Nowy ciąg pieszo-rowerowy na DK25
Zakończono wyczekiwaną przez mieszkańców budowę nowego ciągu pieszo-rowerowego na DK25 na odcinku Brzoza – Nowa Wieś Wielka. Rozpoczynają się tym samym procedury odbiorowe. To najdłuższa ścieżka wybudowana w ostatnich latach na sieci dróg krajowych w zarządzie GDDKiA w województwie kujawsko-pomorskim.
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/04/Nowy-ciag-pieszo-rowerowy-na-DK25-695x391.jpg)
Zakończona budowa w znacznym stopniu poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego na drodze krajowej nr 25. To kolejny etap przebudowy układu DK25 w tym rejonie. W 2020 roku zakończyliśmy remont odc. w m. Chmielniki, a obecnie kończymy doświetlenia przejść dla pieszych. Czekamy także, na wydanie decyzji ZRID aby rozpocząć budowę obwodnicy Brzozy – powiedział Sebastian Borowiak – Dyrektor GDDKiA w Bydgoszczy
Wykonawcą zadania jest firma STRABAG, z którą umowa zawarta w maju ub. r. opiewała na 12,4 mln zł. W kosztach budowy partycypowała Gmina Nowa Wieś Wielka, która przeznaczyła na ten cel 1,5 mln zł. Ścieżka wzdłuż DK25 docelowo połączy się z projektowaną w ramach budowy S10 Bydgoszcz – Toruń obwodnicą Brzozy oraz znajdującą się w opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) obwodnicą Nowej Wsi Wielkiej.
Kolejne 6 km ciągu pieszo-rowerowego
Oprócz budowy samego ciągu pieszo-rowerowego zadanie obejmuje m.in. przebudowę zjazdów, kanalizacji, budowę ścian oporowych, regulację i umocnienie skarp, a także budowę dwóch obiektów mostowych. Długość omawianego ciągu to aż 6 km. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasie Bydgoszcz – Inowrocław.
Duże zmiany na drodze krajowej nr 25
To niejedyne zadanie, które unowocześni DK25 w woj. kujawsko-pomorskim. W ramach S10 Bydgoszcz – Emilianowo powstanie 5-kilometrowy odcinek omijający od wschodu Brzozę. Przygotowywana jest również rozbudowa odcinków DK25 Od Mąkowarska do Tryszczyna (łącznie sześć odcinków). W 2022 r. zakończyliśmy rozbudowę 1,1 km odcinka w Niechorzu oraz budowę dwóch rond w Strzelnie, a w ub. r. odcinka przebiegającego przez Kwieciszewo. Trwa także przetarg na projekt i budowę obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego o łącznej długości 9 km.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID) jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podejmowane w ramach programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar.
To naturalna kolej rzeczy wynikająca z priorytetu nadanego ochronie pieszych na przejściach wraz ze zmianami ustawowymi, w których od 1 czerwca 2021 r. przyznano pierwszeństwo pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię. W związku z czym w pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę azyli.
Tylko w 2022 roku oddano łącznie 11 km nowych ciągów pieszo-rowerowych, a ramach PBID powstaną kolejne, jak choćby na DK67 Szpetal Górny – Włocławek o długości ok. 5 km. W 2023 roku podpisano też cztery umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla ciągów na: DK15 Elzanowo – Szychowo (1,9 km); DK10: Zielonczyn – Kruszyn (2,6 km); Zawały (1,6 km); Lipno (0,5 km) – wraz z doświetleniem pięciu przejść. Wykonawcy prowadzą prace zgodnie z harmonogramem. W sumie w ramach PBID powstanie prawie 18 km nowych ciągów pieszo-rowerowych w regionie.
źródło: GDDKiA
fot. Julian Drob/ GDDKiA
Przeczytaj również: Odnowiony i poszerzony tunel na trasie Wrocław – Jelenia Góra
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...