Asfaltowe ciągi rowerowe i pieszo-rowerowe- ciche, równe i bezpieczne

Mit o nierozbieralności nawierzchni asfaltowych

Jednym z argumentów często podnoszonych przez zwolenników nawierzchni z kostek betonowych jest rzekoma „nierozbieralność” nawierzchni asfaltowych. Utrudnia ona wymianę podziemnej infrastruktury i instalacji. Argument ten jest w obecnych czasach bezzasadny, biorąc pod uwagę różnorodność technologii asfaltowych, nowoczesny sprzęt i dostępność firm do utrzymania nawierzchni asfaltowych. Natomiast doświadczenia zarządców, którzy zastosowali „rozbieralne” nawierzchni z kostki betonowej, sprowadzają się często do kosztownego faktu, że tego typu nawierzchnie są nietrwałe i „rozbierają się” same w czasie eksploatacji.

Podsumowanie

Różnorodność dostępnych na rynku technologii asfaltowych pozwala na zaspokojenie rosnących oczekiwań użytkowników, inwestorów i wykonawców. Nawet ekologów w zakresie funkcjonalności, trwałości, estetyki i przyjazności dla środowiska. Wśród nowoczesnych wielofunkcyjnych technologii asfaltowych oprócz najbardziej powszechnych mieszanek z betonu asfaltowego czy mastyksu grysowego mamy wyciszające i wodoprzepuszczalne nawierzchnie porowate. Takie nawierzchnie poprawiają bezpieczeństwo przez redukcję „filmu wodnego". A także przez superszczelne i trwałe asfalty lane oraz energooszczędne technologie redukujące ślad węglowy. Należą do nich nawierzchnie asfaltowe o obniżonej temperaturze „na ciepło” z gotowymi asfaltami typu WMA czy też mieszanki z granulatem asfaltowym z recyklingu. W praktyce technologia ta jest przyjazna dla środowiska ze względu na możliwość obniżenia temperatury produkcji i wbudowania nawierzchni. Przekłada się to na oszczędność energii przy produkcji i redukcję oparów, wpisując się w trendy zrównoważonego rozwoju.

Piśmiennictwo...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.