Miasteczka ruchu drogowego jako aktywny element polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu kołowym wśród dzieci i młodzieży
Wyposażenie miasteczka ruchu drogowego
Infrastruktura w postaci miasteczek ruchu drogowego dynamicznie rozwinęła się w Polsce w latach 2012–2016, kiedy to w każdym z województw powstało co najmniej kilka tego typu obiektów. Przyczyną takiego stanu była realizacja programu rządowego „Budujemy Miasteczka Ruchu Drogowego” oraz spore zainteresowanie i pozytywny odbiór MRD przez starszych i młodszych obywateli. Niezależnie od tego nie powstał jednak żaden precyzyjny akt prawny lub wytyczne, które regulowałyby kwestie formalne związane z wielkością, wyposażeniem, lokalizacją czy wymaganiami technicznymi w zakresie budowy i projektowania MRD.
Jedyną wskazówkę do projektowania stacjonarnych miasteczek można znaleźć w dokumencie Założenia budowy miasteczka ruchu drogowego – Projekt Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko pn. „Budujemy Miasteczka Ruchu Drogowego” [6] udostępnionym na stronie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie. Dokument ten wskazywał wymagania dotyczące projektowania i budowy MRD na potrzeby realizacji ww. programu w województwie małopolskim, jednakże miał on formę wytycznych, a nie rozporządzenia, wymagań technicznych czy innej formy aktu prawnego, co pozwoliło korzystać z niego jedynie jako formy drogowskazu i podpowiedzi na etapie planowania takiej inwestycji.
Każde MRD powinno być odzwierciedleniem choć części rzeczywistych sytuacji mogących wydarzyć się w ruchu drogowym, a w związku z tym powinno zawierać elementy występujące w ruchu drogowym. Z tego powodu podstawowym aktem prawnym, będącym sercem wymagań projektowych dla miasteczek ruchu drogowego, powinno być Prawo o ruchu drogowym oraz jego akty wykonawcze. Istotną kwestią jest ponadto lokalizacja MRD oraz dostępna powierzchnia zabudowy, co bezpośrednio wpływa na zakres wyposażenia zastosowanego na projektowanym MRD.
Niezależnie od tych zmiennych wszystkie projektowane elementy powinny odzwierciedlać rzeczywiste warunki występujące na drogach, tak aby dzieci i młodzież mogły uczyć się bezpiecznego zachowania w określonych sytuacjach i warunkach panujących na drodze.
Najważniejsze wymagania techniczne i formalne dla projektowanych MRD
Bazując na zapisach z wytycznych małopolskich [6] oraz wizji terenowej w kilku miasteczkach ruchu drogowego w województwie śląskim, przedstawiono najważniejsze wymagania techniczne i formalne dla projektowanych MRD:
- minimalna powierzchnia zabudowy: 1800 m2,
- optymalna powierzchnia zabudowy: 2500–2800 m2,
- jezdnie:
- nawierzchnia jezdni wykonana w technologii asfaltowej lub brukowanej (betonowa kostka brukowa niefazowana, kolor szary),
- pasy ruchu na jezdni wydzielone poprzez oznakowanie poziome (możliwe stosowanie również odcinków bez oznakowania poziomego – imitujące warunki dróg niższych klas),
- minimalna szerokość jezdni równa 2,00 m, pas ruchu o szerokości co najmniej 1,00 m,
- co najmniej jedna długa prosta i jeden długi łuk (długości odcinków uzależnione od dostępności terenowej),
- co najmniej jeden odcinek drogi jednokierunkowej.
- jezdnia dróg dla rowerów wykonana w technologii asfaltowej lub brukowanej (betonowa kostka brukowa niefazowana, kolor czerwony),
- nawierzchnia ciągów pieszych wykonana w technologii brukowanej (betonowa kostka brukowa fazowana, kolor grafit); nawierzchnie dla pieszych powinny towarzyszyć jezdni na długości co najmniej ⅓ całej długości projektowanej jezdni, na pozostałej części należy umożliwić poruszanie się pieszych i rowerzystów z wykorzystaniem nieoznaczonego pobocza,
- skrzyżowania:
- co najmniej jedno projektowane skrzyżowanie równorzędne,
- jedno skrzyżowanie z: drogą podporządkowaną, -ruchem okrężnym, -sygnalizacją świetlną.
- co najmniej jedno z projektowanych skrzyżowań wymienionych powyżej jako skrzyżowanie skanalizowane z wyspami kanalizującymi ruch,
- wykonanie przejazdu kolejowego wraz z oznakowaniem pionowym i poziomym,
- wykonanie przynajmniej jednego progu zwalniającego,
- na terenie MRD powinny znaleźć się co najmniej 3 przejścia dla pieszych, w tym jedno z sygnalizacją świetlną i jedno z oznaczeniem jako przejście dla dzieci,
- oznakowanie pionowe i poziome, w tym w szczególności znaki ostrzegawcze (np. A-1, A-2, A-7), zakazu (np. B-2, B-20), nakazu (np. C-1, C-2), informacyjne (D-1, D-6, D-40) oraz linie malowane (np. P-1, P-4, P-10).
Badania naukowe związane z miasteczkami ruchu drogowego
W artykule przedstawiono przykładowe plany sytuacyjne z geometrią oraz wyposażeniem podstawowego miasteczka ruchu drogowego oraz rozbudowanego miasteczka ruchu drogowego (rys. 1 i 2).
Przedstawione powyżej najważniejsze wymagania techniczne dla projektowanych MRD nie są zbiorem wszystkich zasad, które pozwolą na zaprojektowanie właściwego, poprawnego, a przede wszystkim dającego możliwość nauki miasteczka ruchu drogowego. Wydaje się, że prowadzenie badań naukowych i dogłębniejsze rozpoznanie potrzeb i warunków koniecznych do spełnienia w zakresie projektowania i budowy miasteczek ruchu drogowego to właściwy kierunek dalszych działań. Pozwoli to na wypełnienie aktualnie istniejących luk prawnych i lepsze dopasowanie nowej infrastruktury tego typu do sytuacji mogących w rzeczywistości spotkać pieszych czy kierowców jedno- lub dwuśladów. Jest to kierunek uzasadniony, m.in. z uwagi na dynamiczny rozwój infrastruktury rowerowej, zwłaszcza w dużych i średnich miastach oraz z uwagi na fakt, iż Polska znajduje się w niechlubnej czołówce zestawień najwyższej wypadkowości i śmiertelności w ruchu drogowym w Europie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Badania naukowe dotyczące MTA Od momentu odkrycia MTA powstało wiele publikacji naukowych dotyczący samego MTA, jego właściwości, zastosowań oraz możliwych do uzyskania efektów w leczeniu klinicznym. W samej bazie „Web of Science” zarejestrowane są 4532 publikacje – stan na 31.08.2024 r. Analiza ilościowo-jakościowa tych publikacji przedstawiona została poniżej. Rys. 1 przedstawia liczbę publikacji na temat MTA w poszczególnych latach. Analizując dane zawarte na wykresie, można zauważyć, że p...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Relacja z drugiej edycji Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future
Druga edycja Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future, odbyła się w dniach 7 i 8 październ...