Obwodnica Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa Obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej DK77 wraz z Infrastrukturą Techniczną i Urządzeniami Budowlanymi. Opisywany odcinek stanowi fragment drogi krajowej DK77. Początek projektowanej obwodnicy zlokalizowany jest w ciągu drogi krajowej w miejscu skrzyżowania ulic Podskarpowej i Chopina w miejscowości Stalowa Wola. Koniec stanowi włączenie obwodnicy do istniejącej drogi krajowej DK77. Znajdującej się w miejscowości Przędzel przed węzłem „Rudnik”, stanowiącym połączenie projektowanej obwodnicy z drogą ekspresową S19.
Obwodnica Stalowej Woli i Niska realizowana jest w systemie projektuj i buduj. Głównym zamawiającym inwestycję jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie, wykonawcą – konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, a inżynierem kontraktu firma ZDI Sp. z o.o.
Całkowity koszt projektu opiewa na 297,2 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi 194,1 mln zł. Zakończenie prac zaplanowano na maj 2021 r.
Opis zamówienia
Inwestycja obejmuje budowę odcinka dwupasowej drogi jednojezdniowej o długości ok. 15,3 km, szerokości 3,5 m, klasie technicznej GP, kategorii ruchu KR5 i szerokości pobocza gruntowego 1,5 m. Zakres realizacji uwzględnia także wykonanie skrzyżowań jednopoziomowych oraz dwupoziomowych. Dróg obsługujących przyległe tereny, urządzenia ochrony środowiska oraz przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją. Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z obwodnicą zapewniono poprzez obiekty inżynierskie: przejazdy gospodarcze, wiadukty drogowe, wiadukt kolejowy, estakadę. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą obiektów mo...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Bogdan Tarnawski
dyrektor Oddziału GDDKiA w RzeszowieDroga krajowa nr 77 jest jednym z ważniejszych korytarzy transportowych, gdyż prowadzi ruch pojazdów m.in. do przejść granicznych w Korczowej i Medyce. Obecnie DK77 przebiega przez tereny o ścisłej zabudowie Stalowej Woli i Niska. Wysokie natężenie ruchu w tych miastach powoduje duże utrudnienia dla mieszkańców. Do tego dochodzi również ograniczony ruch pojazdów pow. 3,5 tony przez centrum miasta Niska, co utrudnia rozwój lokalnym przedsiębiorcom. Budowana obwodnica usprawni więc komunikację drogową w regionie, zwiększy przepustowość dróg i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miast, co wpłynie na poprawę komfortu życia ich mieszkańców oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu. Mówiąc o budowie obwodnicy, warto podkreślić dobrą współpracę z władzami lokalnymi zarówno na etapie projektowym, jak i realizacyjnym. Nasz Oddział GDDKiA, wychodząc naprzeciw zgłoszonym przez władze samorządowe postulatom dot. wykonania dodatkowego połączenia obwodnicy, zmienił przyjęte w koncepcji programowej rozwiązania. Efektem tego jest fakt, że ostatecznie, w ramach budowy, powstaje odcinek drogi jednojezdniowej dwupasowej od Stalowej Woli – skrzyżowanie Trasy Podskarpowej z ul. Chopina do połączenia z realizowaną drogą ekspresową S19 na terenie gminy Nisko wraz z węzłem komunikującym obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz 4 skrzyżowaniami jednopoziomowymi (ronda) komunikującymi obwodnicę ze Stalową Wolą, ze strefą przemysłową, z Niskiem oraz z DK19. Dobrą wiadomością jest także fakt, że kolejna obwodnica w naszym regionie powstaje przy udziale środków unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. W październiku 2020 r. podpisaliśmy umowę o dofinansowaniu realizacji obwodnicy Stalowej Woli i Niska ze środków unijnych, które wyniesie ponad 194 mln zł.
Jarosław Kwaśniak
Product Manager, Bruk-BetBudowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77 to duży i naprawdę wymagający kontrakt pod względem ilości i różnorodności materiałów potrzebnych do jego zrealizowania. Firma Bruk-Bet, jako dostawca specjalizujący się w produkcji wyrobów betonowych dla budownictwa drogowego, m.in. galanterii betonowej, musiała sprostać temu wymagającemu zadaniu z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i terminów realizacji poszczególnych etapów inwestycji. Aktualnie na placu budowy intensywnie prowadzone są prace na trasie głównej obwodnicy i wykonywane są nawierzchnie chodników obiektów mostowych – ogólnie prace wykończeniowe. Podczas budowy wykorzystano 15 tys. m2 kostki brukowej o specjalnych parametrach nasiąkliwości do 5%, do pasów rozdzielających i chodników. Aby zagwarantować sprawne odprowadzenie nadmiaru wód opadowych do kanalizacji, zastosowano koryta ściekowe trójkątne i płaskie, zapewniając właściwą retencję wód i bezpieczeństwo kierowców. W ramach kontraktu, w ciągu realizowanej magistrali drogowej budowane są także mosty, wiadukty oraz przepusty. Do umocnienia skarp przyczółków tych obiektów inżynieryjnych wykorzystano płyty skarpowe ażurowe typu Zenit, uzyskując tym stabilizację gruntu i ekologiczny charakter utwardzenia, gdzie otwory w płytach umożliwiają przerastanie zielenią i łatwe wsiąkanie wody w grunt. Firma Bruk-Bet dostarczała na tę inwestycję nie tylko elementy prefabrykowane betonowe, ale także duże ilości kruszyw dolomitowych pozyskiwanych z własnej kopalni w Łagowie do wytworzenia bitumicznych warstw konstrukcyjnych nawierzchni.
