Miasteczka ruchu drogowego jako aktywny element polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu kołowym wśród dzieci i młodzieży
Wyposażenie miasteczka ruchu drogowego
Infrastruktura w postaci miasteczek ruchu drogowego dynamicznie rozwinęła się w Polsce w latach 2012–2016, kiedy to w każdym z województw powstało co najmniej kilka tego typu obiektów. Przyczyną takiego stanu była realizacja programu rządowego „Budujemy Miasteczka Ruchu Drogowego” oraz spore zainteresowanie i pozytywny odbiór MRD przez starszych i młodszych obywateli. Niezależnie od tego nie powstał jednak żaden precyzyjny akt prawny lub wytyczne, które regulowałyby kwestie formalne związane z wielkością, wyposażeniem, lokalizacją czy wymaganiami technicznymi w zakresie budowy i projektowania MRD.
Jedyną wskazówkę do projektowania stacjonarnych miasteczek można znaleźć w dokumencie Założenia budowy miasteczka ruchu drogowego – Projekt Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko pn. „Budujemy Miasteczka Ruchu Drogowego” [6] udostępnionym na stronie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie. Dokument ten wskazywał wymagania dotyczące projektowania i budowy MRD na potrzeby realizacji ww. programu w województwie małopolskim, jednakże miał on formę wytycznych, a nie rozporządzenia, wymagań technicznych czy innej formy aktu prawnego, co pozwoliło korzystać z niego jedynie jako formy drogowskazu i podpowiedzi na etapie planowania takiej inwestycji.
Każde MRD powinno być odzwierciedleniem choć części rzeczywistych sytuacji mogących wydarzyć się w ruchu drogowym, a w związku z tym powinno zawierać elementy występujące w ruchu drogowym. Z tego powodu podstawowym aktem prawnym, będącym sercem wymagań projektowych dla miasteczek ruchu drogowego, powinno być Prawo o ruchu drogowym oraz jego akty wykonawcze. Istotną kwestią jest ponadto lokalizacja MRD oraz dostępna powierzchnia zabudowy, co bezpośrednio wpływa na zakres wyposażenia zastosowanego na projektowanym MRD.
Niezależnie od tych zmiennych wszystkie projektowane elementy powinny odzwierciedlać rzeczywiste warunki występujące na drogach, tak aby dzieci i młodzież mogły uczyć się bezpiecznego zachowania w określonych sytuacjach i warunkach panujących na drodze.
Najważniejsze wymagania techniczne i formalne dla projektowanych MRD
Bazując na zapisach z wytycznych małopolskich [6] oraz wizji terenowej w kilku miasteczkach ruchu drogowego w województwie śląskim, przedstawiono najważniejsze wymagania techniczne i formalne dla projektowanych MRD:
- minimalna powierzchnia zabudowy: 1800 m2,
- optymalna powierzchnia zabudowy: 2500–2800 m2,
- jezdnie:
- nawierzchnia jezdni wykonana w technologii asfaltowej lub brukowanej (betonowa kostka brukowa niefazowana, kolor szary),
- pasy ruchu na jezdni wydzielone poprzez oznakowanie poziome (możliwe stosowanie również odcinków bez oznakowania poziomego – imitujące warunki dróg niższych klas),
- minimalna szerokość jezdni równa 2,00 m, pas ruchu o szerokości co najmniej 1,00 m,
- co najmniej jedna długa prosta i jeden długi łuk (długości odcinków uzależnione od dostępności terenowej),
- co najmniej jeden odcinek drogi jednokierunkowej.
- jezdnia dróg dla rowerów wykonana w technologii asfaltowej lub brukowanej (betonowa kostka brukowa niefazowana, kolor czerwony),
- nawierzchnia ciągów pieszych wykonana w technologii brukowanej (betonowa kostka brukowa fazowana, kolor grafit); nawierzchnie dla pieszych powinny towarzyszyć jezdni na długości co najmniej ⅓ całej długości projektowanej jezdni, na pozostałej części należy umożliwić poruszanie się pieszych i rowerzystów z wykorzystaniem nieoznaczonego pobocza,
- skrzyżowania:
- co najmniej jedno projektowane skrzyżowanie równorzędne,
- jedno skrzyżowanie z: drogą podporządkowaną, -ruchem okrężnym, -sygnalizacją świetlną.
- co najmniej jedno z projektowanych skrzyżowań wymienionych powyżej jako skrzyżowanie skanalizowane z wyspami kanalizującymi ruch,
- wykonanie przejazdu kolejowego wraz z oznakowaniem pionowym i poziomym,
- wykonanie przynajmniej jednego progu zwalniającego,
- na terenie MRD powinny znaleźć się co najmniej 3 przejścia dla pieszych, w tym jedno z sygnalizacją świetlną i jedno z oznaczeniem jako przejście dla dzieci,
- oznakowanie pionowe i poziome, w tym w szczególności znaki ostrzegawcze (np. A-1, A-2, A-7), zakazu (np. B-2, B-20), nakazu (np. C-1, C-2), informacyjne (D-1, D-6, D-40) oraz linie malowane (np. P-1, P-4, P-10).
Badania naukowe związane z miasteczkami ruchu drogowego
W artykule przedstawiono przykładowe plany sytuacyjne z geometrią oraz wyposażeniem podstawowego miasteczka ruchu drogowego oraz rozbudowanego miasteczka ruchu drogowego (rys. 1 i 2).
Przedstawione powyżej najważniejsze wymagania techniczne dla projektowanych MRD nie są zbiorem wszystkich zasad, które pozwolą na zaprojektowanie właściwego, poprawnego, a przede wszystkim dającego możliwość nauki miasteczka ruchu drogowego. Wydaje się, że prowadzenie badań naukowych i dogłębniejsze rozpoznanie potrzeb i warunków koniecznych do spełnienia w zakresie projektowania i budowy miasteczek ruchu drogowego to właściwy kierunek dalszych działań. Pozwoli to na wypełnienie aktualnie istniejących luk prawnych i lepsze dopasowanie nowej infrastruktury tego typu do sytuacji mogących w rzeczywistości spotkać pieszych czy kierowców jedno- lub dwuśladów. Jest to kierunek uzasadniony, m.in. z uwagi na dynamiczny rozwój infrastruktury rowerowej, zwłaszcza w dużych i średnich miastach oraz z uwagi na fakt, iż Polska znajduje się w niechlubnej czołówce zestawień najwyższej wypadkowości i śmiertelności w ruchu drogowym w Europie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...