13th Central European Congress on Concrete Engineering CCC
13-14 września br. w Hotelu Nosalowy Dwór w Zakopanem odbyła się kolejna, 13. edycja międzynarodowego kongresu CCC, czyli Central European Congress on Concrete Engineering. Organizatorem była polska grupa fib, której liderem jest prof. Wit Derkowski z Politechniki Krakowskiej. Funkcję operatora pełnił zespół infraTEAM, który dotychczas obsługiwał takie wydarzenia, jak infraBIM czy infraMOST.
Tradycja kongresów CCC rozpoczęła się w 2005 roku. Jest to cykl konferencji organizowany przez narodowe grupy fib z pięciu krajów Europy Środkowej: Austrii, Chorwacji, Czech, Polski i Węgier. Stanowią one forum dla inżynierów zajmujących się technologią betonu i konstrukcjami betonowymi w naszych sąsiednich krajach. We wcześniejszych edycjach poruszone zostały m.in. takie tematy: 2005, Graz (Austria) – beton zbrojony włóknami w praktyce; 2006, Hradec Kralove (Czechy) – konstrukcje betonowe dla sieci drogowej, 2007, Visegrad (Węgry) – innowacyjne materiały i technologie dla konstrukcji betonowych; 2008, Opatija (Chorwacja) – inżynieria betonu w rozwoju miast; 2009, Baden (Austria) – innowacyjna technologia betonu w praktyce; 2009, Mariánské Lazně (Czechy) – konstrukcje betonowe na potrzeby napraw i wzmacniania, 2011, Balatonfüred (Węgry) – innowacyjne materiały i technologie dla konstrukcji betonowych, 2012, Jeziora Plitwickie (Chorwacja) – trwałość konstrukcji betonowych, 2013, Wrocław (Polska) – konstrukcje betonowe w obszarach miejskich, 2014, Liberec (Czechy) – betonowe konstrukcje na czasy kryzysów gospodarczych, 2015, Hainburg (Austria) – innowacyjna technologia betonu w praktyce, 2017, Tokaj (Węgry) – innowacyjne materiały i technologie dla konstrukcji betonowych.
Polska edycja CCC 2022 Zakopane została zorganizowana po dłuższej przerwie spowodowanej pandemią. Wszyscy byliśmy spragnieni bezpośrednich kontaktów i wreszcie mogliśmy się spotkać osobiście, i to w otoczeniu majestatycznych szczytów Tatr. Gdy w 2020 roku wspólnie z kolegami z sąsiednich krajów szukaliśmy tematyki na kolejny kongres CCC, to wszyscy zgodzili się, żeby głównym wątkiem stała się przyszłość i rola inżynierii betonu w odbudowie gospodarki Europy po pandemii. I do tej właśnie tematyki przygotowany został komunikat oraz zaproszenie do zgłaszania abstraktów.
Jeszcze na początku 2022 r. rzeczywiście wydawało nam się, że pandemia była największym kryzysem, jaki nas spotkał w Europie od momentu zakończenia II wojny światowej. Receptą na to miał być skok w przyszłość. Z krajowymi planami odbudowy po pandemii opracowany został pakiet Fit for 55, którego celem ma być osiągnięcie neutralności klimatycznej do roku 2050. Związany z tym zielony ład (green deal) jest wyjątkowo ambitnym zadaniem. Szczególnie dla nas, inżynierów. I dlatego zdecydowaliśmy się, aby właśnie ten temat omówić w międzynarodowym gronie inżynierów podczas najnowszego kongresu CCC.
