Wybrane aspekty bezpieczeństwa konstrukcji sprężonych kablami zewnętrznymi w świetle zaleceń „Biuletynu fib” nr 97
Zaletą tego typu rozwiązania jest z pewnością jego najniższy koszt spośród wszystkich systemów kabli zewnętrznych. Niesie to jednak za sobą określone ograniczenia: kable są niewymienialne, nie można ich doprężać ani monitorować siły w kablu. Ponieważ zaczyn cementowy nie może być aplikowany w warunkach zimowych, często oznacza to pozostawienie kabla na wiele tygodni bez ochrony antykorozyjnej. Stosowanie w takiej sytuacji inhibitorów korozji nie zawsze jest rozwiązaniem lepszym – przedawkowanie w miejscu aplikacji może wręcz przyspieszać proces degradacji. Ponadto na chwilę obecną nie istnieje produkt, który byłby przeznaczony do takiego zastosowania i posiadał oznakowanie znakiem budowlanym lub CE. Cement oraz woda, stosowane do iniekcji, nie zawsze odpowiadają deklarowanym parametrom, przez co parametry iniektu mogą odbiegać od wymagań. Proces iniekcji wymaga przestrzegania rygorystycznych procedur.
Trwałość kabla
Niebezpieczne dla trwałości kabla jest bowiem tworzenie się pustek powietrznych, czy to na skutek niewłaściwego prowadzenia procesu tłoczenia, czy też wytrącania się wody. Z uwagi na możliwe przeplatanie się splotów w cięgnie uszkodzenie korozyjne któregokolwiek z nich powoduje przeniesienie się siły sprężającej na pozostałe sploty. W skrajnym przypadku, jeżeli ubytek przekroczy wartość krytyczną, następuje w żaden sposób wcześniej niesygnalizowane zerwanie kabla.
Należy zaznaczyć, że w ostatnich latach zmienione zostały wymagania dotyczące iniekcji cementowych. Zaczęto powszechnie stosować zaczyny oparte na normie PN-EN 446:2009 o wydzielaniu wody poniżej 0,3%. Uzupełnieniem działań w tym kierunku mogłoby być wprowadzenie wymogu szczelnego zamknięcia zakotwień, wlotów iniekcyjnych i odpowietrzników oraz zachowanie ciągłości rury osłonowej HDPE na całej trasie kabla sprężającego, co umożliwiłoby podniesienie poziomu ochrony do klasy PL2.
Obiektywnie powinno się jednak przyjmować, że opisany wyżej najprostszy system kabli sprężających pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego reprezentuje tylko podstawowy poziom pewności i bezpieczeństwa.
Wymienialne kable sprężające w iniekcji cementowej i zbiorczej rurze osłonowej HDPE
To rozwiązanie technicznie zbliżone do poprzedniego, klasyfikowane również jako PL1 lub PL2. Różnica polega na braku trwałego zespolenia kabla ze sprężanym elementem w miejscach zakotwień oraz dewiatorach. Umożliwia to wymianę kabla w całości bez naruszania konstrukcji mostu. Przy czym nie można zapomnieć, że obiekt trzeba przystosować na taką ewentualność już na etapie projektowania. Konieczne jest pozostawienie otworów dostępowych, odpowiedniej ilości miejsca, w tym na operowanie prasą naciągową (szczególnie dotyczy to przestrzeni pomiędzy ustrojem nośnym a ścianką zapleczną). Pod względem użytkowym kable wymienialne stanowią więc znaczący postęp. Wymianę kabla można przeprowadzić relatywnie niskim kosztem i w pełni przywraca stan pierwotny obiektu. Od strony formalnej mówimy więc o remoncie, co jest najłatwiejszą i najszybszą z procedur budowlanych.
Kable sprężające w iniekcji plastycznej i zbiorczej rurze osłonowej HDPE
Kable tego typu składają się z cięgna w formie wiązki splotów lub drutów umieszczonych w rurze osłonowej HDPE. Wolna przestrzeń wypełniona jest preparatem plastycznym: smarem lub woskiem. Takie kable mogą być systemami fabrycznie prefabrykowanymi lub wykonywanymi na budowie. Rozwiązanie eliminuje ryzyka związane ze stosowaniem iniektów na bazie cementu. Kable są wymienialne, umożliwiają monitorowanie poziomu siły sprężającej oraz doprężanie. Brak zespolenia cięgna zaczynem cementowym powoduje, że ewentualna utrata przekroju poprzecznego skutkuje spadkiem siły sprężającej w kablu. Obniża to ryzyko gwałtownego zerwania się całej wiązki, a przy prawidłowo prowadzonych przeglądach także zaobserwowanie pierwszych symptomów awarii, jak luzowanie poszczególnych splotów lub drutów w zakotwieniu, ślady na rurze osłonowej od uderzenia zrywających się w jej wnętrzu splotów czy też odpowiedź niedoprężonej konstrukcji obiektu. Rozwiązanie to posiada jednak wady.
Woski lub smary stosowane do iniekcji z upływem czasu mogą zmieniać swoje właściwości i podlegać segregacji. Uszkodzenie rury osłonowej, czy to na etapie tłoczenia, czy eksploatacji, może powodować wyciek, który z kolei częściowo pozbawia kabel zabezpieczenia antykorozyjnego oraz tworzy zagrożenie dla środowiska naturalnego. Wosk tłoczy się do kanału w stanie podgrzanym, więc wymaga przy pracach iniekcyjnych szczególnej ostrożności z uwagi na niebezpieczeństwo oparzeń. Wady procesu tłoczenia, segregacja składników iniektu czy wyciek mogą prowadzić do powstawania pustek powietrznych. Pomimo że jest to rozwiązanie bardzo kosztowne, nadal składa się z tylko dwóch barier zabezpieczenia antykorozyjnego i eliminuje tylko niektóre z niedoskonałości systemu tradycyjnego. Kable tego typu najczęściej odpowiadają poziomowi PL2, rzadziej – PL1.
Kable sprężające ze splotami monostrand w iniekcji cementowej i zbiorczej rurze osłonowej
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...