A1: odcinek A od węzła Tuszyn do węzła Bełchatów

Opis zamówienia

Początkowa część dokumentowanego odcinka A pokrywa się z istniejącą autostradą A1. Która od węzła Bełchatów przechodzi na drogę krajową nr 1 Warszawa–Katowice. W ramach zadania powstaje niespełna 16-kilometrowy odcinek autostrady. Posiadający dwie jezdnie – po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz pas awaryjny. Roboty drogowe przeprowadzone zostały w zakresie zaprojektowania i wykonania konstrukcji nawierzchni z warstwą nawierzchniową z betonu cementowego na autostradzie (Trasa Główna). Oraz konstrukcji nawierzchni z górnymi warstwami z mieszanki mineralno-asfaltowej na dojazdach do obiektów inżynierskich, na łącznicach, drogach poprzecznych oraz drogach obsługujących przyległy teren. Zakres robót obejmuje również budowę elementów bezpieczeństwa. Takich jak oznakowanie, urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczania wód opadowych, ogrodzenia i 15 przejść dla zwierząt, 12 przepustów o funkcji ekologicznej oraz elementy zieleni dogęszczającej.

Węzeł Bełchatów

W ramach odcinka A powstaje węzeł Bełchatów o typie łącznicy 8 x P1, kategorii ruchu KR6 i prędkości projektowej 40-50 km/h. Szerokość podstawowa jezdni wraz z opaskami wynosić będzie 6 m, a szerokość opaski wew/zew równać się będzie 1 m/0,5 m.

Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA w Łodzi
fot. GDDKiA Oddział w Łodzi

Przeczytaj również: Remont 20 km odcinka trasy A2

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Komentarz firmy

Grzegorz Zbierański, Dyrektor Kontraktu, Budimex SA

Ze względu na otoczenie budowy tego odcinka, byliśmy zmuszeni prowadzić ruch technologiczny wyłącznie w obszarze terenu budowy, bez możliwości wykonania zjazdu z czynnego pasa ruchu. By prowadzić prace w sposób bezpieczny w pierwszym etapie budowy wybudowaliśmy po obu stronach budowanej A1 w sumie ok. 30 km dróg technologicznych.
Kolejnym wyzwaniem był fakt, że na naszym odcinku były do przebudowy dwa duże węzły drogowe – węzeł Piotrków Trybunalski Zachód–A1/S8 oraz węzeł Piotrków Trybunalski Południe–A1/DK74. Musieliśmy wdrażać wiele etapów czasowej organizacji ruchu. Do tej pory wprowadziliśmy 70 takich tymczasowych organizacji ruchu. Warto również wspomnieć o konieczności wyburzenia 14 obiektów typu WA i WD przy czynnym ruchu autostradowym. Przeprowadziliśmy analizę zagrożeń i uzyskaliśmy zgodę od Zamawiającego na dwa weekendowe zamknięcia odcinka A1. Było to konieczne, aby prace zostały wykonane na najwyższym poziomie bezpieczeństwa i przy najlepszej efektywności. Największym wyróżnikiem tej budowy drogowej jest fakt pracy podczas otwartego ruchu autostradowego. To spore wyzwanie logistyczne. Należało skoordynować prace na budowie tak, by zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa. Wprowadzono szereg dodatkowych szkoleń dla pracowników, którzy wykonywali prace przy czynnym ruchu publicznym. Zorganizowano specjalistyczny Patrol, który funkcjonuje 24h/dobę. Jest on w stałym kontakcie ze służbami ratowniczymi oraz służbami utrzymaniowymi GDDKiA. Inspekcja Transportu Drogowego na wniosek nasz i GDDKiA wprowadziła odcinkowy pomiar prędkości. Była to nowa sytuacja, aby pomiar prędkości obowiązywał na budowie, natomiast po próbnych pomiarach okazało się, że 99% kierowców przekraczało prędkość – to była jedyna możliwa decyzja. Wprowadzone rozwiązanie uspokoiło i upłynniło jazdę, ale przede wszystkim poprawiło bezpieczeństwo uczestników ruchu i pracowników budowy. Liczba kierowców przekraczających dopuszczalne prędkości spadła o ponad 70%. W trakcie trwania kontraktu wykonaliśmy szereg analiz i badań, które pozwoliły podjąć Inwestorowi decyzję o dobudowie trzeciego pasa ruchu na naszym odcinku oraz o zmianie zakresu robót z remontów wiaduktów na wyburzenie i wzniesienie zupełnie nowych obiektów. Praca z Budimeksem to praca ze specjalistami, którzy na bieżąco analizują działania na kontrakcie i proponują rozwiązania najlepsze dla efektywnej realizacji inwestycji.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.