Miasteczka ruchu drogowego jako aktywny element polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu kołowym wśród dzieci i młodzieży
W materiale przedstawiono podstawowe informacje dotyczące miasteczek ruchu drogowego (MRD), które od kilku lat stanowią jeden z elementów prowadzonej polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym wśród dzieci i młodzieży. Przedstawiono autorską definicję MRD oraz propozycję najważniejszych elementów wyposażenia takiej infrastruktury wraz z przykładowymi schematami projektowanych MRD.
Znajomość aktualnie obowiązujących przepisów drogowych obowiązuje ludzi w każdym wieku, ponieważ każda osoba przemieszczająca się w sposób pieszy, zmechanizowany czy zmotoryzowany jest uczestnikiem ruchu lądowego. Są nim zarówno kierujący pojazdami mechanicznymi, jak i rowerzyści, kierowcy hulajnóg, rolkarze czy piesi. Rozwój infrastruktury transportowej złożonej z dróg kołowych i szynowych, lotnisk, centrów przesiadkowych i centrów dystrybucyjnych, a także dróg dla rowerów i ciągów pieszych nieustannie postępuje. Polska jako jeden z członków Unii Europejskiej rokrocznie pozyskuje środki, które wydatkowane są zarówno na nowe inwestycje o charakterze kontynentalnym, krajowym czy regionalnym, jak i na modernizację już istniejącej sieci komunikacyjnej w celu jej dostosowania do obecnych wymagań międzynarodowych i krajowych. Biorąc pod uwagę fakt, iż ruch różnego rodzaju pojazdów mechanicznych i niemechanicznych jest coraz większy, jezdnia stała się zbyt ciasna dla wszystkich uczestników ruchu.
To z kolei niejako wymusiło na ustawodawcach wdrożenie nowych rozwiązań prawnych i projektowych czy ustalenie precyzyjniejszych wymagań dla ciągów przeznaczonych dla różnych uczestników ruchu. Działania te wydają się bardzo uzasadnione i niewątpliwie poprawiają bezpieczeństwo w ruchu kołowym, uwzględniając nawet, iż drogi na terenie Unii Europejskiej należą do najbezpieczniejszych na świecie [1]. Wydaje się jednak, że osiągnięcie unijnej „wizji zero”, zakładającej brak wypadków śmiertelnych w ruchu kołowym, jest jeszcze odległą sprawą.
Powołując się na sprawozdanie Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego [2], wskutek wypadków drogowych liczba ofiar śmiertelnych wyniosła w samym 2016 r. około 1,35 miliona, z czego znaczną liczbę stanowiły osoby w wieku 5–29 lat, wśród których wypadki drogowe stanowią najczęstszą przyczynę śmierci na całym świecie [3]. Ponadto warto zauważyć, że około 30% wszystkich ofiar śmiertelnych w ruchu kołowym to piesi i rowerzyści, spośród których znaczne grono to właśnie osoby w wyżej wymienionym wieku [4].
Bezpieczeństwo każdej grupy wiekowej użytkowników sieci komunikacyjnej
Każde życie ludzkie jest ważne bez względu na wiek uczestnika ruchu czy też sposób jego przemieszczania się, stąd nie ma wątpliwości, iż bezpieczeństwo każdej z grup użytkowników sieci komunikacyjnej powinno być chronione identycznie. Wydaje się jednak, że najwięcej narzędzi do właściwej edukacji i krzewienia prawidłowych zachowań na drodze można wprowadzić dla najmłodszych, tj. dzieci i młodzieży w wieku 3–18 lat. Edukacja w zakresie wychowania komunikacyjnego w Polsce rozpoczyna się w okresie przedszkolnym, gdzie dzieci poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa związane z zachowaniem się pieszego na drodze.
Na etapie szkoły podstawowej przyswajana jest wiedza dotycząca oznakowania pionowego i poziomego występującego w ruchu kołowym, wiedza teoretyczna związana z uczestniczeniem w ruchu jako pieszy i rowerzysta oraz zajęcia praktyczne, których zwieńczeniem jest możliwość uzyskania karty rowerowej i/lub motorowerowej. W szkole średniej wychowanie komunikacyjne obejmuje głównie tematykę związaną z zasadami udzielania pierwszej pomocy osobom, które uległy wypadkom, w tym także wypadkom komunikacyjnym.
Miasteczka ruchu drogowego- elementy składowe polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego
Jednym z ciekawych, przydatnych i perspektywicznych elementów składowych wprowadzania polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród dzieci i młodzieży są miasteczka ruchu drogowego (MRD). Obiekty te są przeznaczone do praktycznej nauki poruszania się w ruchu kołowym w charakterze rowerzysty lub pieszego. Miasteczka ruchu drogowego wykorzystywane są zarówno do praktycznej nauki w zakresie wychowania komunikacyjnego, jak i do samodzielnych prób doskonalenia jazdy na rowerze i zwiększania wiedzy dotyczącej przepisów ruchu drogowego czy też przy okazji warsztatów, akcji, kampanii i konkursów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W Polsce budowa miasteczek ruchu drogowego jako obiektów do praktycznej nauki poruszania się w ruchu drogowym rozpoczęła się w 2012 roku (MRD w Czarnem, woj. pomorskie) i stopniowo świadomość dotycząca takiej infrastruktury wzrastała. Aktualnie MRD obecne są w każdym województwie i choć uwarunkowania prawne w kwestii budowy, minimalnej zajętości terenu czy obowiązkowego wyposażenia takiej infrastruktury w naszym kraju nie są usystematyzowane, to sam fakt powstania sporej liczby miasteczek ruchu drogowego zasługuje na uznanie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...