W międzyczasie pojawiła się jednak jeszcze jedna okoliczność, na którą absolutnie nie byliśmy przygotowani. I nie wiem, czy kiedykolwiek damy radę się przygotować. Znowu w Europie mamy wojnę. I to tuż za polską granicą w Ukrainie. A wiele z naszych rodzinnych domów stoi przecież tak bardzo blisko tej granicy. Zdecydowaliśmy się w Europie na ogromny wysiłek transformacji energetycznej, żeby w ciągu 30 lat osiągnąć zerową emisją CO2. A co się stanie, jeśli znacznie szybciej, być może nawet w ciągu 5-10 lat, nasze betonowe domy będą wyglądać jak ruiny w Ukrainie? Co zostanie z naszych ambitnych planów, gdy Europę Centralną znów rozjadą czołgi? Smutna to refleksja, ale przecież my Polacy mamy ogromne pokłady wiary i nadziei. To pomogło nam przetrwać wiele wojen i okupacji ze strony ogromnych imperiów, które kiedyś mieniły się wiecznymi. Zło i przemoc zawsze przegrywają i bardzo mocno w to wierzę! Kongresy CCC mają wyjątkowo międzynarodowy charakter. Nie inaczej było i w tej polskiej edycji. W wydarzeniu wzięło udział 130 uczestników, przy czym ponad połowa z nich reprezentowała kilkanaście krajów świata. Oczywiście najliczniejszą grupę stanowili nasi przyjaciele z regionu, czyli Czesi, Węgrzy i Austriacy. Ale nie zabrakło gości z bardziej odległych zakątków świata, jak: Jordania, Pakistan, Palestyna czy Wietnam.
Uczestnicy mogli zapoznać się z wiedzą zawartą w 53 referatach. Większość z nich została wygłoszona na sześciu sesjach tematycznych. Kolejno były to:
1) Keynote lectures,
2) Concrete and sustainable construction,
3) Green solutions for concrete engineering,
4) Concrete for roads, railways, bridges, and tunnels,
5) Prefabrication and digital technologies,
6) Other topics.
Decyzją Komitetu Naukowego 15 referatów zostało przeznaczonych do specjalnej sesji plakatowej. Była ona zorganizowana w strefie wystawienniczej, w której można było dodatkowo zapoznać się z ofertą partnerów konferencji.
W trakcie wydarzenia zorganizowany został tradycyjny konkurs na najlepszy poster i prezentację. Członkowie Komitetu Naukowego oceniali treść referatu, jakość prezentacji oraz oprawę graficzną. Nagrodę za najlepszy poster otrzymał węgierski zespół w składzie Ahmed Seyam, György L. Balázs (Budapest University of Technology and Economics) z referatem zatytułowanym A Review in Technologies, definitions and Mechanical Properties of Ultra High Performance Concrete (UHPC). Natomiast nagrodę za najlepszą prezentacją otrzymał Marek Velešík z Brno University of Technology (Czechy). Tytuł referatu to Joints between precast segments of slender bridge structures.
Organizatorzy dziękują wszystkim uczestnikom i autorom za wysiłek przy tworzeniu referatów, prezentacji i posterów. Podziękowania należą się też wielu instytucjom, uczelniom i stowarzyszeniom za patronat honorowy lub wsparcie kongresu CCC. Szczególnie dotyczy to trzech partnerów platynowych, czyli Stowarzyszenia Producentów Cementu, Cemex i Lafarge.
Szczegółowe informacje na temat CCC 2022 Zakopane oraz materiały archiwalne znaleźć można na stronie internetowej https://ccc2022zakopane.pl/.
prof. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Katarzyna Węgrzyn-Madeja, Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” opowiada o wyzwaniach procesu projektowego, innowacjach i trosce o optymalizację kosztów. Omawia różnorodne aspekty procesu projektowego i wykonawczego, wskazując na trudności oraz innowacje stosowane w branży. Porusza także kwestie ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Z uwagi na zły stan techniczny i nieprzystosowanie do współczesnych wymagań spółka PKP Polskie Linie Kolejowe postanowiła w ramach kompleksowej przebudowy Linii Średnicowej przebudować most przez Wisłę. W wyniku prac wstępnych postanowiono wykorzystać filary nurtowe oraz wydłużyć most, likwidując tym samym wiadukty nad Wisłostradą i Wybrzeżem Szczecińskim. Zaprojektowano trzy warianty konstrukcji. Dwa z nich wizualnie naśladują most powojenny. Pierwszy to kratownica o zmiennej wysokości, drug...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...