Nowy ciąg pieszo-rowerowy na DK25
Zakończono wyczekiwaną przez mieszkańców budowę nowego ciągu pieszo-rowerowego na DK25 na odcinku Brzoza – Nowa Wieś Wielka. Rozpoczynają się tym samym procedury odbiorowe. To najdłuższa ścieżka wybudowana w ostatnich latach na sieci dróg krajowych w zarządzie GDDKiA w województwie kujawsko-pomorskim.

Zakończona budowa w znacznym stopniu poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego na drodze krajowej nr 25. To kolejny etap przebudowy układu DK25 w tym rejonie. W 2020 roku zakończyliśmy remont odc. w m. Chmielniki, a obecnie kończymy doświetlenia przejść dla pieszych. Czekamy także, na wydanie decyzji ZRID aby rozpocząć budowę obwodnicy Brzozy – powiedział Sebastian Borowiak – Dyrektor GDDKiA w Bydgoszczy
Wykonawcą zadania jest firma STRABAG, z którą umowa zawarta w maju ub. r. opiewała na 12,4 mln zł. W kosztach budowy partycypowała Gmina Nowa Wieś Wielka, która przeznaczyła na ten cel 1,5 mln zł. Ścieżka wzdłuż DK25 docelowo połączy się z projektowaną w ramach budowy S10 Bydgoszcz – Toruń obwodnicą Brzozy oraz znajdującą się w opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) obwodnicą Nowej Wsi Wielkiej.
Kolejne 6 km ciągu pieszo-rowerowego
Oprócz budowy samego ciągu pieszo-rowerowego zadanie obejmuje m.in. przebudowę zjazdów, kanalizacji, budowę ścian oporowych, regulację i umocnienie skarp, a także budowę dwóch obiektów mostowych. Długość omawianego ciągu to aż 6 km. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasie Bydgoszcz – Inowrocław.
Duże zmiany na drodze krajowej nr 25
To niejedyne zadanie, które unowocześni DK25 w woj. kujawsko-pomorskim. W ramach S10 Bydgoszcz – Emilianowo powstanie 5-kilometrowy odcinek omijający od wschodu Brzozę. Przygotowywana jest również rozbudowa odcinków DK25 Od Mąkowarska do Tryszczyna (łącznie sześć odcinków). W 2022 r. zakończyliśmy rozbudowę 1,1 km odcinka w Niechorzu oraz budowę dwóch rond w Strzelnie, a w ub. r. odcinka przebiegającego przez Kwieciszewo. Trwa także przetarg na projekt i budowę obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego o łącznej długości 9 km.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID) jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podejmowane w ramach programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar.
To naturalna kolej rzeczy wynikająca z priorytetu nadanego ochronie pieszych na przejściach wraz ze zmianami ustawowymi, w których od 1 czerwca 2021 r. przyznano pierwszeństwo pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię. W związku z czym w pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę azyli.
Tylko w 2022 roku oddano łącznie 11 km nowych ciągów pieszo-rowerowych, a ramach PBID powstaną kolejne, jak choćby na DK67 Szpetal Górny – Włocławek o długości ok. 5 km. W 2023 roku podpisano też cztery umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla ciągów na: DK15 Elzanowo – Szychowo (1,9 km); DK10: Zielonczyn – Kruszyn (2,6 km); Zawały (1,6 km); Lipno (0,5 km) – wraz z doświetleniem pięciu przejść. Wykonawcy prowadzą prace zgodnie z harmonogramem. W sumie w ramach PBID powstanie prawie 18 km nowych ciągów pieszo-rowerowych w regionie.
źródło: GDDKiA
fot. Julian Drob/ GDDKiA
Przeczytaj również: Odnowiony i poszerzony tunel na trasie Wrocław – Jelenia Góra
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...