Miasteczka ruchu drogowego jako aktywny element polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu kołowym wśród dzieci i młodzieży
Miasteczko ruchu drogowego – co to takiego?
W Polsce brak jest aktów prawnych jednoznacznie regulujących definicję miasteczka ruchu drogowego, a także zasad ich tworzenia i projektowania.
W sposób ogólny miasteczko ruchu drogowego (MRD) można scharakteryzować jako wydzielony obszar terenu nieposiadający połączenia z siecią dróg kołowych publicznych i wewnętrznych, posiadający wyposażenie imitujące prawdziwe warunku ruchu kołowego, rowerowego i pieszego, uwzględniający występowanie obowiązującego oznakowania pionowego i poziomego, ciągów (jezdni) dla pojazdów kołowych, ciągów pieszych i rowerowych lub pieszo-rowerowych wraz z różnymi formami skrzyżowań tych ciągów oraz urządzeń BRD służących do praktycznego i bezpiecznego szkolenia dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie obowiązujących przepisów ruchu drogowego.
Nadrzędnym celem budowania miasteczek ruchu drogowego i ich aktywnego wykorzystywania jest zapoznanie i utrwalanie zasad panujących na drodze. Praktyczna forma poznawania zasad poruszania się w ruchu drogowym w izolowanych warunkach, tj. bez udziału rzeczywistego ruchu kołowego czy szynowego, ma ogromną wartość, szczególnie w świetle projektu ROSE 25 prowadzonego w latach 2003–2005 przez Europejską Komisję Transportu i Energii [5]. We wnioskach tego projektu zaznaczono, iż w wielu krajach europejskich brakuje miejsc do praktycznej nauki poruszania się w ruchu drogowym, a idealną odpowiedzią na taką potrzebę byłaby budowa MRD. W perspektywie długofalowej budowa, utrzymanie i korzystanie z prawidłowo zaprojektowanych i wykonanych miasteczek ruchu drogowego przynosi wymierne korzyści w postaci zmniejszającej się liczby wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów, a przede wszystkim zwiększa umiejętności, wiedzę i świadomość młodych uczestników ruchu drogowego.
MRD- źródłem wiedzy i doświadczenia
Wiedza i doświadczenie zdobyte w trakcie korzystania z MRD mogą być solidną bazą do egzaminów na uprawnienia dotyczące kierowania pojazdami mechanicznymi czy też przyczynić się do lepszego zrozumienia pozycji pieszego i rowerzysty w ruchu kołowym jako niechronionych uczestników ruchu.
Miasteczka ruchu drogowego są również wykorzystywane poza zajęciami szkolnymi w formie zawodów, warsztatów, konkursów i zorganizowanych akcji szkoleniowych prowadzonych często przez samorządy, lokalnych i regionalnych zarządców dróg czy Wydziały Ruchu Drogowego Policji. Taka forma wykorzystania MRD jako pomocy dydaktycznej może jeszcze bardziej zachęcić dzieci, młodzież, a także dorosłych do korzystania z tego typu infrastruktury, która w formie dobrej zabawy pomoże utrwalić obowiązujące przepisy ruchu drogowego. Najważniejsze z nich dotyczą zasady prawej dłoni, rozróżniania przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów, skrzyżowań, przejazdów kolejowych, a także sygnalizacji świetlnej i innych znaków drogowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...