Ekologiczne uwarunkowania projektowania dróg szybkiego ruchu w Polsce

Nadmierne wydłużenie tras DSR

Inny skutek wielowariantowości studialnego projektu drogowego wiąże się z występującym czasem nadmiernym wydłużeniem przebiegu drogi w stosunku zarówno do linii prostej, powietrznej (wydłużenie bezwzględne), jak i w stosunku do najkrótszego możliwego przebiegu (wydłużenie względne). Chodzi o przypadki, w których wariant najkrótszy okazuje się w ocenach ekologicznych niekorzystny dla środowiska, co skutkuje wyborem i realizacją wariantu dłuższego albo wręcz najdłuższego.

W skrajnym przypadku zrealizowanej obwodnicy Augustowa wydłużenie bezwzględne wynosi 34%, co oczywiście przełożyło się na odpowiedni wzrost nakładów inwestycyjnych. W innym skrajnym przypadku drogi S19 Dobrzyniewo – Sokółka, jeszcze niezrealizowanej, wydłużenie bezwzględne może wynieść nawet około 55%, jeżeli zostanie zrealizowany wariant o przebiegu drogi przez Knyszyn i Korycin, zapisany zresztą nadal w rozporządzeniu w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Jeszcze większe wydłużenie bezwzględne rzędu 90% może wystąpić w rejonie Kłodzka, jeśli zostanie wybrany i zrealizowany najdłuższy z rozpatrywanych wariantów przebiegu drogi S8 (przez Przełęcz Kłodzką).

W innych przypadkach wydłużenie jest mniejsze, a można je łatwo zaobserwować np. na mapie stanu realizacyjnego i planowanego Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) umieszczonej na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), gdzie przesądzone przebiegi DSR zaznaczono wg tras określonych w DŚU. Na podstawie analizy tej mapy w tab. 1 zestawiono zidentyfikowane przypadki istotnego wydłużenia przebiegów DSR, a następnie na podstawie przeglądu odpowiednich dokumentów projektowych określono w niej przyczyny wydłużeń i ich szacunkowe skutki finansowe. Z tab. 1 wynika, że na 26 zide...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.