Nawierzchnie betonowe układane na mieszance niezwiązanej

Rys. 2. Konstrukcja S7

Górna warstwa

Górną warstwę betonu dostarcza się samochodami czteroosiowymi i rozładowuje koparką bezpośrednio z samochodu przed pierwszą układarką ślizgową. Koparka podaje mieszankę betonową na górną warstwę do leja zsypowego umieszczonego na ramieniu pierwszej układarki, po czym podajnik taśmowy transportuje materiał na miejsce przed drugą układarką. Druga układarka rozprowadza i wibruje materiał do górnej warstwy betonu o grubości 5 cm, mniej więcej przy tej samej prędkości co pierwsza. Maszynę wyposażono także w urządzenie do wyrównywania, zacierania nawierzchni betonowej.

Następnie na płytę betonową rozprowadza się związek opóźniający wiązanie betonu przy pomocy maszyny spryskującej. Trzecia maszyna, wyposażona w automatyczny system rozpylania, podąża za drugą układarką ślizgową. Po odpowiednim czasie, w zależności od warunków pogodowych (temperatury i wilgotności), rozpoczyna się wiązanie cementu i narasta wytrzymałość betonu. W tym samym czasie warstwa betonu przy powierzchni, którą pokryto środkiem opóźniającym wiązanie, wykazuje podatność na szczotkowanie. Aby sprawdzić, czy szczotkowanie mechaniczne za pomocą stalowej obrotowej szczotki przymocowanej do ładowarki jest możliwe, wykonuje się szczotkowania ręczne. Gdy można osiągnąć odpowiednią ekspozycję kruszywa, kontynuuje się mechaniczne szczotkowanie betonu na powierzchni górnej warstwy nawierzchni. Maszyny szczotkują zaprawę cementową do momentu uzyskania wymaganej szo...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.