Estakada w ciągu autostrady A1 w Knurowie – historia pewnego przypadku

Budowa odcinka autostrady A1 Sośnica – Bełk

Przystąpiono do budowy autostrady A1, w tym obiektu WA-470 w Knurowie. Obiekt ten to konstrukcja wieloprzęsłowa, złożona z 15 przęseł wolnopodpartych oraz 4 przęseł ciągłych. Konstrukcję nośną wykonano w technologii zespolonej w formie stalowych dźwigarów i poprzecznic połączonych z żelbetową płytą. Realizacja obiektu z uwagi na uwarunkowania techniczne była wykonywana po uprzednim wykonaniu grobli na stawie Moczury. Swoją drogą szkoda, że była to budowla tymczasowa.

Eksploatacja odcinka autostrady A1 Sośnica – Bełk

Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej z 2011 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach zleciła wykonanie analizy porealizacyjnej, opierając się na obowiązującym wówczas Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych norm hałasu. Analiza ta, wykonana prze SEPO w Knurowie [1], wykazała przekroczenie norm hałasu w porze nocnej, które dotyczyły głównie wpływu dylatacji obiektu. Ekrany akustyczne wykonane na estakadzie okazały się skuteczne dla ograniczenia hałasu pochodzącego od ruchu pojazdów na autostradzie.

Niedługo po oddaniu autostrady A1 odcinek Sośnica – Bełk do użytkowania do katowickiego oddziału GDDKiA oraz organów ochrony środowiska zaczęły wpływać liczne skargi na hałas. Warto tu wspomnieć, że os. Farskie Pola w Knurowie to w zdecydowanej większości osiedle domów jednorodzinnych o dominującej zabudowie jedno- i dwukondygnacyjnej. Budynki zlokalizowane najbliżej obiektu WA-470 są oddalone od niego o ok. 110 m.

Na ich podstawie na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach (Urząd Marszałkowsk...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.