Badania i analiza zdegradowanego sklepionego mostu kolejowego

Charakterystyka mostu – opis techniczny

Analizowany most kolejowy (fot. 1) zlokalizowany jest w Rybniku w km 37,365 linii kolejowej nr 140 Katowice – Nędza nad drogą gruntową, potokiem Paruszowieckim i korytem ulgi. Ogólną geometrię konstrukcji przedstawiono na rys. 2. Konstrukcję obiektu stanowią dwa masywne odcinkowe sklepienia betonowe (niezbrojone) o rozpiętościach w świetle 2 x 31,00 m. Sklepienia mają szerokość 7,00 m, zaś ich grubość jest zmienna i wynosi od 1,05 m w kluczu do 1,35 m przy wezgłowiach. Na obiekcie poprowadzona jest dwutorowa linia kolejowa, o rozstawie torów wynoszącym 3,50 m, ułożona na podsypce tłuczniowej.

Rys historyczny

Przedmiotowy obiekt został zbudowany w 1914 roku. Z dostępnych informacji wynika, że w latach 1996-1998 na moście wykonywano prace remontowe. Stan obiektu przed rozpoczęciem remontu pokazano na fot. 2 i 3, a przykładowe prace remontowe – na fot. 4.

Przedstawione zdjęcia wskazują na zaawansowaną destrukcję wszystkich elementów konstrukcji obiektu, spowodowaną głównie nieskuteczną izolacją, umożliwiającą długotrwałą penetrację wody, a w efekcie – wypłukiwanie rozpuszczalnych składników betonu oraz powstawanie uszkodzeń struktury betonu w wyniku procesów zamarzania i rozmarzania.

Aktualny stan techniczny mostu

W wyniku przeglądu stwierdzono następujące uszkodzenia elementów konstrukcji przęseł:

  • zarysowania prostopadłe do osi sklepień, niektóre obejmujące całą grubość sklepienia i widoczne na całej szerokości elementu, o rozwartości do 0,2-0,3 mm,
  • zarysowania rozwartości do 0,2 mm, równoległe do ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie

Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.