V Forum Dróg Publicznych
11-13 marca 2024 r. odbyło się V Forum Dróg Publicznych. Wydarzenie zorganizowane zostało przez redakcję „Dróg Publicznych”, „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty”. Piąta edycja Forum swoim zasięgiem obejmowała region Polski Północnej.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Marszałek Województwa Lubuskiego, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Marszałek Województwa Pomorskiego, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych.
Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania uczestników przez organizatorki wydarzenia – Annę Górską-Zychlę (redaktor zarządzająca czasopisma „Drogi Publiczne” i „Magazynu Autostrady”) oraz Marlenę Machurę (redaktor zarządzająca czasopisma „Mosty”), następnie Robert Lorbiecki (Zarząd Drogowy dla Powiatu Puckiego i Wejherowskiego) wygłosił referat wprowadzający.
Bezpieczeństwo na drogach lokalnych. Oznakowanie, bariery, oświetlenie. Praktyczne rozwiązania i przykłady realizacji
Pierwszy blok rozpoczęło wystąpienie Piotra Heinricha (OAT), który omówił temat betonowych progów zwalniających, jako kolejny do głosu doszedł Jacek Pasikowski (PROWERK), przybliżając zgromadzonym zagadnienie montażu i eksploatacji wybranych urządzeń BRD. Projekt Bezpiecznego Punktu Oświetleniowego w swoim referacie omówił Dawid Latała (Elektromontaż Rzeszów), blok zakończyło wystąpienie Damiana Iwanowicza (Politechnika Bydgoska), który w swojej prezentacji skupił się na problemach z widocznością na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i omówił wyniki przeprowadzonych badań.
Materiały i surowce. Wpływ jakości stosowanych produktów na trwałość lokalnej infrastruktury
Blok drugi skupiał referaty dotyczące zagadnienia materiałów i surowców, jako pierwszy ze swoją prezentacją wystąpił Dominik Małasiewicz. Referat przedstawiciela Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego dotyczył wapna i tego, czy może służyć ono tylko do uzdatniania gruntów. Następnie Kamila Kornacka (Tensar Polska) omówiła najnowszą generację georusztów do stabilizacji kruszywa Tensar InterAx, zagadnienie szybkich zapraw naprawczych do dróg betonowych i asfaltowych przybliżył zebranym Piotr Zuzek (SIKA).
Budowa i przebudowa lokalnej infrastruktury drogowej
Pierwszy dzień wydarzenia zakończył blok dotyczący budowy i przebudowy lokalnej infrastruktury drogowej. Przemysław Wyrzykowski (Schüttflix Polska) rozpoczął sesję, przedstawiając uczestnikom, jak postępuje cyfryzacja transportu i zakupów kruszyw w Polsce. Dariusz Paprocki, przedstawiciel firmy Sowul&Sowul w swojej prezentacji skupił się na zagadnieniu pasa zieleni jako elementu pasa drogowego. Następnie Rafał Stanek (Unimot Bitumen) zdradził słuchaczom kulisy formalizowania reprezentowanej spółki „Realizacja odbudowy drogi powiatowej na mocy ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu – studium przypadku” to tytuł referatu przedstawionego przez Bartłomieja Grzesika (CGR Biuro Ekspertyz Drogowych, Politechnika Śląska) oraz Przemysława Rokitowskiego (CGR Biuro Ekspertyz Drogowych). Sesję zakończył Krzysztof Błażejowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych) z wystąpieniem na temat technologii SMA i jej różnych zastosowań w nawierzchniach drogowych.
Rozwiązania technologiczne – innowacje i wdrożenia
Blok IV rozpoczęło wystąpienie Zbigniewa Tabora, w którym Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach przybliżył słuchaczom zastosowanie mieszanek SMA w innych niż ścieralna warstwach konstrukcyjnych. Jako drugi wystąpił Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) z prezentacją dotyczącą mączek wapiennych jako dodatku do betonu. Nawierzchnia jednowarstwowa oraz jej możliwości i sposoby zastosowania to zagadnienie, które omówił Piotr Koźlarek (TPA), część merytoryczną wydarzenia zakończyła Urszula Dziedzic (Najwyższa Izba Kontroli) przedstawiając referat skupiający się na planowaniu, przygotowaniu i realizacji inwestycji drogowych w województwie podkarpackim w latach 2019-2020 (pierwsze półrocze).
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za liczne przybycie i za okazane zaufanie, a prelegentom oraz opiekunom sesji za wsparcie merytoryczne. Już dziś serdecznie zapraszamy na VI edycję wydarzenia, która odbędzie się 4-6 grudnia 2024 r. i swoim zasięgiem obejmie region Polski Południowej.
Autor: Iga Przyszlak
Fot.: Joanna Glapińska-Goj
Zobacz całą galerię – TUTAJ!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Reisch – specjalistyczne naczepy dla sektora drogowego. Konstrukcja, która nie zawodzi
Budownictwo drogowe i mostowe nie znosi kompromisów – zarówno w projektach, jak i sprzęcie. Dlatego nowe otwarcie marki Reisch – jako część Grupy Benalu-Legras – spotkało się z dużym zainteresowaniem w środowisku wykonawców infrastrukturalnych. Za produkcję i obsługę odpowiada Benalu-Legras Polska z Nysy. Fabryka przeszła ogromny rozwój technologiczny i jest dziś jednym z kluczowych zakładów Grupy w Europie oraz centrum produkcyjnym dla tej części Europy. Dostosowane do wyzwań budowy Reisch o...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Głosem branży: Prefabrykacja mostowa. Kierunki rozwoju i potrzeba standaryzacji
Czy prefabrykacja może zmienić sposób, w jaki projektujemy i budujemy mosty? Nowoczesne technologie, rosnące znaczenie zrównoważonego budownictwa i potrzeba lepszego podziału odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym sprawiają, że temat standaryzacji rozwiązań prefabrykowanych nabiera szczególnej aktualności. Prefabrykacja znajduje coraz szersze zastosowanie w budownictwie infrastrukturalnym, w tym w projektach mostowych. Jej rozwój technologiczny otwiera nowe możliwości w zakresie projektow...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Akademia Technologa Holcim – o trendach, innowacjach i nowym podejściu do budownictwa drogowego
Budowa dróg i infrastruktury powinna odbywać się z pełnym profesjonalizmem, dbałością o bezpiecze...

Nowe technologie, trendy i geopolityka na spotkaniu Cynkowników
Trendy, sytuacja branży na rynku lokalnym i nieco szerzej, europejskim, a nawet światowym...

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...