonalistów i w 2020 r. budowę ukończono z powodzeniem. Dzięki bliskiej współpracy inżynierów firm Mostostal i Maccaferri udało się zaoszczędzić surowiec naturalny i ograniczyć uciążliwość budowy związaną z transportem ponad 10 tys. ton zasypki. Podobne realizacje udało się przeprowadzić również w innych miejscach w kraju. Koncepcja budowania z materiałów lokalnie dostępnych spotyka się z coraz większym uznaniem.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...