Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Wskazują na to doświadczenia amerykańskie [10], które potwierdzają, że nawierzchnie z betonu jamistego mogą pozostawać w zadowalającym stanie technicznym nawet po kilkudziesięciu latach eksploatacji w strefach klimatycznych zbliżonych do naszej. Warunkiem koniecznym do długowieczności tego typu nawierzchni jest ich regularna oraz właściwa konserwacja, polegająca na udrażnianiu struktury porowej, która z czasem ulega zapychaniu. Według wytycznych amerykańskich [11] czyszczenie nawierzchni wodoprzepuszczalnych powinno odbywać się co najmniej dwa razy w roku.
Właściwości specjalne betonu jamistego
Jak wspomniano we wprowadzeniu, betony jamiste posiadają właściwości specjalne w zakresie wodoprzepuszczalności oraz absorbcji hałasu. Obie te cechy, podobnie jak pozostałe właściwości betonu jamistego, są istotnie zależne od struktury jego porowatości. W zależności od porowatości metr kwadratowy nawierzchni z betonu jamistego potrafi odprowadzić od 80 do 720 litrów wody na minutę [12], co eliminuje lub znacząco ogranicza występowanie spływu powierzchniowego wód opadowych. Wodoprzepuszczalność betonu jamistego rośnie w przybliżeniu ekspotencjalnie wraz ze zwiększaniem porowatości efektywnej tego materiału (rys. 4).
Woda opadowa, przesączając się przez strukturę betonu jamistego oraz warstwy podbudowy, ulega oczyszczeniu oraz ochłodzeniu. Wyniki własne autorów sugerują zdolność do ograniczenia stężenia metali ciężkich takich jak ołów i cynk w zakresie sięgającym do 50%, redukcję substancji ropopochodnych o ponad 90% oraz redukcję zawiesiny ogólnej (w zależności od jej składu granulometrycznego) w zakresie dochodzącym do 90%.
Ze względu na otwarto-porową strukturę beton jamisty sprawdza się bardzo dobrze w roli materiału pochłaniającego fale akustyczne (rys. 5). Badania prowadzone przez autorów wskazują, że ważony współczynnik pochłaniania dźwięku (αw) tego materiału według EN ISO 11654 może dochodzić do 0,6, co odpowiada klasie dźwiękochłonności C. W związku z tym materiał ten z powodzeniem może być stosowany przy wykonywaniu np. tłumików torowych czy ekranów akustycznych.
Podsumowanie
Od kilku lat obserwuje się rosnące zainteresowanie tematyką betonu wodoprzepuszczalnego w Polsce i na świecie, zarówno od strony naukowej, jak i przemysłowej. Wiele osób, w tym autorzy, widzą w tym materiale potencjał na odczarowanie złego oblicza betonu jako materiału, który należy eliminować z przestrzeni miejskiej. Ponad pięć lat intensywnej pracy badawczo-naukowej autorów nad betonem jamistym pozwala na sformułowanie obiecujących wniosków, że może to być materiał proekologiczny. Dysponując odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, można z powodzeniem stosować beton jamisty w wykonawstwie trwałych i multifunkcjonalnych nawierzchni pieszych oraz drogowych w naszym kraju.
Prezentowane wyniki dotyczą projektu „Multifunkcjonalne fotokatalityczne prefabrykaty nawierzchniowe z betonu porowatego poprawiające warunki wodne i jakość powietrza” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Piśmiennictwo
- United Nations Department of Economic and Social Affairs, Population Division: World population prospects 2022: Summary of results.
- European Commision: Seventh EU Environment Action Programme. 2020.
- Saraswat C., Kumar P., Mishra B.K.: Assessment of stormwater runoff management practices and governance under climate change and urbanization: An analysis of Bangkok, Hanoi and Tokyo. „Environmental Science & Policy”, 64/2016, s. 101-117.
- Suchożebrski J.: Zasoby wodne Polski. Zarządzanie zasobami wodnymi w Polsce. Warszawa 2018, s. 92-96.
- https://www.prawo.pl/biznes/zmiany-klimatu-wymusza-odbetonowanie -miast,509612.html (stan na 24.04.2023 r.).
- Jackiewicz-Rek W., Chilmon K., Garbacz A., Długołęcki A., Czapczuk A., Krakowski P., Jarosławski J.: Beton fotokatalityczny nowej generacji – wyzwania naukowe i koncepcje wdrożeniowe. „Inżynieria i Budownictwo”, 77/2021.
- Chilmon K., Jackiewicz-Rek W.: Beton fotokatalityczny a możliwość oczyszczania powietrza. „Budownictwo, Technologie, Architektura”, 2/2019, s. 66-69.
- Chopra M., Wanielista M., Mulligan A.M.: Compressive strength of pervious concrete pavements. Storm Water Managenent Academy, Orlando 2007.
- Kwiatkowski M., Welker A.L., Traver R.G., Vanacore M., Ladd T.: Evaluation of an infiltration best management practice utilizing pervious concrete 1. „Journal of the American Water Resources Association”, 43 (5)/2007, s. 1208-1222.
- Freeze thaw resistance of pervious concrete. „NRMCA”, 20/2004, s. 78-84.
- Triverus: Pervious pavement maintenance guide. 2020 https://triverus.com/wp-content/uploads/2020/08/Triverus-Pervious-Maintenance-Guide-7-2020.pdf.
- Obla K.H., Sabnis G.: Pervious concrete for sustainable development. „Recent Adv Concr. Technol”, 2009, s. 151-174.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Ze względu na znaczenie obiektu w ogólnopolskiej sieci PKP PLK S.A., zdaniem autorów ekspertyzy [2], należałoby rozważyć budowę nowej, nowoczesnej konstrukcji. Nie bez znaczenia jest również znaczenie reprezentacyjne, biorąc pod uwagę sąsiedztwo Stadionu Narodowego i nabierające w ostatnich latach znaczenia lewobrzeżne dzielnice Warszawy. Za tą koncepcją przemawia zaawansowany wiek konstrukcji, zastrzeżenia co do udarności stali konstrukcyjnej czy też poważne zniszczenia spowodowane korozją. ...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...