Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?

Ostatnim, najmniej inwazyjnym sposobem neutralizacji szkodliwych związków chemicznych jest aplikowanie do sieci kanalizacyjnej różnego rodzaju substancji, np. osadów lub zawiesin [11].

Przykłady błędnie wyspecyfikowanych i zrealizowanych inwestycji

W celu zobrazowania wpływu dobranych (najczęściej błędnie) klas ekspozycji w zrealizowanych drogowych inwestycjach infrastrukturalnych autor zestawił pięć budów na terenie trzech województw: opolskiego, dolnośląskiego oraz wielkopolskiego, w których wystąpiły poważne problemy trwałościowe z betonem. Dwie pierwsze realizacje wykonane w okolicy Wrocławia poddano oględzinom po 2 latach od zakończenia budowy. Obie instalacje działają w systemie odcinków grawitacyjnych zakończonych każdorazowo przepompowniami. Zamontowane włazy żeliwne w wersji szczelnej uniemożliwiają jakiekolwiek przewietrzanie sieci z „kwasowych” oparów. Destrukcja wewnętrznej powierzchni studni objęła całe dennice, kręgi, a także zwężki (fot. 8).

Beton na powierzchni strukturalnie zniszczono – zneutralizowany. Materiał o wytrzymałości ponad 40 MPa można było usuwać szpachelką, a badanie skroplin z wnętrza konstrukcji wykonane papierkiem lakmusowym wykazało wartość odczynu pH około 1,0 (fot. 9).

Należy dodatkowo zauważyć, że zmiana wartości odczynu pH nie odbywa się liniowo, a logarytmicznie w stosunku do stężenia jonów odpowiedzialnych za kwasowość roztworu (H3O+), wg wzoru: pH = – log10 [H3O+]. Przykładową wartość pH = 4 wylicza się ze wzoru pH = – log(10-4), co oznacza różnicę jednego rzędu stężenia molowego jonów H3O+, pomiędzy wartościami pH zmieniającymi się o 1,0 (przy założeniu wartości współczynnika aktywności o wartości 1,0)...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.