Most Uniwersytecki w Bydgoszczy. Ocena bezpieczeństwa konstrukcji

W ramach analiz teoretycznych wykonano globalny model MES konstrukcji mostu (rys. 2) w celu określenia normowych sił w linach podwieszenia. Model został zwalidowany dzięki wynikom próbnego obciążenia oraz na podstawie przeprowadzonych wcześniej pomiarów sił w linach. Kolejnym krokiem było stworzenie modeli szczegółowych węzłów zakotwień. Modele te zostały wykonane w całości jako powłokowe, z wykorzystaniem elementu QUAD 4 w środowisku MES SOFiSTiK. Przykładowy model szczegółowy pokazano na rys. 3.

Wycinek konstrukcji analizowano jako utwierdzony w oznaczonych miejscach odpowiadających połączeniu z dźwigarem. Obciążenia przykładano do pierścienia oporowego w postaci siły skupionej w węźle sprzęgniętym kinematycznie z obwodem pierścienia (rys. 3). Wykonano modele MES wszystkich szesnastu węzłów. W artykule przedstawiono wyniki szczegółowe dla dwóch węzłów.

Określono istotne dla konstrukcji poziomy obciążenia. Są to:

  • char. Cw – siła charakterystyczna w linie od ciężaru własnego;
  • char. Max − maksymalna charakterystyczna siła w linie wg PN dla ciężaru własnego i klasy A obciążenia;
  • obl. Max − maksymalna obliczeniowa siła w linie wg PN dla ciężaru własnego i klasy A obciążenia.

We wszystkich analizach mnożnik obciążenia o wartości 1 odpowiada maksymalnej obliczeniowej sile w wancie dla wszystkich obciążeń stałych i obciążenia klasy A wg PN. Wynik analizy pokazano na rys. 6.

W dalszych analizach związanych z projektowaniem wzmocnienia rozszerzono zakres modelu o część dźwigara stalowego.

W obu analizowanych przypadkach zastosowano sterowanie poprzez obciążenie. Gdyby wprowadzić inne procedury (np. sterowanie poprze...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.