COVID-19 wpłynął na wyniki leasingu

Co firmy leasingowe mówią o kolejnych miesiącach roku?

Według kwartalnego odczytu badania koniunktury branży leasingowej, realizowanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych zrzeszonych w ZPL, w trzecim kwartale br., ankietowane firmy oczekują pewnego spadku zatrudnienia. Firmy dostrzegają również nieznaczne pogorszenie jakości portfela oraz spodziewają się istotnego przyspieszenia aktywności sprzedażowej w drugiej połowie 2020 roku (przede wszystkim za sprawą bardzo wyraźnego wzrostu liczby wpływających wniosków leasingowych w trzecim kwartale 2020 r.). W zakresie nowej produkcji firmy leasingowe spodziewają się wyższego poziomu finansowania dla większości badanych grup środków trwałych. Najwyższe wzrosty finansowania oczekiwane są dla sektora maszyn i IT. Trochę słabsze, ale wciąż wyraźnie pozytywne perspektywy rysują się dla finansowania pojazdów lekkich. Na niewielkim plusie pozostaje również prognoza dla pojazdów ciężkich. Natomiast negatywne perspektywy dla dalszego rozwoju prognozowane są dla finansowania nieruchomości.

Jak wygląda prognoza ZPL na koniec 2020 r.?

Pandemia COVID-19 oraz związane z nią zamknięcie gospodarki przełożą się na bardzo istotne wyhamowanie tempa rozwoju rynku w 2020 r. Branża leasingowa spodziewa się utrzymania ujemnej dynamiki rynku w drugiej połowie roku. Aktualnie prognozowana dynamika rynku jest wyższa, niż wskazywały wyniki uzyskane za pierwsze cztery miesiące 2020 r. Sytuację diametralnie zmieniło szybkie wdrożenie Tarczy Finansowej dla przedsiębiorców (75 mld subwencji dla mikro-, małych i średnich firm, w znacznie mierze bezzwrotnych). Prognoza rynku leasingu na 2020 rok (-19,3%) jest ostatecznie powyżej rekordowych spadków odnotowanych w 2009 roku podczas Wielkiego Kryzysu Finansowego (wówczas dy...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

W reakcji na pogarszającą się sytuację polskich firm, w okresie od początku kryzysu do końca czerwca 2020 roku polska branża leasingowa objęła wakacjami leasingowymi ponad 160 tys. przedsiębiorców, w odniesieniu do ponad 360 tys. umów. Oznacza to, że co piąta umowa leasingu funkcjonująca na polskim rynku została objęta wakacjami leasingowymi.

Ewa Łuniewska
Przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu

Pandemia COVID-19 może doprowadzić do największej recesji gospodarczej od lat 30. ubiegłego wieku. Ta sytuacja jest destruktywna dla światowej gospodarki. Według czerwcowej projekcji Międzynarodowego Funduszu Walutowego globalna dynamika PKB w 2020 roku ma wynieść -5,9%. To znaczące odchylenie w porównaniu z odczytem za 2019 r. na poziomie +2,9% czy -0,1% za 2009 rok, kiedy świat mierzył się kryzysem finansowym. W 2020 r. zakończy się w Polsce seria 28 lat nieprzerwanego wzrostu gospodarczego (lata 1992-2019). Nasza gospodarka w 2020 rok weszła z wysokim tempem wzrostu gospodarczego, z bardzo niskim bezrobociem. Mamy zdywersyfikowaną i konkurencyjną gospodarkę, z pokaźnym udziałem przemysłu w tworzeniu PKB (21,9% PKB w 2019 r.), z niskim udziałem najbardziej zagrożonych przez pandemię branż oraz z relatywnie niskim udziałem eksportu towarów w tworzeniu PKB. Rząd uruchomił bezprecedensowy program pomocowy. Ale to wszystko nie wystarczy, aby uniknąć recesji. Zakładamy, że dynamika PKB w całym 2020 roku wyniesie -3,6%.

Marcin Nieplowicz
dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Związku Polskiego Leasingu