Marek Surowiec
Członek Zarządu
Dyrektor ds. Strategii Cement Ożarów S.A.Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że drogi to krwioobieg gospodarki i jako firma Cement Ożarów S.A. jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w ich budowie. Każdy kolejny odcinek oddany do użytkowania to szansa na rozwój regionu poprzez wzrost atrakcyjności inwestycyjnej, budowanie nowych miejsc pracy i poprawę jakości życia dla mieszkańców. Budowa obwodnicy Stalowej Woli to dobry przykład na to, jak ważne w tych trudnych czasach są projekty infrastrukturalne, których realizacja jest kluczowa dla utrzymania dobrych wyników całej gospodarki krajowej. Projekt ten, mimo iż nie jest wykonany w technologii betonowej, to jednak ponad 12 tys. ton najwyższej jakości cementu dostarczonych przez Cement Ożarów i niemal 8 tys. m3 betonu cementowego zabudowanego przez naszych partnerów. Warto jednak zwrócić uwagę na ogromny potencjał dróg o nawierzchniach wykonanych z betonu cementowego, który w tego typu inwestycjach od lat doskonale sprawdza się również na polskich drogach, a w każdym roku oddawane są kolejne odcinki w tej technologii. Zarówno dla inwestora, jak i dla docelowego użytkownika kluczowe powinny być aspekty całego kosztu życia drogi, jak i jej niezawodności w całym okresie użytkowania, które w przypadku dróg betonowych są znacząco bardziej atrakcyjne. Ponadto drogi z betonu cementowego charakteryzują się szeregiem czynników wpływających na ich wyższą ekologiczność. Badania MIT wskazują, że zastosowanie nawierzchni betonowej pozwala ograniczyć spalanie paliwa w samochodach ciężarowych o ok. 2%. W ostatnich publikacjach EUPAVE wskazuje, że taka redukcja to potencjał ograniczenia emisji CO2 aż o 2,5 mln ton rocznie, uwzględniając jedynie sieć autostradową i drogowy transport towarów w Europie.
Jakub Bryk
dyrektor ds. geosyntetyków
Maccaferri Polska Sp. z o.o.W ramach budowy obwodnicy Stalowej Woli i Niska przewidziano wykonanie 12 obiektów inżynieryjnych ze ścianami oporowymi z gruntu zbrojonego. Największy obiekt ma ściany oporowe o wys. 8 m i powierzchni 4500 m2. Wykonawca zadania, Mostostal Warszawa, musiał zmierzyć się z ograniczoną dostępnością kruszyw w regionie. Zasypki w ścianach oporowych wykonuje się na ogół z dobrze uziarnionej pospółki. Jeżeli w okolicy brak jest naturalnego kruszywa, warto rozważyć zastosowanie zasypek alternatywnych. W Stalowej Woli, bazując na doświadczeniach z wcześniejszych realizacji Maccaferri Polska, udało się zastosować mieszankę popiołowo-żużlową z pobliskiej elektrowni. Zaprojektowano ściany oporowe w technologii Macres – ze zbrojeniem z pasów oraz oblicowaniem z paneli betonowych. Zbrojenie geosyntetyczne zostało dobrane odpowiednio do zasypki o zasadowym odczynie pH, typowym dla popiołów. W celu potwierdzenia przyjętych założeń obliczeniowych wykonano badania oporów kotwienia zbrojenia w zasypce popiołowej (tzw. pull-out). Wyniki badań pozwoliły przekonać największych tradycjonalistów i w 2020 r. budowę ukończono z powodzeniem. Dzięki bliskiej współpracy inżynierów firm Mostostal i Maccaferri udało się zaoszczędzić surowiec naturalny i ograniczyć uciążliwość budowy związaną z transportem ponad 10 tys. ton zasypki. Podobne realizacje udało się przeprowadzić również w innych miejscach w kraju. Koncepcja budowania z materiałów lokalnie dostępnych spotyka się z coraz większym uznaniem.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Z uwagi na zły stan techniczny i nieprzystosowanie do współczesnych wymagań spółka PKP Polskie Linie Kolejowe postanowiła w ramach kompleksowej przebudowy Linii Średnicowej przebudować most przez Wisłę. W wyniku prac wstępnych postanowiono wykorzystać filary nurtowe oraz wydłużyć most, likwidując tym samym wiadukty nad Wisłostradą i Wybrzeżem Szczecińskim. Zaprojektowano trzy warianty konstrukcji. Dwa z nich wizualnie naśladują most powojenny. Pierwszy to kratownica o zmiennej wysokości, drug...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...