Budowa obwodnicy Praszki

Opis inwestycji

Obwodnica pozwoli na odciążenie dróg krajowych DK42 i DK45, które znajdują się w centrach dużych miast. Dzięki pracom budowlanym dojdzie do połączenia ponadregionalnego drogi łączącej województwa wielkopolskie, opolskie oraz śląskie. Inwestycja będzie drogą klasy technicznej GP. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu o nośności 11,5 t/oś. Jej długość wyniesie 12,8 km. W ciągu obwodnicy powstaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna, m.in. sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne.

Realizowane obiekty

W ramach inwestycji powstanie dziesięć obiektów inżynierskich, w tym obiektów mostowych nad rzeką Prosną i Wyderką, trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy. W ciągu obwodnicy powstają także cztery skrzyżowania w formie ronda, które łączą realizację z istniejącym już układem drogowym:
− w km 1+000 (km ref. 48+683) – rondo czterowlotowe – skrzyżowanie z drogą DK 42/45 oraz drogą gminną 100837O,
− w km 2+995 (km ref. 51+869) – rondo czterowlotowe – skrzyżowani z DK 42/45,
− w km 7+350 (km ref. 57+603) – rondo czterowlotowe – skrzyżowanie z DK 42,
− w km 12+700 (km ref. 156+854)
– rondo czterowlotowe z DK 45 i drogą gminną 100920O. Na odcinku budowane są także przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i separatory.

Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA w Opolu
fot. GDDKiA Oddział w Opolu

Przeczytaj również:

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Rafał Pydych, dyrektor oddziału GDDKiA w Opolu

Inwestycja w ciągu DK45 będzie pełnić funkcję obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego, tworząc funkcjonalny i bezpieczny odcinek drogi. Budowana trasa rozpocznie się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45. Ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej oraz Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś. W zakresie trasy głównej wykonawca realizuje prace związane z budową wykopów i nasypów oraz rozpoczął profi lowanie skarp. Na niemal 20 proc. przyszłej trasy położono już podbudowę zasadniczą z kruszywa. Realizowane są również prace przy budowie rond. Największe zaawansowanie jest widoczne na rondzie w okolicach miejscowości Kowale. Budowane są także obiekty mostowe oraz przepusty. Inwestycja przewiduje budowę dziesięciu obiektów inżynierskich, w tym obiekty mostowe nad rzeką Prosną i Wyderką, trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy. W ramach zadania zaprojektowano także cztery skrzyżowania w formie ronda. Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, wyprowadzi ruch tranzytowy z Praszki i Gorzowa Śląskiego, poprawiając jednocześnie warunki przejazdu dla ruchu lokalnego. Będzie to komfortowe drogowe połączenie województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja obwodnicy usprawni również dojazd do terenów inwestycyjnych, co wpłynie na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Realizując prace, postawiliśmy na sprawdzone rozwiązania, zastosowane już wcześniej w podobnych zadaniach. Dzięki temu inwestycja realizowana jest zgodnie z założonym harmonogramem. Ma to szczególne znaczenie w kontekście pandemii, znacznego wzrostu cen i trudności w pozyskaniu niektórych materiałów czy odpowiednich podwykonawców. Choć inwestycja jest realizowana w terenie oddalonym od zabudowań, mamy tutaj do czynienia ze znaczną liczbą wszelkiego rodzaju sieci podziemnych i nadziemnych podlegających przebudowie. Tak gęsta sieć infrastruktury technicznej występuje zazwyczaj w ośrodkach miejskich, co utrudnia i spowalnia front robót zasadniczych. Priorytetem przy tego typu zadaniach jest przede wszystkim dobra organizacja budowy, współpraca (m.in. z gestorami sieci), sprawne przygotowanie dokumentów do uzyskania niezbędnych decyzji i uzgodnień. Niezwykle ważna jest także koordynacja podwykonawców, usługodawców i dostawców, których liczba jest porównywalna do dużych inwestycji.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.