Miasteczka ruchu drogowego jako aktywny element polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu kołowym wśród dzieci i młodzieży
Miasteczko ruchu drogowego – co to takiego?
W Polsce brak jest aktów prawnych jednoznacznie regulujących definicję miasteczka ruchu drogowego, a także zasad ich tworzenia i projektowania.
W sposób ogólny miasteczko ruchu drogowego (MRD) można scharakteryzować jako wydzielony obszar terenu nieposiadający połączenia z siecią dróg kołowych publicznych i wewnętrznych, posiadający wyposażenie imitujące prawdziwe warunku ruchu kołowego, rowerowego i pieszego, uwzględniający występowanie obowiązującego oznakowania pionowego i poziomego, ciągów (jezdni) dla pojazdów kołowych, ciągów pieszych i rowerowych lub pieszo-rowerowych wraz z różnymi formami skrzyżowań tych ciągów oraz urządzeń BRD służących do praktycznego i bezpiecznego szkolenia dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie obowiązujących przepisów ruchu drogowego.
Nadrzędnym celem budowania miasteczek ruchu drogowego i ich aktywnego wykorzystywania jest zapoznanie i utrwalanie zasad panujących na drodze. Praktyczna forma poznawania zasad poruszania się w ruchu drogowym w izolowanych warunkach, tj. bez udziału rzeczywistego ruchu kołowego czy szynowego, ma ogromną wartość, szczególnie w świetle projektu ROSE 25 prowadzonego w latach 2003–2005 przez Europejską Komisję Transportu i Energii [5]. We wnioskach tego projektu zaznaczono, iż w wielu krajach europejskich brakuje miejsc do praktycznej nauki poruszania się w ruchu drogowym, a idealną odpowiedzią na taką potrzebę byłaby budowa MRD. W perspektywie długofalowej budowa, utrzymanie i korzystanie z prawidłowo zaprojektowanych i wykonanych miasteczek ruchu drogowego przynosi wymierne korzyści w postaci zmniejszającej się liczby wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów, a przede wszystkim zwiększa umiejętności, wiedzę i świadomość młodych uczestników ruchu drogowego.
MRD- źródłem wiedzy i doświadczenia
Wiedza i doświadczenie zdobyte w trakcie korzystania z MRD mogą być solidną bazą do egzaminów na uprawnienia dotyczące kierowania pojazdami mechanicznymi czy też przyczynić się do lepszego zrozumienia pozycji pieszego i rowerzysty w ruchu kołowym jako niechronionych uczestników ruchu.
Miasteczka ruchu drogowego są również wykorzystywane poza zajęciami szkolnymi w formie zawodów, warsztatów, konkursów i zorganizowanych akcji szkoleniowych prowadzonych często przez samorządy, lokalnych i regionalnych zarządców dróg czy Wydziały Ruchu Drogowego Policji. Taka forma wykorzystania MRD jako pomocy dydaktycznej może jeszcze bardziej zachęcić dzieci, młodzież, a także dorosłych do korzystania z tego typu infrastruktury, która w formie dobrej zabawy pomoże utrwalić obowiązujące przepisy ruchu drogowego. Najważniejsze z nich dotyczą zasady prawej dłoni, rozróżniania przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów, skrzyżowań, przejazdów kolejowych, a także sygnalizacji świetlnej i innych znaków drogowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Badania naukowe dotyczące MTA Od momentu odkrycia MTA powstało wiele publikacji naukowych dotyczący samego MTA, jego właściwości, zastosowań oraz możliwych do uzyskania efektów w leczeniu klinicznym. W samej bazie „Web of Science” zarejestrowane są 4532 publikacje – stan na 31.08.2024 r. Analiza ilościowo-jakościowa tych publikacji przedstawiona została poniżej. Rys. 1 przedstawia liczbę publikacji na temat MTA w poszczególnych latach. Analizując dane zawarte na wykresie, można zauważyć, że p...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Relacja z drugiej edycji Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future
Druga edycja Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future, odbyła się w dniach 7 i 8 październ...