Budowa drogi powiatowej 3336W Wieniawa – Przytyk – Jedlińsk
Położenie modernizowanego odcinka
Droga powiatowa 3336W Wieniawa – Przytyk – Jedlińsk jest położona na terenie trzech powiatów: przysuskiego, białobrzeskiego i radomskiego. Całkowita długość drogi wynosi 34,30 km, w tym na terenie: powiatu przysuskiego – 6,80 km, powiatu białobrzeskiego – 0,30 km, powiatu radomskiego – 27,20 km. Droga zaczyna się na terenie powiatu przysuskiego, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 12 w miejscowości Wieniawa. Następnie krótki odcinek przebiega przez teren powiatu białobrzeskiego. Droga kończy swój przebieg na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 735 (była droga krajowa nr 7) w miejscowości Jedlińsk. Jej usytuowanie oraz połączenia z drogą krajową nr 12 i z drogami wojewódzkimi nr 740, 732 oraz 735 świadczą o jej ponadlokalnym charakterze. Drogę tę przecina również droga ekspresowa nr 7, z którą połączenie jest zapewnione poprzez drogi dojazdowe.
Cel inwestycji
Inwestycja polegała na budowie nowego bitumicznego odcinka drogi, który do momentu budowy posiadał nawierzchnię gruntową. Cały ciąg drogowy liczący na terenie powiatu radomskiego 27,2 km był realizowany etapami. W latach 2017- 2019 przebudowano odcinki o łącznej długości 8,6 km. Realizacja inwestycji pozwoliła na połączenie odcinków ciągu drogowego, które posiadają nawierzchnię bitumiczną, tworząc spójny ciąg komunikacyjny. Jednocześnie powstało krótsze połączenie pomiędzy m. Przytyk a m. Sukowska Wola, a kierowcy mają możliwość szybszego pokonania trasy, przyczyniając się do odciążenia drogi wojewódzkiej nr 732. Reasumując inwestycja miała na celu podniesienie standardów technicznych przedmiotowej drogi do poziomu, jaki osiągnięto na odcinkach przebudowanych w latach poprzednich. Dlatego też zostały one doprowadzone do wymagań, jakim powinna odpowiadać droga klasy Z oraz do obc...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Waldemar Trelka, starosta radomski
Na terenie powiatu radomskiego mamy blisko 550 km dróg powiatowych. Nakłady inwestycyjne, jakie przeznaczamy na rozbudowy i przebudowy dróg powiatowych, z roku na rok rosną i np: w 2018 roku wyniosły ponad 23 miliony złotych, ale już rok późnej, w 2019 roku 56 milionów. Jest to możliwe dzięki dofinansowywaniu zadań drogowych z programów rządowych, między innymi z Funduszu Dróg Samorządowych (obecnie Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg). Program ten oceniam jako znakomite narzędzie wspierania inwestycji lokalnych, a możliwość uzyskania dofinansowania do inwestycji drogowych w wysokości od 50 do 80% ich wartości zachęca samorządy do inwestowania w tę gałąź gospodarki narodowej. Pozyskane środki skutecznie wykorzystujemy na poprawę parametrów technicznych dróg powiatowych, zwracając szczególną uwagę na rozwiązania, które mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do takich działań można zaliczyć: budowę chodników, ścieżek rowerowych, zmianę geometrii dróg, poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych, prawidłowe oznakowanie poziome i pionowe. Jestem przekonany, że te pozytywne zmiany w infrastrukturze drogowej dostrzegają nie tylko mieszkańcy naszego powiatu, a to mobilizuje mnie do podjęcia jeszcze większych starań na rzecz rozwoju powiatu radomskiego.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Most ukończono w 1931 r. Ostatecznie cała Trasa Średnicowa została otwarta 2 września 1933 r. Zniszczony w trakcie II wojny światowej most odbudowano po jej zakończeniu. W rezultacie dyskusji postanowiono wybudować konstrukcję z jazdą górą. Rozważano trzy warianty (rys. 2). Ostatecznie wybrano wariant kratownicy o zmiennej wysokości (rys. 1 i fot. 2). Zaprojektowano wówczas konstrukcję kratownicową o zmiennej wysokości. Projektantem był prof. Franciszek Szelągowski. Ostatecznie Trasa Średnico...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...