Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Nawierzchnie z betonu jamistego stanowią alternatywę dla nawierzchni ze zwykłego betonu cementowego i asfaltowego w zastosowaniu na chodnikach, parkingach, podjazdach oraz drogach o niskim natężeniu ruchu. Alternatywę o tyle interesującą, że oprócz przeniesienia obciążeń eksploatacyjnych oferują możliwość przesączania wody przez swoją strukturę, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie, a także redukcję hałasu.
Według raportu ONZ World population prospects [1] obecnie 55% ludności na świecie zamieszkuje miasta. Według prognoz z tego samego raportu do 2050 roku przewiduje się wzrost odsetka ludzi zamieszkujących tereny miejskie o 13 punktów procentowych. Z kolei według szacunków Komisji Europejskiej [2], zawartych w siódmym ogólnym unijnym programie działań w zakresie środowiska naturalnego, obecnie w miastach lub w ich pobliżu mieszka 80% ludności Unii Europejskiej. Postępująca urbanizacja stanowi jedno z istotnych wyzwań społeczno-gospodarczych, ale także i środowiskowych, przed którymi stoi ludzkość. Ludność mieszkająca w miastach zmaga się z problemami zanieczyszczeń powietrza, dużego natężenia hałasu oraz niedoborów wody.
Urbanizacja skutkuje sukcesywnym ograniczaniem powierzchni biologicznie czynnych. Zabudowywanie przestrzeni miejskiej powierzchniami szczelnymi przyczynia się do niedoborów wody w okresach suszy meteorologicznej. Szacuje się, że przy szczelnym pokryciu zlewni około 30% wody opadowej odparowuje, a ponad 50% wód opadowych jest z niej odprowadzanych do systemów kanalizacji deszczowej. Do gruntu wsiąka zaledwie około 15% całości opadu. Dla porównania – w warunkach naturalnych do gruntu wsiąka około 50% wody opadowej (rys. 1). Woda odprowadzona kanalizacją deszczową trafia do zbiorników wodnych bądź rzek, skąd w większości ulega odparowaniu.

szczelnymi (95-100%), na podstawie [3]
Polska posiada jedne z najniższych odnawialnych zasobów słodkiej wody na kontynencie. Według szacunków [4] na jednego mieszkańca Polski przypada niecałe 1,6 tys. m3 odnawialnych zasobów słodkiej wody, co lokuje nasz kraj poniżej definiowanego przez ONZ progu bezpieczeństwa wodnego. W związku z tym szczególnie w naszym kraju istnieje konieczność poszukiwania rozwiązań w zakresie efektywnego zarządzania wodami opadowymi.
Nawierzchnie wodoprzepuszczalne z betonu jamistego lub asfaltu porowatego mogą istotnie przyczynić się do poprawy lokalnych warunków retencji, zwiększając ilość wody wsiąkającej lokalnie do gruntu. Taka nawierzchnia może służyć rozszczelnieniu powierzchni utwardzonej w celu umożliwienia swobodnego odpływu wód opadowych i roztopowych w głąb ziemi, tym samym wpisywać się w plany „odbetonowywania przestrzeni” w dużych miastach, podjętych już np. w Warszawie, w efekcie adaptacji do zmian klimatu [5].
Na tle tradycyjnych rozwiązań nawierzchniowych z betonu asfaltowego lub cementowego beton jamisty wyróżnia się multifunkcjonalnością. Nawierzchnia z betonu jamistego oprócz przenoszenia obciążeń umożliwia odprowadzenie wody opadowej, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie. Jak wskazują m.in. wyniki badań autorów, nawierzchnie z betonu jamistego mogą również przyczynić się do ograniczenia zanieczyszczenia hałasem w miastach. Zastosowanie fotokatalizatorów w składzie materiału sprawia, że beton jamisty może również efektywnie oczyszczać powietrze [6, 7].
Beton jamisty jest specjalnym rodzajem betonu o otwarto-porowej strukturze (fot. 1), która umożliwia swobodny przepływ cieczy i gazów przez jego przekrój. Objętość pustek powietrznych w strukturze betonu jamistego przekracza zazwyczaj 15%. Tak wysoką porowatość tego materiału uzyskuje się poprzez częściowe bądź całkowite wyeliminowanie ze stosu okruchowego betonu jamistego kruszywa drobnego. W rezultacie otrzymuje się materiał, którego szkielet stanowi kruszywo grube pokryte cienką warstwą zaczynu bądź zaprawy, uzupełniony dużą ilością pustek powietrznych tworzących otwarte jamy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”
10-12 marca 2025 r. odbyła się jubileuszowa, piąta edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej, skupio...

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...