Leasing to tani i wygodny sposób finansowania aktywów w każdej firmie. Jest kojarzony głównie z finansowaniem samochodów osobowych oraz transportu ciężkiego, natomiast wg danych ZPL w zeszłym roku prawie 1/3 wszystkich transakcji dotyczyła finansowania maszyn i urządzeń. Mimo że w całym 2019 roku sprzedaż na rynku polskiego leasingu była niższa niż rok wcześniej, to segment maszyn i urządzeń radził sobie dobrze, odnotowując wzrost na poziomie 4% wobec 5,7% spadku finansowania wszystkich aktywów. Rok 2020 wraz z nadejściem pandemii przyniósł dalsze spadki w całym sektorze. Segment MiU został dotknięty wyraźnie słabiej (-7,7%) niż finansowanie pojazdów lekkich (-19,6%) czy transportu ciężkiego (-49,2%). Widać też w tym segmencie wyraźną poprawę. W ostatnich trzech miesiącach można było zaobserwować poprawę dynamiki: -24,2% r/r w kwietniu, -11,1% r/r w maju oraz +2,4% r/r w czerwcu. Poprawę nastrojów odzwierciedla lipcowy odczyt indeksu PMI dla polskiego sektora wytwórczego, który wzrósł z 47,2% w czerwcu do 52,8% w lipcu. Jest to pozytywny sygnał dla branży, choć nadal jest za wcześnie, żeby mówić o powrocie sytuacji sprzed pandemii. Leasingować możemy praktycznie każde nowe i używane aktywo. Korzystają z niego zarówno duże fabryki, jak i jednoosobowe przedsiębiorstwa. Firmy leasingowe mogą sfinansować bardzo zaawansowane maszyny, jak np. tarcze TBM do drążenia tuneli metra, aktywa przygotowywane na specjalne zamówienie, jak np. paczkomaty, czy też standardowe obrabiarki, maszyny produkcyjne, budowlane czy też inny sprzęt, który jest przydatny w większości firm, np.: meble, drukarki, komputery i sprzęt IT. Procedury związane z udzieleniem leasingu są z reguły proste i przejrzyste. Polski rynek leasingu jest niezwykle konkurencyjny, co przekłada się na niskie marże i niewielki koszt odsetkowy po stronie przedsiębiorców. Firmy leasingowe stale usprawniają swoje procesy, skracają czas potrzebny na podjęcie decyzji kredytowej oraz realizację transakcji. Dodatkowo faktury dotyczące leasingu (operacyjnego) stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Wybierając leasing zamiast finansowania z własnych środków czy kredytu, taki koszt można osiągnąć zdecydowanie szybciej, co przekłada się na przesunięcie w czasie obowiązków podatkowych. Dodatkowo zakup za gotówkę wymaga angażowania znacznych zasobów gotówki, którą przedsiębiorcy mogą wykorzystać do sfinansowania innych inwestycji. Większość firm leasingowych oferuje finansowanie maszyn i urządzeń z niewielkim wkładem własnym. W ING Lease wystarczy wpłata własna na poziomie 5%, a z oferty mogą skorzystać także firmy na początkowym stadium rozwoju – wystarczy prowadzić działalność od 6 miesięcy. Firmy leasingowe pomagają również ograniczyć pewne ryzyka związane z zakupem poprzez ocenę wartości urządzenia, weryfikację dostawcy czy też precyzyjne uzgodnienie warunków płatności oraz dostawy. Po stronie Klienta leży wskazanie przedmiotu oraz uzgodnienie ceny. Istnieje możliwość finansowania zarówno maszyn nowych, jak i używanych, także od dostawców zagranicznych. Wraz z leasingiem można nabyć w atrakcyjnej cenie ubezpieczenie finansowanego aktywa. Formalności ograniczone są do minimum. Przy wyborze firmy leasingowej zawsze warto porównać wszystkie koszty związane z transakcją. Oprócz kosztu leasingu należy zwrócić uwagę również na wysokość składki ubezpieczeniowej w pierwszym roku oraz ratach kolejnych, a także na tabelę opłat i prowizji danej firmy. W ramach programu ING Maszyny oferujemy leasing maszyn jedynie na podstawie oświadczenia o przychodach i kosztach firmy. Program ten obejmuje finansowanie nowych oraz używanych maszyn i urządzeń. Został przygotowany z myślą o firmach zainteresowanych leasingiem standardowych maszyn produkcyjnych, poligraficznych i spożywczych, sprzętu budowlanego, maszyn do robót ziemnych i drogowych oraz wózków widłowych. Produkt ten opiera się na maksymalnie uproszczonych procedurach – bez dokumentów finansowych firmy, wystarczy złożyć wniosek leasingowy wraz z fakturą proforma zawierającą podstawową specyfikację wybranego urządzenia (dostępny dla firm działających 6 miesięcy). Finansowanie można rozłożyć nawet na 72 miesiące. Dotychczasowi klienci ING mogą złożyć wniosek na kwotę aż do 500 tysięcy zł, a nowi do 300 tysięcy zł. Minimalny udział własny klienta wynosi 5%. Istotnym elementem oferty jest jej kompleksowość, w tym również atrakcyjny koszt ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Dodatkowo szybka decyzja kredytowa, elastyczne warunki i wysokie limity finansowania. Program standardowy, w ramach którego finansujemy wszystkie rodzaje maszyn produkcyjnych i budowlanych, również te nietypowe. Decyzję podejmujemy w oparciu o przedstawione dokumenty finansowe. Wysokość udzielonego finansowania jest zależna od wielkości i wyników przedsiębiorstwa.

Przemysław Konopka
Senior Product Development Specialist w ING Lease

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.