Miasteczka ruchu drogowego jako aktywny element polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu kołowym wśród dzieci i młodzieży
W materiale przedstawiono podstawowe informacje dotyczące miasteczek ruchu drogowego (MRD), które od kilku lat stanowią jeden z elementów prowadzonej polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym wśród dzieci i młodzieży. Przedstawiono autorską definicję MRD oraz propozycję najważniejszych elementów wyposażenia takiej infrastruktury wraz z przykładowymi schematami projektowanych MRD.
Znajomość aktualnie obowiązujących przepisów drogowych obowiązuje ludzi w każdym wieku, ponieważ każda osoba przemieszczająca się w sposób pieszy, zmechanizowany czy zmotoryzowany jest uczestnikiem ruchu lądowego. Są nim zarówno kierujący pojazdami mechanicznymi, jak i rowerzyści, kierowcy hulajnóg, rolkarze czy piesi. Rozwój infrastruktury transportowej złożonej z dróg kołowych i szynowych, lotnisk, centrów przesiadkowych i centrów dystrybucyjnych, a także dróg dla rowerów i ciągów pieszych nieustannie postępuje. Polska jako jeden z członków Unii Europejskiej rokrocznie pozyskuje środki, które wydatkowane są zarówno na nowe inwestycje o charakterze kontynentalnym, krajowym czy regionalnym, jak i na modernizację już istniejącej sieci komunikacyjnej w celu jej dostosowania do obecnych wymagań międzynarodowych i krajowych. Biorąc pod uwagę fakt, iż ruch różnego rodzaju pojazdów mechanicznych i niemechanicznych jest coraz większy, jezdnia stała się zbyt ciasna dla wszystkich uczestników ruchu.
To z kolei niejako wymusiło na ustawodawcach wdrożenie nowych rozwiązań prawnych i projektowych czy ustalenie precyzyjniejszych wymagań dla ciągów przeznaczonych dla różnych uczestników ruchu. Działania te wydają się bardzo uzasadnione i niewątpliwie poprawiają bezpieczeństwo w ruchu kołowym, uwzględniając nawet, iż drogi na terenie Unii Europejskiej należą do najbezpieczniejszych na świecie [1]. Wydaje się jednak, że osiągnięcie unijnej „wizji zero”, zakładającej brak wypadków śmiertelnych w ruchu kołowym, jest jeszcze odległą sprawą.
Powołując się na sprawozdanie Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego [2], wskutek wypadków drogowych liczba ofiar śmiertelnych wyniosła w samym 2016 r. około 1,35 miliona, z czego znaczną liczbę stanowiły osoby w wieku 5–29 lat, wśród których wypadki drogowe stanowią najczęstszą przyczynę śmierci na całym świecie [3]. Ponadto warto zauważyć, że około 30% wszystkich ofiar śmiertelnych w ruchu kołowym to piesi i rowerzyści, spośród których znaczne grono to właśnie osoby w wyżej wymienionym wieku [4].
Bezpieczeństwo każdej grupy wiekowej użytkowników sieci komunikacyjnej
Każde życie ludzkie jest ważne bez względu na wiek uczestnika ruchu czy też sposób jego przemieszczania się, stąd nie ma wątpliwości, iż bezpieczeństwo każdej z grup użytkowników sieci komunikacyjnej powinno być chronione identycznie. Wydaje się jednak, że najwięcej narzędzi do właściwej edukacji i krzewienia prawidłowych zachowań na drodze można wprowadzić dla najmłodszych, tj. dzieci i młodzieży w wieku 3–18 lat. Edukacja w zakresie wychowania komunikacyjnego w Polsce rozpoczyna się w okresie przedszkolnym, gdzie dzieci poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa związane z zachowaniem się pieszego na drodze.
Na etapie szkoły podstawowej przyswajana jest wiedza dotycząca oznakowania pionowego i poziomego występującego w ruchu kołowym, wiedza teoretyczna związana z uczestniczeniem w ruchu jako pieszy i rowerzysta oraz zajęcia praktyczne, których zwieńczeniem jest możliwość uzyskania karty rowerowej i/lub motorowerowej. W szkole średniej wychowanie komunikacyjne obejmuje głównie tematykę związaną z zasadami udzielania pierwszej pomocy osobom, które uległy wypadkom, w tym także wypadkom komunikacyjnym.
Miasteczka ruchu drogowego- elementy składowe polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego
Jednym z ciekawych, przydatnych i perspektywicznych elementów składowych wprowadzania polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród dzieci i młodzieży są miasteczka ruchu drogowego (MRD). Obiekty te są przeznaczone do praktycznej nauki poruszania się w ruchu kołowym w charakterze rowerzysty lub pieszego. Miasteczka ruchu drogowego wykorzystywane są zarówno do praktycznej nauki w zakresie wychowania komunikacyjnego, jak i do samodzielnych prób doskonalenia jazdy na rowerze i zwiększania wiedzy dotyczącej przepisów ruchu drogowego czy też przy okazji warsztatów, akcji, kampanii i konkursów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W Polsce budowa miasteczek ruchu drogowego jako obiektów do praktycznej nauki poruszania się w ruchu drogowym rozpoczęła się w 2012 roku (MRD w Czarnem, woj. pomorskie) i stopniowo świadomość dotycząca takiej infrastruktury wzrastała. Aktualnie MRD obecne są w każdym województwie i choć uwarunkowania prawne w kwestii budowy, minimalnej zajętości terenu czy obowiązkowego wyposażenia takiej infrastruktury w naszym kraju nie są usystematyzowane, to sam fakt powstania sporej liczby miasteczek ruchu drogowego zasługuje na uznanie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...