Budowa obwodnicy Praszki
Opis inwestycji
Obwodnica pozwoli na odciążenie dróg krajowych DK42 i DK45, które znajdują się w centrach dużych miast. Dzięki pracom budowlanym dojdzie do połączenia ponadregionalnego drogi łączącej województwa wielkopolskie, opolskie oraz śląskie. Inwestycja będzie drogą klasy technicznej GP. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu o nośności 11,5 t/oś. Jej długość wyniesie 12,8 km. W ciągu obwodnicy powstaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna, m.in. sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne.
Realizowane obiekty
W ramach inwestycji powstanie dziesięć obiektów inżynierskich, w
tym obiektów mostowych nad rzeką Prosną i Wyderką, trzy wiadukty
nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż
obwodnicy. W ciągu obwodnicy powstają także cztery skrzyżowania w
formie ronda, które łączą realizację z istniejącym już układem
drogowym:
− w km 1+000 (km ref. 48+683) – rondo czterowlotowe – skrzyżowanie
z drogą DK 42/45 oraz drogą gminną 100837O,
− w km 2+995 (km ref. 51+869) – rondo czterowlotowe – skrzyżowani z
DK 42/45,
− w km 7+350 (km ref. 57+603) – rondo czterowlotowe – skrzyżowanie
z DK 42,
− w km 12+700 (km ref. 156+854)
– rondo czterowlotowe z DK 45 i drogą gminną 100920O. Na odcinku
budowane są także przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i
separatory.
Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA w
Opolu
fot. GDDKiA Oddział w Opolu
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Rafał Pydych, dyrektor oddziału GDDKiA w Opolu
Inwestycja w ciągu DK45 będzie pełnić funkcję obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego, tworząc funkcjonalny i bezpieczny odcinek drogi. Budowana trasa rozpocznie się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45. Ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej oraz Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś. W zakresie trasy głównej wykonawca realizuje prace związane z budową wykopów i nasypów oraz rozpoczął profi lowanie skarp. Na niemal 20 proc. przyszłej trasy położono już podbudowę zasadniczą z kruszywa. Realizowane są również prace przy budowie rond. Największe zaawansowanie jest widoczne na rondzie w okolicach miejscowości Kowale. Budowane są także obiekty mostowe oraz przepusty. Inwestycja przewiduje budowę dziesięciu obiektów inżynierskich, w tym obiekty mostowe nad rzeką Prosną i Wyderką, trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy. W ramach zadania zaprojektowano także cztery skrzyżowania w formie ronda. Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, wyprowadzi ruch tranzytowy z Praszki i Gorzowa Śląskiego, poprawiając jednocześnie warunki przejazdu dla ruchu lokalnego. Będzie to komfortowe drogowe połączenie województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja obwodnicy usprawni również dojazd do terenów inwestycyjnych, co wpłynie na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Realizując prace, postawiliśmy na sprawdzone rozwiązania, zastosowane już wcześniej w podobnych zadaniach. Dzięki temu inwestycja realizowana jest zgodnie z założonym harmonogramem. Ma to szczególne znaczenie w kontekście pandemii, znacznego wzrostu cen i trudności w pozyskaniu niektórych materiałów czy odpowiednich podwykonawców. Choć inwestycja jest realizowana w terenie oddalonym od zabudowań, mamy tutaj do czynienia ze znaczną liczbą wszelkiego rodzaju sieci podziemnych i nadziemnych podlegających przebudowie. Tak gęsta sieć infrastruktury technicznej występuje zazwyczaj w ośrodkach miejskich, co utrudnia i spowalnia front robót zasadniczych. Priorytetem przy tego typu zadaniach jest przede wszystkim dobra organizacja budowy, współpraca (m.in. z gestorami sieci), sprawne przygotowanie dokumentów do uzyskania niezbędnych decyzji i uzgodnień. Niezwykle ważna jest także koordynacja podwykonawców, usługodawców i dostawców, których liczba jest porównywalna do dużych inwestycji.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Analiza modalna Pełna analiza modalna obejmuje wyznaczenie współczynników tłumienia, rozprzęganie układu równań ruchu opisującego dynamikę modelu i identyfikację własności dynamicznych obiektu. Dzieli się na analizę modalną teoretyczną, eksperymentalną i eksploatacyjną. Zagadnienie drgań własnych można utożsamiać z teoretyczną analizą modalną, która stanowi część znacznie szerszej analizy dynamicznej określanej w literaturze jako analiza modalna [3, 4, 11]. Rozwiązanie zagadnienia własnego po...
PGE Ekoserwis stawia na nowoczesne rozwiązania
PGE Ekoserwis uruchamia nowy łatwo przestawny węzeł betoniarski, który może wytworzyć nawet 200 ton produktu na godzinę. Instalacja ta na bazie ubocznych produktów spalania i wydobycia będzie przygotowywać materiały, które posłużą między innymi w inżynierii drogowej, w rekultywacjach, makroniwelacjach czy też podczas likwidacji wyłączonych z eksploatacji szybów. Jej zaletami są mobilność oraz wysoka precyzja dozowania składników. Nowoczesne oprogramowanie sprawia, że produkty końcowe, czyli m...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...