Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Nawierzchnie z betonu jamistego stanowią alternatywę dla nawierzchni ze zwykłego betonu cementowego i asfaltowego w zastosowaniu na chodnikach, parkingach, podjazdach oraz drogach o niskim natężeniu ruchu. Alternatywę o tyle interesującą, że oprócz przeniesienia obciążeń eksploatacyjnych oferują możliwość przesączania wody przez swoją strukturę, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie, a także redukcję hałasu.
Według raportu ONZ World population prospects [1] obecnie 55% ludności na świecie zamieszkuje miasta. Według prognoz z tego samego raportu do 2050 roku przewiduje się wzrost odsetka ludzi zamieszkujących tereny miejskie o 13 punktów procentowych. Z kolei według szacunków Komisji Europejskiej [2], zawartych w siódmym ogólnym unijnym programie działań w zakresie środowiska naturalnego, obecnie w miastach lub w ich pobliżu mieszka 80% ludności Unii Europejskiej. Postępująca urbanizacja stanowi jedno z istotnych wyzwań społeczno-gospodarczych, ale także i środowiskowych, przed którymi stoi ludzkość. Ludność mieszkająca w miastach zmaga się z problemami zanieczyszczeń powietrza, dużego natężenia hałasu oraz niedoborów wody.
Urbanizacja skutkuje sukcesywnym ograniczaniem powierzchni biologicznie czynnych. Zabudowywanie przestrzeni miejskiej powierzchniami szczelnymi przyczynia się do niedoborów wody w okresach suszy meteorologicznej. Szacuje się, że przy szczelnym pokryciu zlewni około 30% wody opadowej odparowuje, a ponad 50% wód opadowych jest z niej odprowadzanych do systemów kanalizacji deszczowej. Do gruntu wsiąka zaledwie około 15% całości opadu. Dla porównania – w warunkach naturalnych do gruntu wsiąka około 50% wody opadowej (rys. 1). Woda odprowadzona kanalizacją deszczową trafia do zbiorników wodnych bądź rzek, skąd w większości ulega odparowaniu.

szczelnymi (95-100%), na podstawie [3]
Polska posiada jedne z najniższych odnawialnych zasobów słodkiej wody na kontynencie. Według szacunków [4] na jednego mieszkańca Polski przypada niecałe 1,6 tys. m3 odnawialnych zasobów słodkiej wody, co lokuje nasz kraj poniżej definiowanego przez ONZ progu bezpieczeństwa wodnego. W związku z tym szczególnie w naszym kraju istnieje konieczność poszukiwania rozwiązań w zakresie efektywnego zarządzania wodami opadowymi.
Nawierzchnie wodoprzepuszczalne z betonu jamistego lub asfaltu porowatego mogą istotnie przyczynić się do poprawy lokalnych warunków retencji, zwiększając ilość wody wsiąkającej lokalnie do gruntu. Taka nawierzchnia może służyć rozszczelnieniu powierzchni utwardzonej w celu umożliwienia swobodnego odpływu wód opadowych i roztopowych w głąb ziemi, tym samym wpisywać się w plany „odbetonowywania przestrzeni” w dużych miastach, podjętych już np. w Warszawie, w efekcie adaptacji do zmian klimatu [5].
Na tle tradycyjnych rozwiązań nawierzchniowych z betonu asfaltowego lub cementowego beton jamisty wyróżnia się multifunkcjonalnością. Nawierzchnia z betonu jamistego oprócz przenoszenia obciążeń umożliwia odprowadzenie wody opadowej, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie. Jak wskazują m.in. wyniki badań autorów, nawierzchnie z betonu jamistego mogą również przyczynić się do ograniczenia zanieczyszczenia hałasem w miastach. Zastosowanie fotokatalizatorów w składzie materiału sprawia, że beton jamisty może również efektywnie oczyszczać powietrze [6, 7].
Beton jamisty jest specjalnym rodzajem betonu o otwarto-porowej strukturze (fot. 1), która umożliwia swobodny przepływ cieczy i gazów przez jego przekrój. Objętość pustek powietrznych w strukturze betonu jamistego przekracza zazwyczaj 15%. Tak wysoką porowatość tego materiału uzyskuje się poprzez częściowe bądź całkowite wyeliminowanie ze stosu okruchowego betonu jamistego kruszywa drobnego. W rezultacie otrzymuje się materiał, którego szkielet stanowi kruszywo grube pokryte cienką warstwą zaczynu bądź zaprawy, uzupełniony dużą ilością pustek powietrznych tworzących otwarte jamy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania
Marcin Lewandowski, wiceprezes pionu realizacji w Grupie NDI, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dot. zarządzania zespołem, nowych projektów, wymagających kontraktów oraz zagranicznych praktyk w budownictwie infrastrukturalnych. Dzieli się także swoimi przemyśleniami o najtrudniejszych aspektach branży budowlanej. O...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?
W artykule poruszono zagadnienie warunków eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych instalowanych w obrębie infrastruktury drogowej. Wśród tych najniekorzystniej oddziaływujących na konstrukcję są obciążenia agresją chemiczną oznaczone indeksem XA. Betonowe studnie kanalizacyjne o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego 1250 mm (kołowe, eliptyczne lub prostokątne) wytwarzane są w Polsce w oparciu o normę PN-EN 1917:2004 Studzienki włazowe i niewłazowe z betonu niezbrojonego, zbrojone...

Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Nawierzchnie z betonu jamistego stanowią alternatywę dla nawierzchni ze zwykłego betonu cementowego i asfaltowego w zastosowaniu na chodnikach, parkingach, podjazdach oraz drogach o niskim natężeniu ruchu. Alternatywę o tyle interesującą, że oprócz przeniesienia obciążeń eksploatacyjnych oferują możliwość przesączania wody przez swoją strukturę, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie, a także redukcję hałasu. Według raportu ONZ World population prospects [1] obecnie 55% ludności na świecie zamiesz...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...

Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
W artykule opisano metody budowy nawierzchni betonowych: betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych. Ponadto przedstawiono kwestie dotyczące przygotowania mieszanki betonowej, a także walorów użytkowych nawierzchni betonowych. Zasadniczo rozróżnia się dwie metody wbudowywania mieszanek betonowych [1]: w deskowaniu stałym (prowadnicach), w deskowaniu ślizgowym. Często pod tymi pojęciami pierwszą metodę rozumie się jako „tradycyjną”, a drugą metodę jako „ślizg...

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Krus...

„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 - 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V ...

III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorgan...

I Kongres Projektantów i Inżynierów
29 marca br. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Kongresu Projektantów i Inżynierów. O...