Bezpieczeństwo i trwałość obiektów mostowych z prefabrykatów żelbetowych

Roboty in situ

Roboty in situ, które towarzyszą budowie obiektów z prefabrykatów ABM ograniczają się tylko do wykonania ławy uciągającej stanowiącej część elementów dolnych. Niewielki rozmiar i prosta geometria ławy pozwalają na szybkie jej wykonanie. Do całkowitego zniwelowania prac „mokrych” ława uciągająca może zostać wykonana jako prefabrykowana stanowiąca integralną część elementu dolnego, natomiast zamki uciągające na sklepieniach nie są stosowane obligatoryjnie i wytworzenie ich zależy wyłącznie od specyfiki obiektu lub wymagań inwestycji. Wszystkie powyższe aspekty prowadzą do tego, że wzniesienie konstrukcji nośnej obiektu trwa zaledwie kilka dni w przypadku konstrukcji jednoprzęsłowych. Na znaczną uwagę zasługuje fakt, że rozbudowane, wieloprzęsłowe przejścia dla zwierząt nad drogami klasy S/A (fot. 2) w znamiennej większości wykonuje się w czasie od 10 do 15 dni.

Między ścianami prefabrykowanymi a sklepieniem występuje połączenie przegubowe i często pojawia się pytanie dotyczące wykruszania się betonu w tej strefie. Dzięki dodatkowemu zbrojeniu w rejonie przegubu oraz charakterystycznemu, innowacyjnemu i specjalnie zaprojektowanemu kształtowi połączenia problem degradacji betonu w tym miejscu nie występuje. Wpływa na to także fakt, że w połączeniu przegubowym nie występuje żadne łączenie kotwiące między elementem dolnym a górnym. Duże znaczenie ma również sam etap montażu konstrukcji, podczas którego uważnie dokonuje się układania prefabrykowanych elementów względem siebie.

W obiektach tego typu ważnym czynnikiem decydującym o trwałości całego obiektu jest jego izolacja. Odpowiednio zaprojektowana i wykonana powoduje, że dany obiekt mostowy przez cały okres użytkowania będzie spełniał swoje wszystkie właściwości użytkowe, jak i aspekty estety...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.