Nasypy komunikacyjne posadowione na palach ze zbrojeniem geosyntetycznym w podstawie

Technologie „podatne”

Istnieje wiele technologii wzmacniania słabonośnego podłoża oraz posadawiania nasypów komunikacyjnych na gruntach słabonośnych [1]. Do najczęściej stosowanych należą technologie „podatne” (wymagające konsolidacji podłoża oraz stosowania nasypów przeciążających):

  • dreny prefabrykowane,
  • kolumny kamienne lub żwirowe.

Z drugiej strony z uwagi na szybki czas realizacji robót związanych z budową nasypów często przez generalnych wykonawców preferowane są „sztywne” technologie posadowienia. Spośród nich najczęściej stosowane to:

  • pale lub kolumny przemieszczeniowe, wykonywane in situ świdrem o kształcie wrzeciona, pozwalającym na rozpychanie gruntu zarówno podczas wkręcania, jak i wykręcania, któremu towarzyszy betonowanie;
  • kolumny DSM (ang. Deep Soil Mixing) – elementy wykonywane in situ na zasadzie mieszania gruntu rodzimego z zaczynem na bazie cementu; z uwagi na niskie parametry wytrzymałościowe ich stosowanie w gruntach organicznych jest ograniczone;
  • pale prefabrykowane – elementy żelbetowe wcześniej uformowane w wytwórni, wbijane na dowolną głębokość dzięki stosowaniu złączek mechanicznych; odporne na agresję chemiczną z uwagi na wysoką klasę betonu zastosowaną do ich produkcji. W przeciwieństwie do pali lub kolumn wykonywanych in situ nie są one narażone na utratę ciągłości w gruntach słabonośnych o niskiej wytrzymałości na ścinanie lub wskutek przemieszczenia gruntów rodzimych w trakcie wykonywania pali/kolumn sąsiednich.

Zbrojenie

Ważnymi elementami systemu posadowienia na „sztywnych” elemen...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.