Nowy ciąg pieszo-rowerowy na DK25
Zakończono wyczekiwaną przez mieszkańców budowę nowego ciągu pieszo-rowerowego na DK25 na odcinku Brzoza – Nowa Wieś Wielka. Rozpoczynają się tym samym procedury odbiorowe. To najdłuższa ścieżka wybudowana w ostatnich latach na sieci dróg krajowych w zarządzie GDDKiA w województwie kujawsko-pomorskim.
Zakończona budowa w znacznym stopniu poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego na drodze krajowej nr 25. To kolejny etap przebudowy układu DK25 w tym rejonie. W 2020 roku zakończyliśmy remont odc. w m. Chmielniki, a obecnie kończymy doświetlenia przejść dla pieszych. Czekamy także, na wydanie decyzji ZRID aby rozpocząć budowę obwodnicy Brzozy – powiedział Sebastian Borowiak – Dyrektor GDDKiA w Bydgoszczy
Wykonawcą zadania jest firma STRABAG, z którą umowa zawarta w maju ub. r. opiewała na 12,4 mln zł. W kosztach budowy partycypowała Gmina Nowa Wieś Wielka, która przeznaczyła na ten cel 1,5 mln zł. Ścieżka wzdłuż DK25 docelowo połączy się z projektowaną w ramach budowy S10 Bydgoszcz – Toruń obwodnicą Brzozy oraz znajdującą się w opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) obwodnicą Nowej Wsi Wielkiej.
Kolejne 6 km ciągu pieszo-rowerowego
Oprócz budowy samego ciągu pieszo-rowerowego zadanie obejmuje m.in. przebudowę zjazdów, kanalizacji, budowę ścian oporowych, regulację i umocnienie skarp, a także budowę dwóch obiektów mostowych. Długość omawianego ciągu to aż 6 km. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasie Bydgoszcz – Inowrocław.
Duże zmiany na drodze krajowej nr 25
To niejedyne zadanie, które unowocześni DK25 w woj. kujawsko-pomorskim. W ramach S10 Bydgoszcz – Emilianowo powstanie 5-kilometrowy odcinek omijający od wschodu Brzozę. Przygotowywana jest również rozbudowa odcinków DK25 Od Mąkowarska do Tryszczyna (łącznie sześć odcinków). W 2022 r. zakończyliśmy rozbudowę 1,1 km odcinka w Niechorzu oraz budowę dwóch rond w Strzelnie, a w ub. r. odcinka przebiegającego przez Kwieciszewo. Trwa także przetarg na projekt i budowę obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego o łącznej długości 9 km.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID) jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podejmowane w ramach programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar.
To naturalna kolej rzeczy wynikająca z priorytetu nadanego ochronie pieszych na przejściach wraz ze zmianami ustawowymi, w których od 1 czerwca 2021 r. przyznano pierwszeństwo pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię. W związku z czym w pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę azyli.
Tylko w 2022 roku oddano łącznie 11 km nowych ciągów pieszo-rowerowych, a ramach PBID powstaną kolejne, jak choćby na DK67 Szpetal Górny – Włocławek o długości ok. 5 km. W 2023 roku podpisano też cztery umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla ciągów na: DK15 Elzanowo – Szychowo (1,9 km); DK10: Zielonczyn – Kruszyn (2,6 km); Zawały (1,6 km); Lipno (0,5 km) – wraz z doświetleniem pięciu przejść. Wykonawcy prowadzą prace zgodnie z harmonogramem. W sumie w ramach PBID powstanie prawie 18 km nowych ciągów pieszo-rowerowych w regionie.
źródło: GDDKiA
fot. Julian Drob/ GDDKiA
Przeczytaj również: Odnowiony i poszerzony tunel na trasie Wrocław – Jelenia Góra
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jacek Kawalec: Przyszłość stosowania geosyntetyków jest bardzo obiecująca
Dr inż. Jacek Kawalec, prezydent Polskiego Stowarzyszenia Geosyntetycznego, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia kluczowe aspekty rozwoju i zastosowań geosyntetyków. Na podstawie swojego trzydziestoletniego doświadczenia w branży dzieli się obserwacjami na temat tej dziedziny, wskazując na jej najnowsze technologie i potrzeby. W 20...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
W artykule omówiono niektóre perspektywy rozwoju kierunku wykorzystania wysokowytrzymałych kordów tekstylnych stosowanych w produkcji współczesnych opon, które masowo odzyskuje się w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Znaczenie prawidłowego pobierania próbek kruszyw w drogownictwie
Badania kruszyw stosowanych w budowie dróg to kluczowy element procesu zapewniania jakości materiałów budowlanych. Jednym z najważniejszych etapów w tych badaniach jest pobieranie próbek, które, jeśli zostanie wykonane nieprawidłowo, może prowadzić do błędnych wyników i w konsekwencji do wadliwej realizacji inwestycji. Proces ten jest regulowany przez normę PN-EN 932-1:1999, która definiuje osiem różnych metod pobierania próbek mających na celu uzyskanie reprezentatywnego materiału dla całej ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...
Diagnostyka, utrzymanie i remonty nawierzchni na drogach samorządowych – sprawdzone rozwiązania
...